Favorit mal autopilota už v 80. rokoch, testoval jeho prototypy pred spustením predaja
Favorit je ospevovaný aj nenávidený. Naše cesty si bez neho ani nevieme predstaviť, hoci v mestách ho nachádzame už iba sporadicky.
Vydané Text: Redakcia

Dnes vnímame Škodu Favorit ako automobil nižšej akosti, ako niečo, čo je tak pevne spojené s tvárou našich ulíc, že ho miestami až nenávidíme. Nedá sa však poprieť charakter a úžitkovosť, ktorou Favorit vynikal; nemožno tiež zabudnúť na skutočnosť, že sa jeho návrhu ujalo talianske štúdio Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína.
Je september 1987 a Medzinárodný strojársky veľtrh v Brne praská vo švíkoch. Pred pavilónom Motokovu sa tlačí masa zvedavých ľudí a s úžasom obdivuje prvú novodobú Škodu s predným náhonom. Konečne! Dlho očakávaný Favorit je na svete.

Pôrodné bolesti
Podľa pôvodných plánov sa prvé Favority mali na cestách objaviť už v priebeh roka 1987. Fabrika sa dokonca odhodlala k jeho predčasnej svetovej premiére v roku 1987 na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne, kde patrila k novému Favoritu nielen hala vtedajšieho Motorkovu, ale aj vonkajšia expozícia neustále obliehaná zvedavým davom. Pre komplikácie sa však jeho predaj rozbehol až v auguste 1988, teda skoro po jeho premiére, čo sa zadĺženej farbike spôsobilo obrovské finančné straty. Dovtedajšie Škody 105/120 totiž zrazu nikto nechcel a len v zahraničí sa ich predaje zachraňovali medzitypmi Š 135/136 GL s karosériou Škody 105/120 (Š 742, 743) a motorom z nového Favorita.
Moderný interiér
Tvary palubnej dosky Favorita sa definitívne rozlúčili so štýlom predchádzajúcich modelov. Dizajn bol síce moderný, no vzhľadom na vtedajšie výrobné technológie boli návrhári nútení použiť hranaté alternatívy, zaoblenie palubnej dosky neprichádzalo v realite do úvahy. Napriek tomu však palubná doska a prístrojový panel mail svoj šarm, kľučka dverí bola integrovaná do lakťovej opierky a v závislosti od verzia Favorita sa menil aj jeho interiér.Verzia L mala jednoduchší interiér s rámovými opierkami hlavy, verzia LS mala kvalitnejší poťah a plné opierky hlavy a dvermi obklad mal tiež luxusnejšie vyhotovenie rozdiel medzi verziami l&l s interiéry tvorili aj detaily ako napríklad otáčkomer motora či predné hmlovky.

Improvizácia
Financie na vývoj nového motora nebolo konštruktéri museli použiť to čo mali teda hliníkový štvorvalec zo Škody 105 /120. Práce im neuhľahčila ani nastupujúca vlna bezolovnatého benzínu a katalyzátorov, to znamenalo ďalšie nemalé investície. Tím Petra hrdličku našťastie vždy myslel dopredu a už v roku 1987 pripravili celohliníkový štvorvalec 1.3 OHV 84 600na neskoršiu montáž vstrekovania a riadeného katalyzátora.Stále si pritom zachoval svoju hlavnú výhodu, ktorou bola konštrukčná jednoduchosť A aj z nej vyplývajúce nízke servisné náklady a vysoká životnosť celého agregátu.
Vo výrobe až do roku 1995
Po nábreží sériovej výroby sa veci pohli správnym smerom export sa rozbehol na plné obrátky ale v Československu sa na novinku vytvorili poradovníky cena základného modelu bola stanovená na 84 600 Kčs (za rovnakú sumu si vtedy vyvolení zákazníci mohli kúpiť aj luxusný VAZ 2107), v Nemecku sa predával za 11 390 DM.Auto sa nevyhli ani priebežné modernizácie tou najzásadnejšou bola tá zo začiatku roku 1993, v nej už mal prsty nemecký Volkswagen, ktorý sa postupne stával majiteľom Vtedy ešte československej automobilky je menší Zázrak že Favorit ostal vo výrobe až do roku 1995 vo verzii Forman a pickup.
Nástupnícka Felicia bola v podstate len jeho zásadnú modernizáciou vyrábanou až do príchodu nového milénia. Aj to svedčí o jeho mimoriadnej nadčasovosti a obrovskej práci ktorú na jeho vývoj odviedli všetci ľudia z vývoja fabriky.

Forman bol rodinným snom
Pri jednom modeli značky je jediným riešením predaj viacerých karosárskych verzii. Vedel to aj tým okolo Petra hrdličku, peňazí však nebolo, a tak je menším zázrakom, že sa okrem základného variantu podarilo pretlačiť do výroby aspoň kombi s názvom Tourist (neskôr premenovaného na Forman) a úžitkový Pick-up. Pôvodne sa počítalo s trojdverovým kupé (nástupca Škody Rapid) a so štvordverovým trojpriestorovým sedanom.
Bertoneho dizajn zabodoval
Dizajn novej škodovky s predným pohonom nám urobia Taliani, znelou jednoznačné odporúčanie UV KSČ vo vládnom uznesení z roku 1982 smerujúcom k riadiacim pracovníkom závodu AZNP Mladá VOleslav. Už vtedy bolo totiž jasné, že pekný dizajn predáva a pre fabriku bol export áut do zahraničia otázkou prežitia. A hoci v minulosti už Taliani projekt pripravovanej škodovky raz odflákli (model 760, štúdio Ital Design), tentoraz to vzdali do rúk Bertoneho štylisti a to, čo na dizajne pripravovanej novodobej Škody 781 (kódové označenie Favorita) odviedli, vyráža aj po rokoch dych.
Je obrovským zázrakom a zároveň dôkazom výborných diplomatických schopnosti Petra Hrdličku že sa dizajnu favorita ujalo talianske štúdio Stile Bertone z Caprie neďaleko Turína. Fabrika totiž ešte nemala peniaze na zaplatenie, tím dizajnérov už ale začal na aute pracovať „na dobré slovo“. Bertone sa zaprisahal, že urobí krajšie auto ako Fiat Uno, ktorého dizajn chcel pôvodne robiť tiež, ale Fiat sa nakoniec priklonil ku konkurenčnému dizajnovému štúdiu. Podarilo sa, Favorit bol v osemdesiatych rokoch na poli dizajnu skutočnou hviezdou.
Zaujímavé pritom je, za aký krátky čas sa ľuďom pod vedením Nuccia Bertoneho podarilo Favorit navrhnúť – s prácami Taliani začali už 1. mája 1983, po dvoch týždňoch mali hotové prvé návrhy, ku ktorým sa museli vyjadriť všetci kľúčoví dodávatelia fabriky a začala sa nekonečná práca s korigovaním detailov. Je neuveriteľné, že v septembri toho istého roku boli hotové všetky karosárske verzie (hatchback, kombi aj kupé). Do konca roka 1984 bol následne hotový prvý kovový prototyp a do polovice 1985 bol vývoj automobilu kompletne hotový. Tak rýchlo to v tom čase nezvládali ani renomované západoeurópske automobilky.

Testovali ho roboty a autopilot
Vývojový tím si dobre uvedomoval, že tradičnými metódami by životné skúšky nového Favorita nestihli. Muselo sa to stihnúť, inej možnosti nebolo. Nastúpila hydropulzná stolica mordujúca Favority 24 hodín denne, či autopilot spoločnosti Schenck, ktorý bez únavy nepretržite brzdil, radil, rozbiehal alebo udržiaval stále tempo testovacieho auta podľa presne nastaveného harmonogramu. Aj maskované prototypy si však odjazdili svoje v bežnej premávke či na náročnom polygóne kopřivnickej Tatry.Pokračujte na ďalší príspevok »
ODPORÚČAME
Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách
Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.
Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.
AUTOPRIEMYSEL
Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov
Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.
Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.AKTUALITY
Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy
Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.
Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.Z DRUHEJ STRANY / Cestopis Zakopané
Slovenské Vysoké Tatry pozná azda každý Slovák. Ak nie z návštev, tak aspoň z cesty okolo týchto majestátnych hôr. My sme sa išli pozrieť ako to vyzerá za ich chrbtom. V poľskom meste Zakopané.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023LEGISLATÍVA
Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole
Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.
Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/hMOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.
POKUTY
Tri najvyššie pokuty, aké vám policajt môže uložiť priamo na ceste. 800 eur je iba začiatok
Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní sa líši od pokút ukladaných v rámci správneho konania – blokové pokuty sú spravidla nižšie.
Napriek tomu poznáme niekoľko takých, ktoré môžu poriadne zamávať rodinným i firemným rozpočtom.