Magazín

Ako fungujú palivové čerpadlo a palivový filter v aute a ako ich vymeniť?

Palivové čerpadlo je zariadenie, ktoré pod stálym tlakom presúva palivo z nádrže do motora, aby motor fungoval bez problémov. Časom sa výkon palivových čerpadiel znižuje, čo môže viesť k ich poruche.

Filtrácia paliva v moderných automobiloch je dvojstupňová. Pred palivovým čerpadlom sa častice znečisťujúcich látok preosievajú cez jemné kaprónové prijímacie sito, nakoniec cez jemný filter.

Pokiaľ ide o umiestnenie jemného filtra, názory výrobcov automobilov sa časom menili. Na začiatku boli všetky filtre inštalované v motorovom priestore alebo tak, aby boli ľahko prístupné na výmenu z podvozka.

Palivové čerpadlo je pomerne spoľahlivé zariadenie. Za bežných prevádzkových podmienok vydrží v priemere približne 200 000 kilometrov. Niektoré faktory však môžu výrazne ovplyvniť jeho životnosť.

Najväčším nepriateľom palivového čerpadla sú nečistoty v systéme. Tie nútia čerpadlo pracovať intenzívnejšie. Nadmerný prúd vo vinutí elektromotora prispieva k prehrievaniu a zvyšuje riziko poškodenia vodičov. Piesok, kovové piliny a iné usadeniny ničia obežné koleso a môžu spôsobiť jeho zadretie.

Cudzie častice sa vo väčšine prípadov dostávajú do palivového systému s benzínom, ktorý na čerpacích staniciach často nie je čistý. Na čistenie paliva v aute existujú špeciálne filtre - už spomínaná hrubá filtračná sieťka a palivový filter.

Palivový filter je spotrebný materiál, ktorý sa musí pravidelne vymieňať. Ak sa nevymení včas, poškodí sa palivové čerpadlo, pretože kvôli zanesenej filtračnej vložke sotva čerpá palivo.

Hrubé sito sa tiež zanáša, ale na rozdiel od filtra sa dá umyť a používať ďalej.

Niekedy sa na dne palivovej nádrže hromadia nečistoty, ktoré rýchlo upchávajú filtre. V takom prípade je potrebné nádrž vypláchnuť.

Mnohí motoristi skracujú životnosť palivového čerpadla pre vlastný zvyk jazdiť na zvyšné palivo, kým sa nerozsvieti kontrolka. V takom prípade totiž čerpadlu dochádza palivo a prichádza o chladenie.

Príznaky upcháte palivového filtra

Znečistený palivový filter výrazne znižuje výkon motora. Spočiatku sa prejavuje nedostatočným ťahovým výkonom v náročných podmienkach - pri vysokých rýchlostiach, prudkom zrýchlení a intenzívnom zaťažení. Ak sa filter nevymení okamžite, nedostatok výkonu sa prejaví aj počas každodennej jazdy. Zanesený palivový filter tiež komplikuje štartovanie motora a skracuje životnosť palivového čerpadla, ktorého zaťaženie sa mnohonásobne zvyšuje. Nedostatočný ťahový výkon a slabý výkon motora napokon zvyšujú aj spotrebu paliva.

Niekoľko tipov na výmenu palivového filtra:

  • Používajte palivá z čerpacích staníc, ktoré majú overenú kvalitu.
  • Nesnažte sa natankovať palivo hneď po tom, ako čerpacia stanica vyloží palivo z cisterny, pretože palivo v nádrži bude ešte v pohybe a je väčšia pravdepodobnosť, že sa znečistí.
  • Nenalievajte palivo do starých, hrdzavých kanistrov.
  • Palivové filtre vymieňajte včas, potom nedôjde k poruche na dlhých vzdialenostiach.
  • Prepláchnite palivové sito na vstupe do čerpadla: predĺžite tak jeho životnosť.

Ako vymeniť palivové čerpadlo:

  • Palivové potrubie odpojíte od čerpadla. Najprv sa musíte pozrieť, ako je hadica pripevnená, ale vo väčšine prípadov ide o maticu, ktorú možno uvoľniť kľúčom.
  • Potom odstránite montážne matice čerpadla a upínací krúžok.
  • Palivové čerpadlo opatrne vytiahnite z nádrže spolu so snímačom.
  • Skontrolujte tesniaci krúžok. Zvyčajne je vyrobený z gumy a tá časom stráca svoju pružnosť a praská. Takže aj keď je samotné čerpadlo v poriadku, krúžok môže byť potrebné vymeniť.
  • Odstráňte snímač hladiny paliva uvoľnením skrutiek, ktoré ho upevňujú.
  • Odpojte káblový zväzok od držiaka a od elektromotora čerpadla.
  • V prípade potreby odstráňte palivový filter a vyčistite ho od nečistôt.
  • Odstráňte čerpadlo a vymeňte za nové. Nainštalujte filter a snímač.
  • Opätovne nainštalujte všetky odpojené potrubia a diely.

Zdroj informácií: