Magazín

Vybrali sme ideálne rodinné auto na dovolenku. 5 argumentov pre Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ako ideálne rodinné auto na dovolenku

Dovolenka autom má výhody aj v čase lacných leteniek

Je lepšie ísť na letnú dovolenku autom, lietadlom, vlakom alebo autobusom? Jednoduchá otázka, na ktorú neexistuje jednoduchá odpoveď, pretože záleží na mnohých faktoroch, ako sú vzdialenosť cieľa, finančný a časový rozpočet, nároky na komfort, ale aj taká potreba slobody mobility. Mnoho Slovákov sa naďalej rozhoduje cestovať na dovolenku vlastným autom, pretože im ponúka práve slobodu mobility bez potreby prenájmu ďalších vozidiel v destinácii, ale aj obyčajne nižšie celkové náklady. Zaplatiť niekoľko nádrží s palivom a diaľničné poplatky v cudzine tak môže byť pri ceste do Chorvátska, Slovinska, Bulharska či Talianska stále relatívne výhodnou záležitosťou, pritom si môžete naložiť plný kufor batožiny a prípadne vziať so sebou aj bicykle alebo elektrické kolobežky.

Nech sú už dôvody na cestu na dovolenku autom akékoľvek, kľúčové je vybrať si správnu destináciu a tiež správne vozidlo. Bude vaším spoločníkom na dlhé hodiny jazdy a preto záleží na všetkom: na úrovni komfortu, na bezpečnosti, a to pasívnej i aktívnej, technologickej vybavenosti kvôli nabíjaniu elektroniky a napájaniu spotrebičov, vnútornom priestore v interiéri aj vzadu v kufri. Netreba ďalej zabúdať na ťažné zariadenie, strešné nosiče, to všetko zohráva význam pri plánovaní dovolenky s rodinou či partiou priateľov.

V príspevku sa sústreďujeme na niekoľko dôležitých aspektov, ktoré majú vplyv na výber najlepšieho auta na dovolenku:

  • schopnosť jazdiť šetrne a ideálne aj zadarmo;
  • bezpečnosť počas jazdy;
  • elektrina počas jazdy i státia;
  • priestorové pomery;
  • úžitkový potenciál vozidla;

 

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV v Lodenici Zálesie

Schopnosť jazdiť šetrne a ideálne aj zadarmo

Tento príspevok sme pripravili v spolupráci so značkou Mitsubishi, ale osobne sa plne stotožňujeme s tvrdením, že plug-in hybridné SUV Eclipse Cross PHEV všetky vyššie zmienené nároky spĺňa a pridáva k nim pridanú hodnotu v podobe možnosti ďalšieho šetrenia nákladov pomocou doplnkového elektrického pohonu. Ak ste sa vybrali na miesto, kde sú bezplatné nabíjacie body pre elektromobily, môžete na nich nabíjať aj plug-in hybrid a jazdiť tak v destinácii úplne zadarmo. Počas dovolenky môže ísť o úsporu na úrovni desiatok eur, ktoré tak môžete spotrebovať hodnotnejším spôsobom.

Pokiaľ ide o spotrebu počas jazdy bez používania elektrického pohonu, aj v tomto ohľade si Mitsubishi Eclipse Cross PHEV stojí naozaj dobre. My sme s týmto benzínovým motorom jazdili za priemerne 7,8 l/100 km, čo asi každý vyhodnotí priaznivo.

Atmosférický benzínový motor 2.4 MIVEC má maximálny výkon 72 kW (92 k), ale s pomocou elektrických motorov vpredu a vzadu celkový výkon pohonu ako takého dosahuje 138 kW (188 k). Vedzte, že aj tých 72 kW je na takéto SUV dostatok pre mestskú i diaľničnú prevádzku, napokon najvyššia rýchlosť je 162 km/h a prevodovka CVT umožňuje jazdiť celkom plynulo a s ohľadom na komfort posádky.

Elektrina na cesty a aj do kempu

Dnes už neexistuje nové auto, ktoré by nemalo aspoň 12 V elektrické zásuvky. Tie prídu vhod pri tlakovaní nafukovačiek do vody elektrickým kompresorom alebo pri nabíjaní mobilov, lenže keď je auto na dlhé hodiny váš jediný zdroj energie, musíme mať vyššie nároky.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Elektrická zásuvka na 230 V má kruhový tvar aj bez uzemňovacieho kolíka. Väčšina spotrebičov teda zapasauje, ale napríklad rozbočovač nie

Pred mesiacom sme si prakticky overili, akou obrovskou devízou modelu Eclipse Cross PHEV je jeho schopnosť napájať elektrické spotrebiče zo vstavanej 230 V siete s výkonom až 1500 wattov. Vedzte, že toto v každom aute s elektrickou zásuvkou nenájdete, častokrát sa totiž dočkáte iba desatinového výkonu, čo prirodzene obmedzuje využiteľnosť. No Eclipse Cross PHEV čerpá energiu z trakčného akumulátora s kapacitou 13,8 kWh a je schopné s minimálnym vplyvom na stav nabitia napájať dokonca aj elektrickú kosačku, uhlovú brúsku či nabíjať elektrickú motorku. Neveríte? Prečítajte si náš najnovší test Eclipse Cross PHEV so sprievodnými fotografiami. S príslušným káblom môžete napájať aj celý karavan alebo dokonca dom a auto tak využiť ako pojazdnú powerbanku pre akýkoľvek spotrebič.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Elektrická kosačka, karbobrúska, kávovar či elektrický motocykel. Plug-in hybrid sme testovali naplno
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Funguje! V rámci testu sme pokosili takmer 200 m2 s malým vplyvom na akumulátor

Dodajme, že túto elektrickú sieť so striedavým prúdom je možné využívať aj počas jazdy, takže pasažieri na zadných sedadlách si môžu počas cesty pozrieť hoci aj celú sériu seriálu s notebookom pripojeným do zásuvky.

Výhodou tiež je, že keď túto 1500 W sieť používate, nemusí mať Eclipse Cross PHEV naštartovaný benzínový motor, stačí mať aktivovaný elektrický pohon. A napokon zatiaľ čo vybíjanie vstavaného akumulátora bude trvať dlhé a dlhé hodiny, jeho nabitie je otázkou desiatok minút. Na rýchlonabíjacej stanici s jednosmerným prúdom sa cez konektor CCS na 80 % dobije za 25 minút.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Elektrické konektory v Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Bezpečnosť počas jazdy a pri parkovaní

Stovky kilometrov na jeden záťah s len zopár krátkymi prestávkami, to je nápor na pozornosť vodiča. Vo všeobecnosti sa na ochranu pred mikrospánkom odporúča robiť častejšie prestávky a počas nich sa precvičiť, spraviť zopár drepov, dať si kávu a dbať na pitný režim. Paradoxne, energetické nápoje sa ukazujú ako neúčinné pri dlhých cestách, pretože hoci na niekoľko desiatok minút zvýšia sústredenosť, vyvolávajú následnú väčšiu únavu.

Úloha vozidla je v tomto kontexte kľúčová, pretože má poskytovať nástroje na zvýšenie bezpečnosti aktívne i pasívne. Pasívna bezpečnosť je tá, ktorá reaguje na už vzniknutý problém, sú ňou napríklad karoséria RISE s vyššou odolnosťou proti nárazu (5-hviezdičkové hodnotenie v EuroNCAP) či 7 airbagov už v základnej výbave. Ide o čelné a bočné airbagy vodiča a spolujazdca, kolenný airbag vodiča a hlavové (okenné) airbagy vpredu a vzadu.

Potom tu máme aktívnu bezpečnosť, ktorá predchádza kolíznym situáciám. Eclipse Cross PHEV má už v základnej výbave automatické udržiavanie v pruhu (LDW) a zadnú kameru, aktívne riadenie stability (ASC), systém elektronického riadenia trakcie (TCL) či asistent rozjazdu do kopca (HSA). V prípade potreby vie SUV núdzovo zabrzdiť celkom samočinne (EBA) a rozpoznáva chodcov (FCM), aby vedel predchádzať kolízii s nimi. Vo vyšších výbavách potom Eclipse Cross PHEV ponúka aj adaptívny tempomat, rozpoznávanie dopravných značiek, sledovanie premávky za vozidlom a mŕtveho uhla, head-up displej či panoramatický kamerový systém Multi Around Monitor 360°

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ako ideálne rodinné auto na dovolenku
Ľudia sa častokrát vydávajú na dovolenky autom alebo aj karavanom, na tento účel je Eclipse Cross PHEV ako stvorený - karavanu poskytne vďaka funkcii V2X elektrickú energiu z trakčného akumulátora. Nemusíte tak nutne navštevovať kempingové areály.

Priestorové pomery a úžitková hodnota na výbornú

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je stredne veľké SUV, s dĺžkou 4,5 metra a šírkou 1,8 metra sa ním ľahko parkuje. Vnútorný priestor je pritom vskutku veľkorysý. Vodič a spolujazdec majú pohodlné robustné sedadlá s širokou mierou nastavenia, vodič si vie polohovať aj volant. Na dosah ruky má potom priestory pre uloženie nápojov, žuvačiek, mobilu a vôbec všetkého, čo by mohol počas jazdy potrebovať.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)

Dozadu sa usadia tri osoby, ideálna je detská posádka. Batožinový priestor má kapacitu využiteľných až 471 litrov, v základnej výbave má SUV na streche lyžiny pre montáž strešných nosičov a v rámci paketu Utility za 750 eur ponúka už samotný nosič aj odnímateľné ťažné zariadenie. Maximálna hmotnosť prívesu 1500 kg. V rámci tohto paketu je v cene tiež vaňa batožinového priestoru, ktorá zabráni prípadným rozliatym tekutinám, aby znečistili priestor pod vyklápacou podlahou.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ako ideálne rodinné auto na dovolenku
Výhodou ťažného zariadenia je, že naň môžete namontovať aj nosič na bicykle a stráviť tak dovolenku aktívne.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Strešné lyžiny sú súčasťou základnej výbavy modelu Eclipse Cross PHEV na našom trhu. Výrobca ponúka tiež značkové strešné nosiče.

A čo nedostatky?

Na záver je vhodné pripomenúť aj nedostatky Mitsubishi Eclipse Cross PHEV, ktoré vyvstávajú v súvislosti s výberom auta na dovolenku. Sú vlastne len dve: objem palivovej nádrže na benzín je 43 litrov, čo sľubuje dojazd na úrovni asi 530 kilometrov, a tiež to, že sa k autu štandardne dodáva lepiaca sada na opravu pneumatík. Rezervné koleso totiž nemožno uložiť na dno batožinového priestoru, pretože sa tam nachádzajú komponenty elektrického pohonu. Ak teda chcete v aute voziť aj rezervu, musíte ju uložiť do kufra medzi batožinu. Alternatívnym riešením je voziť so sebou dve lepiace sady, ktorými opravíte dva po sebe nasledujúce defekty, aby ste sa následne dopravili do pneuservisu.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV ako ideálne rodinné auto na dovolenku
Azubi Cars Škoda
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie

Indian Scout Rogue (auto motor a šport č. 6/2022, foto: Juraj Hrivnák)
MOTO

Zlý chlapec. Test Indian Scout Rogue

Pohľad do slovníka hovorí, že rogue má v slovenčine viacero významov, no ani jeden nie je veľmi pozitívny. Azda najjemnejšie by sa to dalo preložiť ako nezbedník. To by sedelo na človeka. No ako je to v prípade, pokiaľ takto označíte motocykel?