Test Lexus RX 450h: Majster ticha a pokoja s tromi motormi
Nemožno mu odoprieť označenie za jedno z najpôsobivejších SUV, aké sa nám dostalo do rúk. RX každou jednou jazdou dokazuje, že japonské predstavy o prepychu ladia s tými európskymi.
Vydané Text: Erik Stríž
## Kokpit a interiér
Vedeli ste, že v Japonsku sa Lexus RX do roku 2013 predával pod menom Harrier? Keby sme chceli silou mocou nachádzať súvislosť s lietadlom Hawker Siddeley Harrier, určite by sme ju našli v interiéri. Predovšetkým v časti pre vodiča, ktorá pre nezasvätených môže pripomínať nie lietadlo, ale rovno vesmírnu loď.
Posed za volantom je pomerne vysoký, jazda v SUV-čku tak umožňuje výborný výhľad a dodáva na pocite sebadôvery. Popravde, už dlho som takýto dobrý pocit v SUV nemal, a to som mal príležitosť jazdiť aj veľké BMW a Mercedesy. Významnou mierou k tomuto pocitu prispieva kvalitné sedenie, ktoré vás ako vodiča obklopí, vysoká stredová konzola a podľa môjho názoru perfektný volant, ktorý možno nastaviť elektricky v dvoch smeroch (hore/dole, vpred/vzad). Zdôrazňujem zistenie, že interiér Lexusu vás obklopuje, pretože práve vďaka tomu máte s automobilom takmer intímny kontakt a cítite súlad, ktorý sa potom pretavuje do výbornej kontroly vozidla počas jazdy.
Interiér výrobca rokmi vyšperkoval na úroveň, ktorá z neho robí plnohodnotného konkurenta nemeckej kvality. Príbuznosť s Toyotou je stále citeľná, toho sa Lexus len tak ľahko nezbaví, ale nepovažujeme to za negatívum. Plastové plochy majú krásnu štruktúru a sú príjemné na dotyk, oceňujeme rozsiahle čalúnenie palubovky, presné šitie a dokonalé prechody medzi materiálmi, každé jedno tlačidlo je osadené precízne a má zreteľnú odozvu po stlačení.
V prospech Lexusu hraje aj obyčajná haptická odozva na joysticku, ktorým vodič ovláda systém zobrazovaný na rozmernom centrálnom displeji a ktorá robí z používania tohto rozhrania zážitok.
Zastávam názor, že ergonómiou ovládania multimediálneho systému Lexus predčí všetky ďalšie spôsoby ovládania, dokonca aj moderné ovládanie gestami, ktoré aj tak nikdy nefungujú podľa očakávaní automobiliek. Joystick je mimoriadne jemný a poskytuje hmatovú odozvu jemnými vibráciami v závislosti od toho, ako je usporiadané prostredie na centrálnom displeji s uhlopriečkou 12,3 palca. V základe má tento displej uhlopriečku 8 palcov. Tento joystick by si zaslúžil samostatný článok, ktorý by glorifikoval jeho technické vyhotovenie, ale aj materiály, veľkosť a celkovú ergonómiu.
„Povinnou výbavou“ moderného auta počas našich testov sú žuvačky Orbit, žuvanie počas jazdy nám pomáha udržiavať pozornosť počas každodenného niekoľkohodinového šoférovania.
## Batožinový priestor
Kufor v RX štandardných rozmerov dosahuje 539 litrov, čo je úctyhodný objem. V praxi to znamená, že v kufri odveziete batožinu celej rodiny, s ktorou ste sa vydali na týždňovú dovolenku. So sklopenými zadnými sedadlami vzniká priestor s objemom 1612 dm³, užitočným detailom sú tlačidlá pre ich sklápanie i vyklápanie priamo z kufra. Pohyb sedadiel je riešený pomocou elektromotorov, čo sa prejavuje dlhším časom sklápania aj vyklápania.
O rozmeroch interiéru ako takého napovedá aj naše zistenie, že sme v ňom mohli bez väčších problémov odviezť až 3-metrový náklad, čo nie je vôbec bežná vec. Náklad sme síce museli umiestniť uhlopriečne, avšak okrem vodiča sa ešte v aute odviezol aj jeden ďalší pasažier na pravom zadnom sedadle.
Lexus ponúka aj predĺženú verziu s názvom RX L, ktorá má ešte o dve sedadlá viac a disponuje batožinovým priestorom o veľkostiach 211 / 591 / 1656 litrov. To znamená, že so sklopeným posledným radom sedadiel má kufor väčší o 52 litrov. Automobil je pritom iba o 11 centimetrov dlhší. Drobným nedostatkom môže byť iba vysoká nakladacia hrana, má až 80 centimetrov.
## Motor a jazda. Kľúčové slovo: ticho.
Lexus je lídrom v oblasti elektrifikácie pohonov a v modeli RX to demonštruje v praktickej podobe, ktorá má vplyv na dojmy z jazdy. Trakčná batéria čerpá energiu výlučne rekuperáciou, čo znamená, že sa tento Lexus nenabíja pomocou kábla. Automobil jazdí na elektrinu prevažne pri rozbiehaní a pomalej jazde, vtedy nepočuť ani len valivý odpor pneumatík. Respektíve z pohľadu vonkajšieho pozorovateľa možno, ale do interiéru preniká iba minimum exteriérových zvukov. Vďačíme za to odhlučnenému podvozku aj motorovému priestoru a vôbec nebude trúfalé napísať, že Lexus RX v tomto ohľade dosahuje mét najlepších nemeckých limuzín.
Samotný benzínový 3,5-litrový motor je tichý a nadmieru kultivovaný, v spojení tým elektrickým umožňuje dosahovať spotrebu priaznivých 7 l/100 km, eventuálne ešte menej. Výrobca udáva 5,5 l/100 km Je potrebné uvedomiť si, že jeho maximálny výkon je až 193 kW (260 koní) a keď zošliapnete akceleračný pedál dostatočne dôrazne, budete tieto kone cítiť.
V jazdnom režime Eco sa SUV správa rozvážne, dokonca trocha lenivo. Reaguje na podnety vždy, ale dáva si načas, koná v záujme nízkej spotreby a vysokého komfortu, ktorý nepripúšťa kopanie a dramatické zrýchlenia. V športovom režime sa motor prejavuje výrazne hlučnejšie, razantnejšie a automobil disponuje skvelou manévrovateľnosťou, ktorá sa však stále nevylučuje s pocitom riadenia lode. 4×4 je zabezpečené benzínovým pohonom prednej nápravy a elektrickým poháňaním tej zadnej. Mierne tvrdšie naladenie podvozka v režime Sport+ dáva pocítiť silu tohto typu pohonnej sústavy, 230 kW nemožno podceňovať.
Stlačením tlačidla EV pri páke automatickej prevodovky máte možnosť nastaviť automobil do režimu, ktorý uprednostňuje elektrický pohon. V tomto režime je RX úplne tichý a jazdí hladko, nadmieru elegantne, nesnaží sa tváriť ako športové SUV. Ak zošliapnete akceleračný pedál až na podlahu a pretlačíte zábranu, automaticky sa zapne benzínový motor a vy ucítite jeho účinok v okamihu. Škoda, že elektrická jazda netrvá dlho, pretože dojazd na trakčnú batériu v praxi nepresiahne ani 35 kilometrov.
Predchádzajúca generácia hybridného RX zapínala benzínový motor pri dosiahnutí rýchlosti 40 km/h, aktuálny RX 450h ho štartuje až pri 60 km/h.
Jazda na diaľnici znamená vyššie nároky na spotrebu paliva, pretože Lexus nevie počas jazdy vysokou rýchlosťou platiť na elektrinu. Pri rýchlosti 130 km/h benzínový šesťvalec točí na približne 2000 ot./min. a jeho spotreba kolíše medzi 9 až 11 l/100 km.
RX je stále loď „plaviaca sa po ceste“, na ktorú zdanlivo nemajú vplyv nedokonalosti vozovky. Na ceste drží pevne za takmer každých okolností a drží stopu aj vtedy, keď vletíte do ostrej zákruty s nepomerne vyššou rýchlosťou, než ste pôvodne zamýšľali.
## Technológie pre vyššiu bezpečnosť, komfort a jazdu
V testovanom modeli RX 450h boli integrované početné funkcie pre vyššiu bezpečnosť a komfort, za všetky uvádzame nasledovné:
• jazdné režimy Eco, normál, S a S+;
• pohony EV a hybrid;
• farebný head-up displej;
• systém udržiavania v jazdnom pruhu;
• adaptívny tempomat;
• kamerový systém s parkovacími senzormi;
• výstražné systémy pre hroziacu kolíziu;
• parkovací asistent;
• audiosystém Mark Levinson;
• vyhrievanie a odvetrávanie sedadiel;
Ak ste Lexusy vnímali iba ako drahšie a extravagantnejšie Toyoty, mali by ste zmeniť uhol pohľadu. RX je vysoko komfortné, dynamické a šetrné vozidlo, v ktorého interiéri budete rozmaznávaní a centrom pozornosti bez ohľadu na to, či sedíte vpredu či vzadu. Kladne hodnotíme reálnu spotrebu paliva, ktorá je vzhľadom na celkový výkon automobilu a jeho cieľovú skupinu skoro zanedbateľná.
Technické údaje Lexus 450h 4WD Luxury
**Motor**: preplň. benzínový V6, 3456 cm³**Výkon**: 193 kW (263 k) pri 3750 ot./min.
**Krútiaci moment** 335 Nm pri 4600 ot./min.
**Elektromotory**: vpredu 123 kW (167 k), vzadu 50 kW (68 k)
**Celkový výkon systému**: 230 kW (313 k)
**Pohon a podvozok**: prevodovka e-CVT, pohon všetkých kolies, vpredu MacPherson, vzadu viacprvková náprava
**Brzdy**: kotúčové, vpredu s vnútorným chladením,
**Pneu**: 235/55 R20
**Batožinový priestor**: 539/1612 dm³
**Rozmery**: 4890×1895×1685 mm, rázvor 2790 mm
**Pohotovostná/celková hmotnosť**: 2175/2700 kg, objem nádrže 65 l
**Najvyššia rýchlosť**: 200 km/h
**Zrýchlenie** 0 – 100 km/h: 7,7 s
**Spotreba**: 5,2/5,3/5,5 l /100 km
**Spotreba počas testu (kombinovane)**: 7,0 l/100 km
**Emisie CO₂**: 127 g/km
**Bezpečnosť podľa EuroNCAP**: 5 hviezdičiek z 5
**Cena/testované vozidlo**: 52 000 € / 71 400 €
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk