Testy

Čo dokáže napájať plug-in hybrid cez 230 V zásuvku? Testovali sme Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

  • Mitsubishi Eclipse Cross PHEV patrí medzi najdostupnejšie plug-in hybridné SUV na našom trhu;
  • Ponúka aj pridanú hodnotu v podobe 230 V / 1500 W zásuvky, ktorá čerpá energiu z trakčného akumulátora;
  • Podrobili sme toto SUV skúške: dokáže napájať aj pracovné náradie, ako uhlovú brúsku či kosačku? Nakoniec sme nabíjali elektrickú motorku.
  • Odhalili sme pozitíva aj menšie nedostatky, dočítate sa ich v článku.

Benzínový motor už len ako doplnok?

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV už nie je potrebné čitateľom nášho magazínu zvlášť predstavovať. Toto atraktívne SUV-kupé s moderným dizajnom a pridanou hodnotou v podobe praktického potenciálu sa predáva výhradne ako najdostupnejší plug-in hybrid. Jeho pohon kombinuje 2,4-litrový benzínový agregát s dvomi synchrónnymi elektromotormi, pričom už v základnej cene zákazník dostáva najvyšší možný výkon až 138 kW (188 k) a pohon všetkých kolies 4x4 S-AWC.

Výhodou tohto systému je, že vodič môže hospodáriť s dostupnou energiou a palivom podľa vlastného uváženia, ale aj sa spoľahnúť na automatiku, ktorá pripravuje optimálny mix pohonov.

Kto jazdí krátke vzdialenosti, pre toho bude Eclipse Cross PHEV predovšetkým elektromobilom - mestský dojazd podľa metodiky WLTP dosahuje až 55 kilometrov, v praxi sme namerali 41 so zapnutými palubnými spotrebičmi a väčšinu mestských trás sme prekonali z 80 až 95 % na elektrinu. Tento výpočet zobrazuje aj palubný počítač. Trakčnú batériu môžete nabíjať počas jazdy s benzínovým motorom, doma na 230 V sieti alebo na rýchlej nabíjacej stanici za 25 minút.

Elektrická sieť ako pridaná hodnota

To však nie je všetko, silná stránka tohto SUV spočíva vo vyspelom manažmente a reverznom toku energie pomocou technológie V2X. Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh je nepochybne dostatočný pre použitie v plug-in hybridnom SUV, zároveň je dosť výkonný, aby napájal bežné elektrické spotrebiče.

Jednoducho do vstavanej 230 alebo 12 voltovej zásuvky pripojíte spotrebiče s výkonom do 1500 wattov a môžete ich používať. S príslušným káblom môžete napájať aj celý karavan alebo dokonca dom!

Akumulátor podľa výrobcu vystačí na 9 hodín prevádzky elektrického grilu alebo nabitie 1300 smartfónov. Takúto funkciu SUV ponúka od výbavy INSTYLE a pre mnohých ide o silný argument v prospech kúpy, preto sme sa rozhodli tieto tvrdenia Mitsubishi podrobiť praktickej skúške.

Dokáže plug-in hybrid napájať elektrické spotrebiče či dokonca elektrické pracovné náradie? Zašli sme ešte ďalej a vyskúšali, či nabije aj elektrický motocykel.

Očakávania a realita

Najprv sa pozrime na to, kde v aute má elektrická sieť výstupy. V prednej časti interiéru sú umiestnené dva nabíjacie konektory USB a 12 V elektrická zásuvka.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Dva nabíjacie USB konektory a 12 V zásuvka, pod nimi priestor na mobil

Rovnakú 12 V zásuvku majú k dispozícii aj zadní pasažieri v stredovej konzole pri nohách. Nie je tu však ani jeden USB konektor, takže na nabíjanie smartfónov potrebujú adaptér. Nie je to kritika, len poznatok, napokon okrúhla zásuvka je v konečnom dôsledku univerzálnejšia a prekonáva dlhé roky bez zmeny formátu a rozmerov.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Zadní pasažieri majú prístup ku krytej 12 V zásuvke, ale chýbajú tu USB konektory

Krytá zásuvka na 230 voltov je v batožinovom priestore. Aby ste spustili tento elektrický okruh, budete potrebovať zapnúť tlačidlo naľavo pod volantom.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Elektrická zásuvka na 230 V má kruhový tvar aj bez uzemňovacieho kolíka. Väčšina spotrebičov teda zapasauje, ale napríklad rozbočovač nie
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Tlačidlo, ktorým zapnete elektrický okruh aj v 230 V sieti

Je potrebné uvedomiť si, že elektrická energia sa čerpá z trakčného akumulátora, nie z toho štartovacieho, čo dodáva systému na dôvere (auto vždy naštartuje znova), ale aj určitú zodpovednosť. Keď očakávate potrebu použitia 230 V siete, je prv potrebné ušetriť energiu v akumulátore. V Mitsubishi to spravíte obyčajným stlačením tlačidla SAVE/CHARGE pod pákou prevodovky.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Režim šetrenia a výhradného nabíjania zapnete tlačidlom pod pákou prevodovky

Odhalili sme, že aj v tomto režime vozidlo používa akumulátor ďalej pri rozjazdoch, čo nutne spotrebuje trochu z jej kapacity, navyše si po vypnutí pohonu nepamätá poslednú voľbu. Dobrou správou je, že aj s 80 % kapacity toho spravíte ešte naozaj veľa - napríklad prejdete 36 kilometrov v reálnych podmienkach alebo môžete hodiny a hodiny napájať spotrebiče.

Prekvapením pre nás bola skutočnosť, že auto musí byť „naštartované“, aby bola zásuvka na 230 V funkčná. No keďže ide o plug-in hybrid, benzínový motor je počas státia vypnutý a auto nevydáva žiadny zvuk ani emisie. Keď vyvediete predlžovací kábel z kufra cez pootvorené okno, môžete vozidlo aj zamknúť kľúčom.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Akumulátor nabitý na asi 80 % (ukazovateľ všavo), môžeme začať s testom

Povinná výbava domáceho majstra

Počas nášho experimentu sme postupne vyskúšali to, čo môže majiteľ tohto vozidla potrebovať napríklad na chate bez inžinierskych sietí. Pílenie dreva a kovov, kosenie trávy, využívanie audiosystému či osvetlenia (auto má zapnuté denné LED, ktoré v noci osvetlia blízke okolie), napokon sme využili viac energie z batérie na nabíjanie elektrického motocykla. Nabitie asi polovice batérie s celkovou kapacitou 3,6 kWh (72 V 45 Ah) trvalo síce najdlhšie, lenže na akumulátor v aute to malo iba malý vplyv.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Elektrická kosačka, karbobrúska, kávovar či elektrický motocykel. Plug-in hybrid sme testovali naplno

Podrobnosti nájdete na priložených fotografiách s popismi, v konečnom dôsledku sa Eclipse Cross PHEV naozaj osvedčil, pretože nám neprerušoval dodávku energie, neprejavovalo sa ani jej kolísanie a napriek prvotnému prekvapeniu, že auto musí byť „naštartované“, sme to za chvíľu akceptovali, pretože nás to nijak neobmedzovalo.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi nám pribalilo dva káble, prvý s adaptérom na domáce nabíjanie (hore), druhý klasický pre použitie v nabíjacej stanici (dole).
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Uhlová brúska sa dá so správnym príslušenstvom použiť aj ako malá cirkulárka na drevo. Obyčajne majú tieto domáce náradia vysokú spotrebu energie.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Pracovné náradie je pod záťažou veľkú žrút energie. Spílili sme 5 roxorov na 15 cm dielce, aby sme sa následne so zdanlivo rovnakou kapacitou batérie pustili do kosenia trávy
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Funguje! V rámci testu sme pokosili takmer 200 m2 s malým vplyvom na akumulátor
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Vrchol nášho testu bolo nabíjanie elektrickej motorky. Kapacita jej akumulátora je 3,6 kWh, nabíjali sme z 51 na 91 %. S adaptérom to trvalo tri hodiny a auto neprotestovalo
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Na záver po vykonanej práci dobre padne káva z klasického kávovaru. Žiadne nízkoenergetické riešenia, Eclipse Cross PHEV si poradí zdanlivo so všetkým

Obstál veľmi dobre

Body k dobru si u nás Eclipse Cross PHEV pripísal aj preto, že všetky spotrebiče okrem motocykla sa aj zmestili do vozidla, pretože batožinový priestor má objem 471 dm³. Okrem toho strešné lyžiny sú už v sérii a v rámci paketu Utility za 750 eur možno Eclipse Cross PHEV vybaviť aj strešným nosičom a odnímateľným ťažným zariadením. Výrobca ďalej ponúka aj značkové zadné i strešné nosiče na bicykle, vrátane adaptérov pre fatbike, sieťku na batožinu a vaňu do kufra.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Strešné lyžiny sú súčasťou základnej výbavy modelu Eclipse Cross PHEV na našom trhu. Výrobca ponúka tiež značkové strešné nosiče.

K tomu si pripočítajte schopnosť jazdiť v teréne pomocou štvorkolky a off-road jazdných režimov, vo výsledku máme tak za potvrdené, že Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je naozaj praktické vozidlo a výrobca nemal iba silné reči.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV má pohon všetkých kolies a keďže ide o SUV, ponúka aj off-roadové jazdné režimy. Tie vedia byť poriadnou záťažou na akumulátor, napokon uvádzať do pohybu dvojtonové auto nie je nič triviálne.
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Test 230 V elektrickej siete (foto: Erik Stríž, 2022)
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV v Lodenici Zálesie: Toto plug-in hybridné SUV nám nedalo veľa príležitostí na kritiku. Jazdí príjemne a s dobrou spotrebou, umožňuje jazdiť čisto elektricky, svojím praktickým potenciálom predčí viaceré konkurenčné esúvečka a ešte k tomu je centrom pozornosti skoro všade, kde sa vyskytne.
Erik Stríž je motoristický novinár, editor magazínu Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie