Ako vyzerá život s elektrickým Jaguarom I-Pace? Prečítajte si test impozantného elektromobilu.

Prvý elektrický Jaguar má pred sebou neľahkú úlohu. Automobilka chce I-Pace zaradiť k tým najlepším na trhu a konkurovať tak Tesle Model X či Audi e-tron.
Vydané  Text: 
Počas testovacieho týždňa som s Jaguarom I-Pace strávil niekoľko hodín aj pri nabíjacích staniciach, ktoré sú strategicky umiestnené na parkoviskách rýchleho občerstvenia. V danej situácii som si ako čerstvý majiteľ elektromobilu musel zvykať na dve veci. Tou prvou bol pravidelný prísun hamburgerovej stravy počas čakania pri nabíjačke, a tou druhou bol záujem zvedavcov vychádzajúcich z reštaurácie. Mnohí neváhali a smelo sa pustili do debaty, pričom **najväčší problém mali okoloidúci so zaradením Jaguaru do konkrétnej kategórie.** Je to crossover, hatchback alebo nebodaj fastback? Ťažko povedať. Dizajnéri totiž skĺbili dizajnové rysy viacerých kategórií do svojsky vyzerajúceho celku. **Zároveň bol Jaguar od začiatku koncipovaný ako čistý elektromobil, čo do veľkej miery ovplyvnilo finálnu podobu auta.** Extrémne dlhý rázvor vytvoril priestor pre akumulátory umiestnené v podlahe. Tie posunuli kabínu a samotnú pozíciu sedenia o pár centimetrov vyššie. Na druhej strane sa dizajnéri snažili úroveň strechy udržať v rozumnej výške na čo najlepšie obtekanie vzduchu okolo auta. A keďže sa vpredu už viac nenachádza ani rozmerný spaľovací motor, skrátená bola aj predná kapota, pod ktorou nájdete už len sekundárny batožinový priestor na káble či iné drobnosti.
**O niečo konzervatívnejší je samotný interiér, ktorý sa nesnaží nasilu prezentovať svoju elektrickú orientáciu.** Neočakávajte však, že v palubnej doske nájdete zabudovanú repliku orloja či gramofón z mahagónového dreva. I-Pace chce držať krok s konkurenciou, a preto majú v interiéri hlavné slovo displeje. Ten prvý nájdete v kaplnke prístrojov a okrem klasických informácií o jazde dokáže premietať aj navigáciu. Na výber máte hneď z niekoľkých predefinovaných zobrazovacích štýlov a nechýba ani dostatočná miera individualizácie prostredia. Ďalšie nastavenia ponúka hlavný stredový displej multimediálneho systému. Samotné prostredie však nemôžem označiť za najintuitívnejšie a grafické spracovanie by si zaslúžilo aktualizáciu. **Infotainment tak vo výsledku pôsobí veľmi priemerným dojmom a nehodí sa do „high-tech auta budúcnosti“.**
Posledný displej nahrádza klasický panel klimatizácie a môžete cez neho ovládať nielen nastavenia ventilácie, ale aj stanice rádia. Počas jazdy tak už nemusíte prepínať medzi navigáciou a rádiom, ale môžete naraz ovládať obe funkcie na oddelených displejoch. **Pochvalu si Jaguar zaslúži za ponechanie základných fyzických tlačidiel, cez ktoré môžete ovládať napríklad hlasitosť či teplotu klimatizácie.** Dva veľké kruhové ovládače klimatizácie sú navyše multifunkčné a skrývajú viacero funkcií. V základnej polohe si tak môžete meniť teplotu v kabíne, po stlačení otočného ovládača sa prepnete do režimu nastavenia vyhrievania/ventilovania sedadiel a po pritiahnutí kruhového ovládača môžete meniť intenzitu fúkania vzduchu. Geniálne!
Široké možnosti nastavenia skrývajú aj elektrické sedadlá, ktoré disponujú tvrdšou výplňou. Napriek tomu, že rázvor dosahuje až 2 990 mm, nemôžem Jaguar I-Pace označiť za obzvlášť priestranné auto. Kým vpredu si nájde miesto takmer každý, na zadných sedadlách sa cestujúci budú musieť uskromniť. **Nedokázal som pochopiť ani zmysel veľkej panoramatickej strechy, za ktorú si Angličania účtujú takmer 1 300 eur.** Samotné sklo je totiž permanentne zatmavené, do interiéru preniká minimum svetla a cestujúci cez neho takmer nič neuvidia. Zároveň chýba akákoľvek roletka či možnosť otvárania. Nehovoriac o tom, že panoramatická strecha pridáva autu aj na hmotnosti, čo negatívne ovplyvňuje dojazd.
Ten podľa najnovšej metodiky WLTP dosahuje úctyhodných 470 km na jedno nabitie. My sme s plne nabitým akumulátorom s veľkosťou 90 kWh dokázali prejsť zhruba 350 kilometrov, pričom sme sa v žiadnom ohľade neobmedzovali. V aute bolo zapnuté rádio aj klimatizácia, na bežných cestách sme dodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť. Po chvíľke som sa naučil dôverovať aj údajom o zostávajúcom dojazde. **Do rýchlosti 110 km/h je pomer medzi ubúdajúcimi kilometrami a prejdenou vzdialenosťou pomerne vyrovnaný.** Len čo však prekročíte túto rýchlostnú hranicu, kilometre začnú miznúť oveľa rýchlejšie a váš akčný rádius sa môže skrátiť aj o polovicu.
Navyše, len máloktorý vodič odolá plnému zošliapnutiu akcelerátora, ktorý dávkuje až 298 kW (400 k) výkonu na obe nápravy v pomere 50 : 50. Krútiaci moment s veľkosťou 700 Nm vás totiž okamžite zatlačí do sedadla, svet okolo vás sa začne pod vplyvom zrýchlenia pomaly rozmazávať a vy už len čakáte na moment, kedy prekročíte hranicu svetelnej rýchlosti a skočíte do Warpu. Naše stopky sa pri meraní zrýchlenia z 0 na 100 km/h zastavili na 4,7 sekundy. To je neuveriteľná hodnota, obzvlášť, keď zoberiete do úvahy veľkosť a hmotnosť Jaguaru I-Pace prekračujúcu 2 100 kg. **Ešte impozantnejšie však bolo samotné ovládanie vozidla. V tomto aute môže stlačiť pedál na podlahu naozaj ktokoľvek s vodičským preukazom.** Auto prekvapuje stabilitou a takmer dokonalým vyvážením, za čo môžeme do veľkej miery vďačiť nízko umiestneným akumulátorom a pohonu všetkých štyroch kolies. Aj pri hrubom zaobchádzaní drží stopu a vodičovi dáva v každej zákrute pocit istoty a bezpečia, aký v iných autách s podobným výkonom nezažijete.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.