VIDEO: Môže človek vlastniť 1 300 áut? Syn kartónového impéria posúva zbierku do aukcie
Z času na čas sa v automobilovom svete objaví správa, ktorá prekonáva všetky očakávania, a pripomína, že najlepším kurátorom histórie je čas a ľudská posadnutosť. Spoločnosť Hagerty nedávno narazila na poklad, ktorý môže byť najpozoruhodnejším nálezom v Spojených štátoch: rozsiahlu súkromnú zbierku 1300 áut, ktorú roky zhromažďoval jeden jediný muž na svojom pozemku v štáte Alabama. Autá, desaťročia skryté pred svetom, sa teraz vynárajú z prachu ako mechanické časové kapsuly, z ktorých každá rozpráva svoj príbeh. Majiteľom tejto masívnej zbierky je Greg Rusk. Jeho otec, Bobby Rusk, založil v roku 1974 spoločnosť Rusken Packaging na výrobu kartónu. Keď Greg v roku 1992 prevzal rodinný podnik, začal aj s tým, čo sa stalo jeho posadnutosťou: nekontrolované zhromažďovanie automobilov.
Kúpiť, užiť si a nechať stáť
Ruskova filozofia bola priamočiara, no s katastrofálnymi dôsledkami pre jeho priestorové kapacity. Vo zvyku si totiž kúpil auto, užil si ho cez víkend a potom ho prosto zaparkoval. V priebehu desaťročí sa z tohto zvyku vyvinulo monumentálne úložisko americkej, ale aj svetovej, automobilovej histórie, skryté za zatvorenými dverami. Rusk prešiel rôznymi fázami zberateľstva – niekedy zbieral desiatky Cadillacov, potom sa preorientoval na Chevrolety a neskôr na modely Trans Am. Vďaka tomuto eklektickému prístupu Hagerty teraz objavenú kolekciu nazýva „Veľkorysá zbierka“.
Hoci mnohé z automobilov zúfalo potrebujú serióznu pozornosť (a dlhú návštevu servisu), iné sú absolútne majstrovské diela. Viac ako 200 áut z kolekcie pôjde do aukcie tento mesiac, zvyšok bude prichádzať na trh v nasledujúcich mesiacoch. Hoci väčšina exponátov je amerických, zbierka skrýva aj vzácne kúsky z iných kútov sveta:
- Pontiac Firebird Trans Am z roku 1998 s nízkym nájazdom.
- Americké klasiky ako Chevrolet C10 s motorom V8, Pontiac Chieftain (1953) a elegantný Cadillac Sedan de Ville (1956).
- Zahraničné klenoty ako Jaguar XK120 z roku 1953 (ktorý už teraz púta obrovský záujem), Mazda RX-7 Turbo z roku 1989 a vzácne Porsche 911 Coupé z roku 1967.
Greg Rusk sa nehanbí za stav svojej zbierky. Mnohé stoja roky nedotknuté, a hoci zostávajú vizuálne úchvatné, každé z nich bude potrebovať nejakú opravu v servise, kým sa opäť vydajú na cesty. Podnikateľ radí kupujúcim, aby k nim pristupovali s nadšením, ale aj s opatrnosťou. Tieto autá čakajú na svoje oživenie už desaťročia a trocha trpezlivosti bude nevyhnutná.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!