TEST
TEST Renault Kangoo 130 TCe EDC: Viac priehradiek než na pošte a miesto ega máte 2800 litrov kufra
Kúpa takéhoto auta s vysokou strechou je v podstate uzavretím mieru so životom. Zrieknete sa športového ducha, ktorý by vám možno pristal k slnečným okuliarom, a namiesto toho získate niečo, čo zvládne všetko – od detí, cez bicykle, psov až po víkendové nákupy v stavebninách. Renault Kangoo je presne ten typ auta, ktoré vám možno nezvýši sebavedomie, ale zato zníži krvný tlak.
Kangoo je totiž stelesnením zdravého nadhľadu. Nikto si ho zrejme nekúpi preto, aby pôsobil dôležito. Kangoo z vás neurobí štýlovú ikonu ani pretekára, ani nezaručí, že vás sused bude pozývať na pivo kvôli autu. Ale keď s ním zaparkujete pred školou, nikto vás nebude súdiť – lebo všetci vedia, že to auto tu nie je kvôli egu, ale kvôli realite. A tá býva, ako vieme, často plná detí, batožiny a potravín v kufri.
Renault pritom spravil veľa pre to, aby táto realita vyzerala lepšie než kedysi. Kým staršie generácie modelu Kangoo sa snažili pôsobiť veselo, no výsledkom bola skôr karikatúra auta, nová generácia zvolila zrelší prístup. Má jednoduchšie línie, pokojnejší výraz a svetlá, ktoré pôsobia skôr prívetivo než smiešne. Dizajn je taký, že si ho všimnete – ale nie preto, že by kričal. Skôr preto, že sa vám v tom tichu nejako prirodzene páči.
Áno, aj s touto sympatickou tvárou prichádza cenovka, ktorá začína na 27 100 eurách. Nie je to málo, ale treba si uvedomiť, že kupujete viac než len auto. Kupujete si menšiu obývačku na kolesách, schopnú prepraviť rodinný život v plnom rozsahu – od kočíka až po záhradný gril. Kufor má objem od 775 až po úctyhodných 3 500 litrov, čo znamená, že ak by ste chceli, pokojne by ste v ňom mohli prenocovať. Alebo pokojne zorganizovať sťahovanie.
K tomu pridajte dve posuvné dvere, päť plnohodnotných sedadiel, hromadu odkladacích priestorov a – čo je možno najdôležitejšie – dva rady Isofixov, ktoré potešia každého rodiča, čo sa niekedy pokúšal pripútať detskú sedačku v priestore menšom než poštová schránka. Kangoo nie je o emóciách, ktoré rozbúšia srdce. Je o tých, ktoré ho upokoja. O pocite, že sa sem všetko zmestí, všetko sa dá, a že aj keď sa niekedy zdá, že život ide rýchlejšie, ako by ste chceli, vy s ním dokážete držať tempo – a to s úsmevom.
Nemusíte už riešiť, či sa vám do kufra zmestia bicykle, kočík a ešte aj pol kufra granúl pre psa. A keď už si ho takto naložíte po strechu, stále máte pocit, že by ešte niečo navyše poňal. Áno, zadné kufrové dvere sú veľké ako brána do stodoly, a ak parkujete v podzemnej garáži, pravdepodobne sa s nimi zoznámite bližšie, ako by ste chceli. Ale keď ich otvoríte po dorazení do cieľa na stanovačku, otvorili ste dvere do sveta slobody.
Na semaforoch možno nevyvoláte obdivné pohľady – pokiaľ, samozrejme, nestojí za vami niekto, kto tiež vozí v aute tri deti a kolobežku. Kangoo nie je auto, ktoré budí túžbu. Je to auto, ktoré budí dôveru. A to je v dnešnom svete viac, než sa môže zdať.
Za volantom sedí vodič aj spolujazdec vysoko, s výborným výhľadom. Interiér pôsobí čisto, premyslene a – na francúzske pomery – až prekvapivo logicky. Páčia sa mi tie jednoduché otočné ovládače a fyzické tlačidlá, ktoré nevyžadujú kurz z digitálnej archeológie. Všetko funguje hneď, a infotainment Easy Link si človek osvojí rýchlejšie než PIN k platobnej karte. A odkladacie priestory sú všade. Kangoo ich má toľko, že sa občas pristihnete, ako rozmýšľate, či ste si niekde neodložili vlastný mobil – a zabudli, kam.
Praktickosť tu ide ruka v ruke s poctivou technikou. Všetky motory sú štvorvalce – čo je v dnešnej dobe takmer dôvod na potlesk. Môžete si vybrať medzi tromi naftovými (95 alebo 115 koní) alebo troma benzínovými (100 a 130 koní). Silnejšie verzie možno kombinovať s dvojspojkovou automatickou prevodovkou, ktorá robí jazdu plynulejšou, no pritom nenarúša charakter auta.
Testovaná verzia TCe 130 so 130 koňmi nevyvoláva adrenalínové záchvaty, no jazdí čestne a so snahou. Vďaka 240 Nm krútiaceho momentu sa vie rozbehnúť s prekvapivou ľahkosťou, na diaľnici sa drží statočne, a kým sa nepokúšate o predbehnutie s plným kufrom, nemáte dôvod frflať. Vysoko položený posed a mäkký podvozok vás skôr povzbudzujú k pokojnej, rozvážnej jazde – a presne v tom je Kangoo najlepší.
Spotreba sa počas testu sa ustálila okolo siedmych litrov, čo je hodnota, ktorá dnes neurazí nikoho – ani vašu peňaženku, ani vaše ekologické svedomie. Najmä ak vezmete do úvahy, že ide o auto s aerodynamikou chladničky a priestorom menšieho bytu. Renault Kangoo teda nie je stroj na emócie, ale nástroj na život. A robí to dobre – bez teatrálnosti, ale s rozumom a dávkou francúzskej ležérnosti, ktorá hovorí: „neponáhľaj sa, veď sa aj tak všetci stretneme v zápche.“
Odpruženie je mäkké, odpúšťajúce a zvládne aj cesty, ktoré už dávno stratili svoj asfaltový charakter. Nie je to podvozok, s ktorým by ste chceli ísť na okruh – ale ak sa nestihnete vyhnúť nerovnosti pri deväťdesiatke, vaše deti v zadnom rade to pravdepodobne ani nezaregistrujú. Ak už musíte urobiť vyhýbací manéver, Kangoo sa drž. Je to stabilný, rozvážny spoločník, ktorý sa nenechá rozhádzať. Riadenie je pritom veľmi dobre odladené – nie je prehnane ľahké ani nervózne, skôr prirodzené a isté.
Bezpečnosť je kapitola sama o sebe. Renault Kangoo získal v teste Euro NCAP štyri z piatich hviezdičiek, čo je výsledok, ktorý potvrdzuje jeho seriózny prístup k ochrane posádky. Odpočty pramenia najmä z menej rozvinutých asistenčných systémov – tie však v praxi vôbec nechýbali. Kangoo sa správa predvídateľne, intuitívne a človek má pocit, že aj keby mal autopilota, správal by sa podobne ako vy – trochu opatrne, trochu s nadhľadom.
Renault Kangoo chce ale zaujať najmä svojou dostupnosťou. Dnes sa už aj malé mestské autá vedia vyšplhať k tridsiatim tisícom eur, pôsobí cena okolo 32 000 eur za bohato vybavený Kangoo veľmi znesiteľne. Áno, nie je to málo, ale dostanete auto, ktoré zvládne všetko – od ranného chaosu pred škôlkou až po výlet do Álp. Dacia Jogger síce dokáže ponúknuť podobnú všestrannosť za menej peňazí, no nie s rovnakým dojmom kvality, akým pôsobí Renault. A konkurencia? Volkswagen Caddy je v podobnej konfigurácii o zhruba 3 000 eur drahší a ak zatúžite po väčšom priestore v štýle Renault Trafic SpaceClass alebo VW Multivan, pripravte si rovno dvojnásobok. Ak nie trojnásobok.
Jedno sa však nedá poprieť – za tieto peniaze dostanete auto bez výrazných slabín. Kangoo je ako spoľahlivý kamarát, ktorý vám síce nikdy nekúpi drink, ale vždy vám pomôže presťahovať gauč. Zvláda každodenné výzvy s ľahkosťou, či už ide o deti, športovú výbavu alebo rozbitú poľnú cestu. Nikto sa síce za vami neotočí, keď zaparkujete pred kaviarňou, a váš príchod nezaznamená ani jeden smartfón. Kangoo nie je hviezda červeného koberca – je to nenápadný hrdina každodenného života. A kým Ferrari sa možno blyští v Monaku, Kangoo má svoje publikum v Legolande. A povedzme si úprimne – tam je viac radosti.
Verdikt
Renault Kangoo síce nezískava body za štýl, ale v realite každodenného života ich zbiera viac než dosť. Nie je to model, ktorý by ste si kúpili, aby ste sa predvádzali – ale ak hľadáte auto, ktoré vám uľahčí život, tu ho máte. S batožinovým priestorom s objemom od 775 do 2 800 litrov môžete zbaliť všetko od detskej výbavy po bicykle či kufre na dvojtýždňovú dovolenku. Kabína je navrhnutá prakticky, s množstvom priehradiek a odolnými materiálmi, ktoré odpustia piesok z topánok aj čokoládu v rukách najmladších členov posádky. Sedadlá sú pohodlné a podržia vás aj po niekoľkých hodinách za volantom.
Pod kapotou sa ukrýva šikovný benzínový motor, ktorý neohúri silou, ale poteší rozvahou. Spotreba sa drží na uzde, a ak auto používate denne, rozdiel v účte za palivo určite pocítite. Kangoo navyše nie je žiadny kolos – jeho rozmery sú ideálne do mesta, v úzkych uliciach sa nestratí a parkovanie v garáži zvládne bez nervov. Je to praktické, premyslené a poctivé auto, ktoré plní svoju úlohu do bodky. Kangoo možno nikdy nebude ikonou, ale je to typ auta, ktorý vám rokmi prirastie k srdcu.

Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!