Čo dokáže napájať plug-in hybrid cez 230 V zásuvku? Testovali sme Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

* **Mitsubishi Eclipse Cross PHEV patrí medzi najdostupnejšie plug-in hybridné SUV na našom trhu**;
* **Ponúka aj pridanú hodnotu v podobe 230 V / 1500 W zásuvky, ktorá čerpá energiu z trakčného akumulátora**;
* **Podrobili sme toto SUV skúške: dokáže napájať aj pracovné náradie, ako uhlovú brúsku či kosačku? Nakoniec sme nabíjali elektrickú motorku.**
* **Odhalili sme pozitíva aj menšie nedostatky, dočítate sa ich v článku.**
### Benzínový motor už len ako doplnok?
Mitsubishi Eclipse Cross PHEV už nie je potrebné čitateľom nášho magazínu zvlášť predstavovať. Toto atraktívne SUV-kupé s moderným dizajnom a pridanou hodnotou v podobe praktického potenciálu sa predáva výhradne ako najdostupnejší plug-in hybrid. Jeho pohon kombinuje 2,4-litrový benzínový agregát s dvomi synchrónnymi elektromotormi, pričom už v základnej cene zákazník dostáva najvyšší možný výkon až 138 kW (188 k) a pohon všetkých kolies 4×4 S-AWC.
Výhodou tohto systému je, že vodič môže hospodáriť s dostupnou energiou a palivom podľa vlastného uváženia, ale aj sa spoľahnúť na automatiku, ktorá pripravuje optimálny mix pohonov.
**Kto jazdí krátke vzdialenosti, pre toho bude Eclipse Cross PHEV predovšetkým elektromobilom** – mestský dojazd podľa metodiky WLTP dosahuje až 55 kilometrov, v praxi sme namerali 41 so zapnutými palubnými spotrebičmi a väčšinu mestských trás sme prekonali z 80 až 95 % na elektrinu. Tento výpočet zobrazuje aj palubný počítač. Trakčnú batériu môžete nabíjať počas jazdy s benzínovým motorom, doma na 230 V sieti alebo na rýchlej nabíjacej stanici za 25 minút.
### Elektrická sieť ako pridaná hodnota
To však nie je všetko, silná stránka tohto SUV spočíva vo vyspelom manažmente a **reverznom toku energie pomocou technológie V2X**. Akumulátor s kapacitou 13,8 kWh je nepochybne dostatočný pre použitie v plug-in hybridnom SUV, zároveň je dosť výkonný, aby napájal bežné elektrické spotrebiče.
Jednoducho do vstavanej 230 alebo 12 voltovej zásuvky pripojíte spotrebiče s výkonom do 1500 wattov a môžete ich používať. S príslušným káblom môžete napájať aj celý karavan alebo dokonca dom!
Akumulátor podľa výrobcu vystačí na 9 hodín prevádzky elektrického grilu alebo nabitie 1300 smartfónov. Takúto funkciu SUV ponúka od výbavy INSTYLE a pre mnohých ide o silný argument v prospech kúpy, preto sme sa rozhodli tieto tvrdenia Mitsubishi podrobiť praktickej skúške.
**Dokáže plug-in hybrid napájať elektrické spotrebiče či dokonca elektrické pracovné náradie?** **Zašli sme ešte ďalej a vyskúšali, či nabije aj elektrický motocykel**.
### Očakávania a realita
Najprv sa pozrime na to, **kde v aute má elektrická sieť výstupy**. V prednej časti interiéru sú umiestnené dva nabíjacie konektory USB a 12 V elektrická zásuvka.


Rovnakú 12 V zásuvku majú k dispozícii aj zadní pasažieri v stredovej konzole pri nohách. Nie je tu však ani jeden USB konektor, takže na nabíjanie smartfónov potrebujú adaptér. Nie je to kritika, len poznatok, napokon okrúhla zásuvka je v konečnom dôsledku univerzálnejšia a prekonáva dlhé roky bez zmeny formátu a rozmerov.

**Krytá zásuvka na 230 voltov je v batožinovom priestore**. Aby ste spustili tento elektrický okruh, budete potrebovať zapnúť tlačidlo naľavo pod volantom.


Je potrebné uvedomiť si, že **elektrická energia sa čerpá z trakčného akumulátora**, nie z toho štartovacieho, čo dodáva systému na dôvere (auto vždy naštartuje znova), ale aj určitú zodpovednosť. Keď očakávate potrebu použitia 230 V siete, je prv potrebné ušetriť energiu v akumulátore. V Mitsubishi to spravíte obyčajným **stlačením tlačidla SAVE/CHARGE pod pákou prevodovky**.

Odhalili sme, že aj v tomto režime vozidlo používa akumulátor ďalej pri rozjazdoch, čo nutne spotrebuje trochu z jej kapacity, navyše si po vypnutí pohonu nepamätá poslednú voľbu. Dobrou správou je, že aj s 80 % kapacity toho spravíte ešte naozaj veľa – napríklad prejdete 36 kilometrov v reálnych podmienkach alebo môžete hodiny a hodiny napájať spotrebiče.
Prekvapením pre nás bola skutočnosť, že **auto musí byť „naštartované“, aby bola zásuvka na 230 V funkčná**. No keďže ide o plug-in hybrid, benzínový motor je počas státia vypnutý a auto nevydáva žiadny zvuk ani emisie. Keď vyvediete predlžovací kábel z kufra cez pootvorené okno, môžete vozidlo aj zamknúť kľúčom.

### Povinná výbava domáceho majstra
Počas nášho experimentu sme postupne vyskúšali to, čo môže majiteľ tohto vozidla potrebovať napríklad na chate bez inžinierskych sietí. **Pílenie dreva a kovov, kosenie trávy, využívanie audiosystému či osvetlenia** (auto má zapnuté denné LED, ktoré v noci osvetlia blízke okolie), napokon sme využili viac energie z batérie **na nabíjanie elektrického motocykla**. Nabitie asi polovice batérie s celkovou kapacitou 3,6 kWh (72 V 45 Ah) trvalo síce najdlhšie, lenže na akumulátor v aute to malo iba malý vplyv.

Podrobnosti nájdete na priložených fotografiách s popismi, v konečnom dôsledku sa Eclipse Cross PHEV naozaj osvedčil, pretože nám neprerušoval dodávku energie, neprejavovalo sa ani jej kolísanie a napriek prvotnému prekvapeniu, že auto musí byť „naštartované“, sme to za chvíľu akceptovali, pretože nás to nijak neobmedzovalo.







### Obstál veľmi dobre
Body k dobru si u nás Eclipse Cross PHEV pripísal aj preto, že všetky spotrebiče okrem motocykla sa aj zmestili do vozidla, pretože batožinový priestor má objem 471 dm³. Okrem toho strešné lyžiny sú už v sérii a v rámci paketu Utility za 750 eur možno Eclipse Cross PHEV vybaviť aj strešným nosičom a odnímateľným ťažným zariadením. Výrobca ďalej ponúka aj značkové zadné i strešné nosiče na bicykle, vrátane adaptérov pre fatbike, sieťku na batožinu a vaňu do kufra.

K tomu si pripočítajte schopnosť jazdiť v teréne pomocou štvorkolky a off-road jazdných režimov, vo výsledku máme tak za potvrdené, že **Mitsubishi Eclipse Cross PHEV je naozaj praktické vozidlo a výrobca nemal iba silné reči**.



Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk