Magazín

Jazdené elektromobily sú podstatne lacnejšie ako nové. Na čo si dať pozor pri ich nákupe?

Test Renault ZOE Life: Skutočne presvedčivý (2018, foto: PANER  pre auto motor a šport 8/2018 a Erik Stríž)

Trh s jazdenými elektromobilmi sa pomaly rozbieha a v známom internetovom bazári s jazdenými a novými vozidlami už dnes nájdete takmer tri stovky ponúk čisto elektrických automobilov. Do sumy 13-tisíc eur ide skôr o elektrické dodávky a veľmi kompaktné vozidlá, nad 13-tisícovou hranicou už nájdete aj šikovné mestské elektromobily Renault Zoe či Smart EQ, nad hranicou 17-tisíc potom už naozaj hodnotné a širokospektrálne využiteľné elektrické vozidlá ako Kia Soul, BMW i3, Nissan Leaf, Hyundai Ioniq. A ak ste ochotní výmenou za nízke prevádzkové náklady investovať viac, na výber už máte novšie Tesly, Volkswageny, Ople či Peugeoty.

Značka však nie je to hlavné, čo by ste mali hodnotiť ako kľúčový faktor pre rozhodovanie sa o kúpe. Mnohí ľudia v skutočnosti nemajú tušenie, čo by mali chcieť od ojazdeného elektrického vozidla.

Staršie elektrické vozidlá majú v porovnaní s tými na benzín a naftu výhodu v jednoduchšej vnútornej architektúre pohonu, a teda menej takzvaných „kazítok“. Elektrické pohony sa spravidla nekazia, pretože sú konštrukčne jednoduchšie a vyžadujú minimálnu alebo žiadnu údržbu. Jazdené elektromobily však aj jednu veľkú nevýhodu — výkonnosť ich batérie, čo má za následok znížený dojazd. So zlepšujúcimi sa technológiami dokážu nové elektrické vozidlá prejsť väčšie vzdialenosti ako ich predchodcovia. To znamená, že ľudia, ktorí si vyberú ojazdené vozidlo, ho možno budú musieť nabíjať častejšie. Zdravie batérie závisí aj od lokálnej klímy. Lítium-iónové batérie, ktoré nájdete v elektrických vozidlách, sa nehodia do horúceho počasia. Ojazdené vozidlo z južného Španielska by mohlo mať zníženú kapacitu batérie, zatiaľ čo vozidlo z Holandska alebo Nemecka môže vodičom ponúknuť oveľa lepší výkon batérie. V našich slovenských podmienkach by sme sa teda mali obávať o batérie naozaj málo.

Test Nissan Leaf

Na čo dbať pri výbere jazdného elektromobilu?

Pred kúpou je najlepšie priviezť elektrické vozidlo k mechanikovi na dôkladnú kontrolu. Technik môže kontrolovať, okrem iného, aj podvozok, nápravy, geometriu kolies, vady na karosérii, potenciálne známky po predchádzajúcich haváriách či elektrický okruh vozidla.

Mnohé si pritom viete skontrolovať aj vy, napríklad brzdy - ak elektrické vozidlo nezrýchľuje, používa regeneračné brzdenie s cieľom spomalenia vozidla, čo znižuje používanie bŕzd. Ak sú však brzdy opotrebované, môže to znamenať, že vozidlo bolo veľmi intenzívne jazdené a malo by sa dôkladne skontrolovať. Ak počas jazdy počujete hrkotanie, klepanie alebo akékoľvek iné neprirodzené zvuky, mali by ste zbystriť pozornosť. Elektromobil v dobrom stave počas jazdy vydáva zvuk len cez reproduktory a prostredníctvom valivého odporu pneumatík, okrem toho by ste nemali počuť prakticky nič.

Test Renault Zoe Intens R135 Z.E. 50 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2020)

Následne je potrebné overiť si jeho servisnú históriu cez VIN číslo na špecializovaných weboch, ako je napríklad carVertical. Po zadaní VIN čísla vozidla môžu potenciálni kupujúci skontrolovať, či vozidlo nebolo účastníkom nejakej nehody, uistiť sa, že počet najazdených kilometrov nie je sfalšovaný, skontrolovať, či vozidlo nebolo ukradnuté, a skontrolovať históriu jeho registrácií. Kontrola VIN čísla vozidla tiež umožňuje kupujúcim získať určitú výhodu pri vyjednávaní o cene.

Záleží aj na tom, kde bolo auto servisované. Nie všetci mechanici sú vyškolení na prácu s elektrickými vozidlami, takže nájsť spoľahlivú opravu vozidla môže byť zložité. Odborníci na elektrické vozidlá odporúčajú držať sa oficiálnych autorizovaných servisov, pretože používajú originálne diely a môžu poskytnúť záruku na vykonanú prácu. Pred kúpou ojazdeného elektrického vozidla si možno vodiči budú chcieť skontrolovať, či boli všetky opravy vykonané v dôveryhodnom autoservise, najlepšie v autorizovanom.

Ak to vyzerá tak, že je všetko v poriadku, je čas zvykať si na tichú jazdu a bezplatné parkovanie a neraz aj možnosť bezplatne čerpať energiu na cesty.

Test Renault Zoe Intens R135 Z.E. 50 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport 2020)

Mohlo by vás zaujímať