Stará dobrá klasika
Začnime teda pekne od podlahy. Najrozšírenejším pohonom spomedzi tých konvenčných a bežne dostupných je spaľovací motor. Ide o jednoduchý princíp, ktorý je tu s nami už viac ako sto rokov a pravdepodobne ešte dlho bude. Spaľovací motor zvyčajne potrebuje na svoj chod benzín alebo naftu. V niektorých prípadoch mu chutí aj plyn, či už CNG, LPG alebo iné. Tieto pohonné látky sú vo svojom princípe vďaka palivovému potrubiu a vstrekovacím tryskám dopravené do komory valca. V nej dôjde k ich zapáleniu a následnej explózii. Táto explózia sa premietne do sily, ktorá zatlačí na piest a vytvorí tak hybnú silu motora. Doplnenie pohonných hmôt trvá len zopár minút a dojazd môže byť pokojne aj okolo 1 000 km.
MHEV: Vstup do sveta hybridov

Potom tu máme moderné alternatívne spôsoby pohonu. Azda absolútnym základom elektrifikácie je mild hybrid. Ide o typ pohonu, ktorý využíva tzv. štartér-generátor, ktorým je nahradený klasický štartér. Tento generátor dokáže pri brzdení generovať určité množstvo energie. Ňou je následne dobíjaná malá palubná batéria. Často takýto mild hybrid disponuje 48-voltovým systémom a je schopný pri vypnutom motore vozidlom plachtiť s cieľom ušetrenia paliva a zníženia emisií. Treba však podotknúť, že mild hybrid nedokáže ísť čisto na elektrickú energiu.
- Náš test mild-hybridu: Mazda3 sedan Skyactiv-G122 Plus
HEV: Krátky elektrický skok s hybridom...

Ak by ste chceli prejsť nejaký ten kilometer ekologicky, tak potom budete musieť siahnuť po klasickom hybride, alebo inak HEV. Auto s hybridným pohonom disponuje malým elektromotorom. Ten okrem toho, že pomáha spaľovaciemu motoru, dokáže pracovať aj samostatne. Je to vidieť napríklad v nízkych mestských rýchlostiach alebo pri rozbiehaní, kedy klasický agregát spí. Brzdná sila sa pomocou rekuperácie ukladá do väčšej batérie ako v prípade mild hybridu. Takýto systém je však uzatvorený, bez možnosti klasického dobíjania elektrickým káblom. Dojazd býva zvyčajne len zopár kilometrov (1-5 km).
- Náš test hybridu: Toyota Corolla 1.8 Hybrid
PHEV: ...dlhý krok s plug-in hybridom

Nad klasickým hybridom je zasadený plug-in hybrid, alebo PHEV. V tomto prípade sa už potenciál duálneho pohonu začína výrazne prejavovať. Ide o možnosť využívať klasický motor v kombinácii s výkonným elektromotorom alebo len elektromotor samostatne. S plug-in hybridom je možné dokonca čisto na elektrinu prejsť niekoľko desiatok kilometrov. Takýto systém obsahuje veľkú batériu, ktorá býva uložená buď v podlahe, alebo v kufri auta. Samozrejmosťou je už aj klasické nabíjanie pomocou káblu zo siete s rôznym nabíjacím výkonom. Dôsledkom toho môže byť dlhší čas státia na nabíjacej stanici. Vodič má pritom možnosť výberu medzi hybridným pohonom alebo pohonom čisto na elektrinu. Stále však je možnosť tankovania aj klasického paliva a preto nie ste dojazdom výrazne limitovaní.
- Náš test plug-in hybridu: Kia Ceed SW PHEV
EV: Nepotrebujem fosílne palivá

No a napokon tu máme plný elektromobil, alebo EV. Ide o typ pohonu kedy je spaľovací motor nahradený jedným alebo viacerými výkonnými elektromotormi. Výkon takéhoto auta býva často vyšší ako v prípade spaľovacieho motora. Taktiež aj náklady na servis bývajú nižšie, nakoľko elektromotor má podstatne menej pohyblivých mechanických častí ako spaľovací motor. Na druhú stranu je elektromobil výrazne ťažší ako konvenčné auto. Je to preto, že v podlahe sa nachádzajú ťažké batérie, ktoré dodávajú elektromotoru šťavu. Aktuálne je dojazd elektromobilov limitovaný. Avšak napríklad Tesla dokáže pri svojej vlajkovej lodi Model S Plaid, prejsť aj viac ako 800 kilometrov. Jednou z hlavných nevýhod tohto pohonu je jeho dobíjanie. Bohužiaľ, keď si kúpite elektromobil, musíte počítať s tým, že na nabíjačke strávite dlhšiu dobu. Na druhú stranu však aj pri vyššej vstupnej cene ušetríte náklady na pohonné hmoty a servis.
- Náš test elektromobilu: Renault Zoe R135 Z.E.50 Intens
Zdroje: