Zákaz klasických áut sa rozširuje: 28 miliónov ľudí čelí riziku, o ktorom počujú prvýkrát
V Európskej únii presadili zákaz klasických áut, no zdá sa, že to neostane pri tom. Pridať by sa mohla ďalšia veľká krajina, ktorá má takmer 28 miliónov obyvateľov. Experti v Austrálii vyzývajú vládu, aby sa nastal koniec éry spaľovacích motorov. Je to však dobrý nápad?
Zákaz do roku 2035 je na základe tvrdení niektorých odborníkov nevyhnutnosťou. Austrália podľa nich konečne začína dobiehať zvyšok sveta v prechode na elektrické vozidlá. Po rokoch pomalého napredovania sa predaje elektromobilov a plug-in hybridov v krajine vyšplhali na viac ako 72-tisíc kusov. To však stále predstavuje len asi 12 % všetkých nových áut. Ide o dáta z prvej polovice roka 2025.
Napriek tomu sa dá skonštatovať, že nastal výrazný nárast oproti roku 2024. Podiel elektrického pohonu však zostáva stále zanedbateľný v porovnaní so štátmi, kde sa elektromobilita masívne presadila. Napríklad v Nórsku dnes tvoria elektromobily neuveriteľných 98 % všetkých nových predajov. Austrália zostáva s dvanástimi percentami. Ak sa nič nezmení, doprava sa do roku 2030 stane najväčším zdrojom emisií v tejto – z nášho pohľadu ďalekej – krajine.
Prečo musí nastať zákaz klasických áut?
Doprava sa podieľa na emisiách v Austrálii približne 22 percentami a jej podiel stále rastie. Aby krajina splnila cieľ znížiť emisie o 62 až 70 % do roku 2035, bude musieť urýchliť tempom, akým tamojší motoristi prechádzajú zo spaľovacích motorov na alternatívne pohony. Bez jasného dátumu konca predaja nových benzínových a naftových áut to vraj pôjde len ťažko.
Zatiaľ čo väčšina štátov OECD už stanovila termín pre zákaz klasických áut, kedy sa ukončení predaj spaľovacích áut, Austrália žiadny tento krok doteraz neurobila. Aj tam sa však debata o budúcnosti cestnej dopravy teraz začína obracať práve týmto smerom, čo niektorých vodičov vystrašilo. Elektrické vozidlá dnes v krajine predstavujú len asi 2 percentá z 21,7 milióna áut na cestách.
Ponaučenie z Európy
Keď príde na pretras zákaz klasických áut, Európska únia zašla z globálneho hľadiska zatiaľ najďalej. Od roku 2035 budú musieť byť všetky nové autá a dodávky predávané v našich končinách už s len s nulovými emisiami. Po dlhých rokovaniach sa síce podarilo presadiť výnimku pre vozidlá jazdiace na syntetické palivá, no súčasný zákaz klasických áut zostáva u nás naďalej tvrdý.
Napriek počiatočnému odporu sa väčšina automobiliek postavila za plán Bruselu. Volkswagen už oznámil koniec výroby áut so spaľovacím motorom pred rokom 2035 a ďalší giganti ho nasledovali. Zároveň sa však na príklade Európy ukázalo, že bez jasnej stratégie pre prechodné obdobie sa otvárajú „dvere“ pre lobing a spomaľovanie reforiem. To je práve to, čo sa aktuálne v Európskej únii deje. Ak sa teda majú podobné opatrenia zaviesť aj v Austrálii, musia byť od začiatku premyslené.
Podpora elektromobility a vhodné opatrenia
Každý zákaz klasických áut skôr či neskôr narazí na odpor. Vybraní australskí experti napriek tomu požadujú právne záväzný koniec osobných vozidiel na benzín a naftu. Doplnený by však mal byť o jasné priebežné ciele pre podiel elektrikých áut, hustotu nabíjacích staníc a podporu pre nízkopríjmové domácnosti.
Kľúčové opatrenia by mali zahŕňať zvýšenie investícií do nabíjacej infraštruktúry najmä mimo veľkých miest, dotácie a šrotovné pre domácnosti, ktoré si nemôžu dovoliť nový elektromobil. Chýbať nesmie úprava systému daní a mýta za diaľnice, aby odmeňoval motoristov za nižšie emisie elektromobilov. Takéto opatrenia dokážu zabezpečiť, že prechod na elektromobilitu nebude len ekologický, ale aj spravodlivý.
Zdroj: The Guardian




















