Magazín

Prečo sú nové autá čoraz drahšie? A zastaví sa vôbec ich zdražovanie v najbližšom období?

Koniec lacných áut?

Stále prebiehajúca pandémia a následná polovodičová kríza mali zvláštny dopad na automobilový priemysel. Zatiaľ čo mnohí predpokladali znižovanie cien nových automobilov s cieľom udržať predaje, kombinácia rôznych faktorov priniesla výrazné zdražovanie a akútny nedostatok áut na trhu nielen s novými, ale tiež jazdenými vozidlami.

FERRARI RECEPT

Najväčšie automobilové koncerny ako napríklad Daimler, Volkswagen, Stellantis či Toyota začali kopírovať úspešný model Ferrari zameraný na zvyšovanie zisku z predaja. Taliansky výrobca športových vozidiel totiž vedome produkuje menej vozidiel než požaduje trh. Vysoký dopyt po danom produkte spôsobí, že za každé vozidlo si môže značka účtovať viac peňazí, čo pozitívne vplýva na zisk z každého predaja. Úroveň zisku značky Ferrari v priebehu tohto roka dosiahla neuveriteľných 20 % za každé predané vozidlo.

O podobných percentách sa bežným automobilkám doteraz ani nesnívalo. S cieľom udržať predajné čísla bol zisk na každom predanom aute minimálny, v niektorých prípadoch nulový. Pre nedostatok čipov však veľké koncerny už nemohli naďalej vyrábať rovnaký objem áut ako kedysi, a preto muselo dôjsť k zmene stratégie, ktorá by zabezpečila ziskovosť aj pri obmedzenej výrobe.

K zvyšovaniu cien pristupujú automobilky po svojom. Zatiaľ čo niektoré priamo navýšili katalógovú cenu, iné vyškrtli z modelovej ponuky tie najlacnejšie verzie. Týmto spôsobom prinútia zákazníkov zaobstarať si lepšie vybavené (a drahšie) auto, na ktorom majú výrobcovia obyčajne vyššiu maržu. Fabriky zároveň uprednostňujú výrobu modelov, ktoré automobilkám prinášajú najväčšie zisky.

Chcete príklad? Zatiaľ čo Ford Focus po uvedení na slovenský trh v roku 2018 začínal na 14 990 eurách, dnes dostanete najlacnejší akciový model od 17 990 eur. Štandardná cenníková cena vo verzii Trendy pritom začína na sume 23 290 eur.

Ford Focus Vignale

ZISK VYLETEL

V dôsledku spomínaných zmien stúpol zisk z každého predaného vozidla drvivej väčšine v automobilovom priemysle. Toyote stúpla marža na 12,6 %, koncernu Stellantis na 11,4 %, Daimler sa môže pochváliť 12,2 % a ešte úspešnejšie v tomto ohľade je samotné BMW s maržou na úrovni 15,8%.

Predpokladané znižovanie cien nových automobilov je v nedohľadne. Nemôže za to len polovodičová kríza či nový predajný model automobiliek. Na cenu nových áut totiž vplývajú neustále zvyšujúce sa legislatívne nároky na bezpečnosť či ekológiu. Po novom musí byť každé nové auto vybavené SIM kartou pre núdzové volania v prípade nehody, budúci rok do zoznamu povinnej výbavy pribudne kamera snímajúca značky na ceste pre inteligentný obmedzovač rýchlosti. Štáty tlačia na výrobcov aj pri znižovaní emisií, pričom im hrozia veľkými pokutami za nedodržanie stanovených limitov.

S ohľadom na všetky okolnosti je tak akékoľvek znižovanie cien nemožné. A s ohľadom na pokračujúci infláciu budú autá pod 10 000 eur čoskoro minulosťou.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Vybrané články

  1. 1

    25 testov áut a veľké porovnanie zimných pneu v novembrovom auto motor a športe