Test Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic: BRUTAL!

Audi Q8 dalo na seba poriadne dlho čakať. Výsledok však stojí za to. Okrem nádherného dizajnu vám v Ingolstadte pribalia aj poriadny „WAU!“ efekt. To však neznamená, že nemá žiadne chyby.
Vydané  Text: 
### Ak chcete na seba upozorniť – kúpte si Audi Q8! Ak potrebujete zbaliť dievča svojich snov alebo sa pasujete s nedostatkom sebavedomia či pozornosti – kúpte si Audi Q8. Ak chcete estetické kupé SUV, ktoré vám ponúkne viac ako dostatočný priestor pre rodinu aj na dovolenke a pritom vás reprezentuje – kúpte si Audi Q8. **Tento nechutný marketingový text je v skutočnosti pravdivý a kopíruje pravdu**. Toľko zvedavých pohľadov som zažil naposledy pri predstavení BMW X6. A zopakovať extrémny WAU efekt sa však podarilo až Audi. Dôvod je prozaický. V Audi zrejme znovuobjavili gule a rozhodli sa postaviť na cesty štúdiu. **Audi Q8 Concept a sériová verzia sú si takmer navlas podobné**. A to od čias prvej generácie Audi TT Nemci nemali odvahu spraviť. Namiesto toho rotovali dizajn „na istotu“ bez toho, aby sa na cestách objavilo čokoľvek, čím provokovali obecenstvo na autosalónoch. Teraz však musím dvihnúť oba palce hore a zagratulovať.
Číselne najväčšie SUV si do sériovej výroby prevzalo nielen brutálny dizajn, ale aj bezrámovú konštrukciu dvier. Osobne je to pre mňa absolútny argument, pre ktorý by som si ho kúpil. Lebo nič nie také efektné ako bezrámové dvere. Teda je, konkrétne 22-palcové disky kolies, ktoré vyplnia blatníky dokonalo a efektne. Prirátajte si k tomu nádhernú oranžovú metalízu, čierne doplnky namiesto chrómovaných a najkrajšie kupé SUV je na svete. Všimnú si ho všetci vrátane skupiny rakúskych policajtov, ktorí pri pohľade naň stratia profesionálny výraz v tvári a vytočia krk tak, ako sa len dá. Popri týchto riadkoch rozmýšľam, ako by asi ľudia reagovali na Audi A6, ak by malo dizajn e-tronu či Audi Elaine. Myslím si, že by všetci zabudli na dieselgate i všetky patálie s ním spojené a tešili by sa z budúcnosti. Už dnes.
### 50 TDI V zásade je to jediná verzia, ktorú si momentálne môžete kúpiť, ostatné prídu neskôr vrátane plnotučnej SQ8, ktorá preberie techniku z modelu SQ7 a pridá pár koní navyše. Na začiatku si však pod kapotu naordinujete výhradne naftový trojliter s označením 50 TDI. Ten poskytuje maximálny výkon 210 kW (286 k) a maximálny krútiaci moment 600 Nm. Bude to stačiť? Nuž neviem, ale zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy a maximálna rýchlosť 245 km/h je dvojica údajov, ktorá musí uspokojiť aj tých najnáročnejších vodičov. Silu motora rozdeľuje medzi prednú a zadnú nápravu mechanický medzinápravový diferenciál doplnený lamelovými spojkami s preferenciou zadných kolies v pomere 40 : 60, pričom na zadnú nápravu presunie maximálne 85 percent krútiaceho momentu, naopak, na prednej skončí max. 70 percent.
Agilitu v zákrutách zvyšuje aj vektorové rozdeľovanie krútiaceho momentu na zadnej náprave a do zoznamu technických pomôcok, vďaka ktorým maskuje svoju hmotnosť, patrí aj riadená zadná náprava a aktívne tlmiče pruženia so vzduchovým pružením. V režime Dynamic putuje karosérie o 40 milimetrov nižšie, špeciálny offroadový režim dvihne auto o ďalších 50 milimetrov oproti štandardnej výške. Stačí si pozrieť fotografie a pochopíte, že Q8 dokáže jazdiť „na vysokej nohe“, ale ak treba, splynie s davom. Teda, samozrejme, nesplynie, iba sa výrazne zníži. Výsledkom týchto technologických vychytávok je nebývalá agilita v zákrute, akú by ste od 2,2-tonovej ozruty určite nečakali. Skutku som skúsil v niektorých zákrutách pritvrdiť a prekvapila ma. V režime Dynamic je to rockový grázel. V režime Comfort vám umožní vychutnať si odfiltrovanie nerovností na našich cestách. A to sú samé pozitívne správy, no je tu jedna maličkosť, ktorá vám niektoré momenty radosti pokazí. Je to elektronický plyn, ktorý sa už podriaďuje novým metódam merania spotreby WLTP i reálnych emisií RDE. Damoklov meč pribrzdil reakciu plynu natoľko, že občas je rozdiel medzi stlačením plynu a skutočnou dávkou paliva do valcov taký výrazný, že vás prinúti zamyslieť sa. Najmä výjazdy z bočnej ulice do premávky si poriadne rozmyslíte, respektíve naplánujete. Ak chcete, aby motor reagoval hneď, musíte s plynom narábať jemne. Vtedy to funguje, no aj tak sme si počas krátkeho testu na plyn nezvykli. Je to daň za emisné peklo, ktoré momentálne Audi a s ním aj celý koncern prežíva. Veríme, že časom sa zrýchli aj riadiaca elektronika, ktorá spomínaný neduh odstráni, prípadne si budú motoristi vypomáhať softvérovými úpravami od rôznych firiem.
Odškodnením za reakcie plynu je však priemerná spotreba. Pri „jazde s mamou“ nebudete mať problém dosiahnuť spotrebu 7,5 litra na 100 kilometrov, dlhodobý priemer nebude problém udržať na hranici 8,9 l/100 km, ak budete potenciál motora využívať častejšie a na maximum tak musíte rátať s priemerkou na úrovni 11,9 l/100 km. Za tieto dáta môže vďačiť Q8 aj mikrohybridnej technike s napätím 48 voltov a štartér-generátorom, ktorý umožňuje vypínať motor, kedykoľvek klesne rýchlosť pod 22 km/h a rovnako elektronika vypne motor v prípade, že šofér netlačí pustí plyn v rozmedzí 55 až 160 km/h. A nemusíte si robiť obavy ani z dojazdu, obrovská 85-litrová nádrž zabezpečí dojazd na úrovni tisíc kilometrov.
### High&Style Pravdepodobne ste to aj čakali. V interiéri Audi nerobí chyby, tešiť sa môžete na vynikajúce spracovanie materiálov a milimetrové zlícovanie panelov. Čo sa štýlu týka, ten kopíruje aktuálny trend nasadený modelom Audi A8. Znamená to tri displeje, ktoré si nakonfigurujete podľa toho, aké máte preferencie. Gombíkov je minimum, náhradou za ne je haptická spätná väzba na stlačenie, v preklade jemná vibrácia. Zvyknete si na ňu rýchlo, tento systém dotykového ovládania považujem za najlepší a neprekáža mi ani absencia klasického tlačidlového ovládania klimatizácie.
Pozícia veľkého displeja pre navigačný systém je oproti konkurencii nízka, ak ste ste si zvyklina vysoko uložený displej, nízka pozícia stredového displeja vám môže prekážať. Na druhej strane si môžete navigáciu navoliť na digitálnom prístrojovom paneli, nemusíte tak výrazne sklápať zrak pri odčítaní údajov z navigácie. Rýchlosť si odčítate na Head-up displeji. Celkovo si môžete upraviť a individualizovať až 400 parametrov, a to iba dokumentuje fakt, že aj v tejto najprémiovejšej oblasti myslí Audi aj na tých najmladších zákazníkov.
Sedadlá si zaslúžia pochvalu, vpredu sú strihnuté vynikajúco a podržia akúkoľvek postavu, vzadu ponúkajú dostatok priestoru dvom, a aj traja sa odvezú pohodlne aj na dlhšie vzdialenosti. Povesti praktických áut nezaostáva Q8 svojím batožinovým priestorom s objemom 605 litrov nič dlžná, navyše zadné sedadlá si môžete posúvať a získať tak dodatočný objem navyše. A to je presne to, čo štandardná európska rodina potrebuje. **Verdikt bude krátky a v zásade nepotrebný**. Lebo stačí si prečítať úvodné riadky tohto testu. Audi Q8 je masívne SUV s aktuálnou dávkou technológií, takže sa za jeho volantom môžete cítiť ako technologický pionier. A hoci základná cena je stále prijateľná a pohybuje sa na úrovni 77 400 eur s DPH, konečná suma za testované vozidlo presahujúca hranicu 115-tisíc eur dokazuje, že za veľkú šou sa platia veľké peniaze. ### Technické údaje Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic **Motor** preplň. naftový V6, 2 967 cm3 **Výkon** 210 kW (286 k) pri 3 500 ot./min. **Krútiaci moment** 600 Nm pri 2 250 Nm **Pohon a podvozok**: 8-st. automatická prevodovka, aktívny pohon všetkých kolies, vpredu a vzadu viacprvkové zavesenie. Brzdy kotúčové, vpredu aj vzadu s vnútorným chladením. Pneu 285/40 R22 **Batožinový priestor** 605 dm3 **Rozmery**: 4 986 × 1 995 × 1 705 mm, rázvor 2 995 mm pohotovostná/celková hmotnosť 2 230/2 890 kg, objem nádrže 85 l. **Najvyššia rýchlosť** 245 km/h **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h 6,3 s **Spotreba** 7,0/6,4/6,6 l/100 km **Emisie CO2** 172 g/km **Cena/testované auto** 77 400 €/ 115 390 € **Konkurenti**: BMW X6, Mercedes-Benz GLE Coupé, Range Rover Sport
### Postrehy z redakčného testu: * Audi Q8 sa však vracia tak trocha do minulosti, dizajn Q8 interpretuje aj krivky legendárneho modelu Audi quattro * Stabilizačný systém sa síce dá deaktivovať, no pri väčšom uhle šmyku už zasahuje do riadenia. Škoda, lebo podvozok talent na šmyky má! * Prístrojová doska kopíruje štýl A8/A7/A6, čo znamená pomerne ľahké ovládania napriek dvom dotykovým displejom * Konfigurácia displejov je závislá od vodiča, podľa svojich preferencií si navolí zobrazované informácie * Haptická spätná väzba pri ovládaní klimatizácie pomôže pri ovládaní, po chvíli budete jednotlivé funkcie ovládať podvedome * Volič automatu je tiež známy z ostatných modelov, pri dlhých cestách slúži ako podpora na dlaň * Stredový displej je umiestnený nižšie, pri pohľade naň musíte sklopiť zrak, pri voľbe jazdných režimov si môžete zvoliť aj výšku podvozka, čo sa zíde pri povodniach * Apple Carplay je samozrejmosť, onedlho si cez neho môžete pozrieť aj aplikáciu Waze * Multifunkčný volant má silnejší posilňovací účinok, ktorý si budete v meste pochvaľovať, pri rýchlejšej jazde by mohol byť tuhší * Zopár tlačidiel na rýchlu voľbu nájdete na spodnej časti, efektný je najmä 360° pohľad na auto, ktorý nastavíte tak, aby ste videli tú časť auta, ktorú potrebujete * Úroveň ochrany aj citlivosť asistenčných systémov si nastavíte podľa individuálnych požiadaviek * Manuálne radenie prostredníctvom páčok je povinnou súčasťou 8-stupňovej prevodovky tiptronic * Sedadlá vás v zákrute podržia a poskytnú aj potrebný komfort * Riadiacu centrálu majú k dispozícii aj pasažieri na zadných sedadlách * Priestor na zadných sedadlách je kráľovský, nebudú si sťažovať ani dospelí * Nechýba ani nafukovacia a plnohodnotná rezerva * Prepravná kapacita dodávky je k dispozícii po sklopení sedadiel * Nakladanie ťažkej batožiny si môžete upraviť gombíkom * Bezrámové dvere a dvojité sklo zabezpečia štýl aj nízku hladinu hluku v interiéri * Nabíjať telefón môžete klasicky aj bezdrôtovo * Nádherný detail zadných svetiel poteší každého estéta, dizajnéri prevzali tento prvok zo štúdie * Rozsah nastavenia podvozka je vskutku impozantný * Predné svetlá LED Matrix presvetlia noc mimoriadne efektne, dvojica radarov v maske chladiča je súčasťou autonómnej jazdy v dopravnej zápche Test bol publikovaný v magazíne auto motor a šport č. 10/2018








Pokračujte na ďalší príspevok »