Ak vám policajti nájdu v kufri túto obyčajnú vec, hrozí vám pokuta 200 EUR
Sú veci, s ktorými na cestách tak nejako počítame. Kontroly rýchlosti, alkoholu či telefonovania. Pokuta 200 eur ale v tomto zozname nie je. Policajti ale pri náhodných kontrolách čoraz častejšie vyžadujú otvorenie kufra a hľadajú tam jednu alebo viac povinných vecí. A pre vodičov, ktorí tieto základné prvky nemajú, alebo ich majú nesprávne uložené, je prekvapenie veľmi nepríjemné: hrozí im pokuta 200 eur. Generálne riaditeľstvo dopravy (DGT) a Civilná garda v Španielsku teraz zvyšujú tlak na vodičov kvôli niečomu, čo väčšina z nás berie ako samozrejmosť – obsah batožinového priestoru.
Kontroly kufra už nie sú výnimkou a absencia núdzovej súpravy alebo jej regulačného ekvivalentu už nie je len drobná chyba. Oficiálnym cieľom je, samozrejme, zvýšiť bezpečnosť a prevenciu, ale pre väčšinu vodičov je primárnou motiváciou pre kontrolu výbavy práve hrozba, že im bude udelená pokuta 200 eur. Úrady začali vykonávať dôkladnejšie kontroly, aby zabezpečili, že vozidlá sú vybavené všetkým potrebným na zvládnutie neočakávanej udalosti, ako to vyžadujú všeobecné dopravné predpisy.
Najväčší problém, ktorý generuje najviac kontrol, a následne aj najviac pokút a peňazí do štátnej kasy, súvisí s defektom pneumatiky. Vodič musí byť schopný vyriešiť situáciu a pokračovať v jazde, aspoň kým nedorazí do opravovne. A tu prichádza tá „banalita“, ktorá sotva zaberie miesto, no má potenciál vás finančne zničiť. Hoci nie je v Španielsku striktne povinná rezervná pneumatika plnej veľkosti, mať záložný systém je nevyhnutné. Auto musí mať v kufri jednu z nasledujúcich troch možností: núdzovú rezervu, schválenú súpravu na opravu defektu (tmel a kompresor) alebo rezervnú pneumatiku pôvodných rozmerov.
Civilná garda nekompromisne overuje prítomnosť jednej z týchto troch položiek. Ak má vozidlo súpravu na opravu, musí byť funkčná. A tu je ten chyták, ktorý často zaskočí aj tých najpoctivejších: pokuta 200 eur sa uplatňuje na priestupok spočívajúci v neprítomnosti požadovaného alternatívneho systému mobility. To znamená, že ak máte síce rezervnú pneumatiku, ale chýba vám potrebné náradie na jej výmenu (zdvihák alebo kľúč), pokuta 200 eur vás neminie.
Banálna pokuta za 200 eur
Okrem systému rezervnej pneumatiky existujú aj ďalšie povinné prvky bezpečnosti cestnej premávky, ktorých absencia alebo nesprávne uloženie môže viesť tiež k uloženiu sankcie. Na jednej strane je povinné mať pri sebe aspoň jednu reflexnú bezpečnostnú vestu. A tu prichádza byrokratický detail, ktorý je priam stvorený na pokutovanie: vesta musí byť uložená na prístupnom mieste v priestore pre cestujúcich, nie na dne kufra! Ak vodič vystúpi z auta na ceste bez toho, aby si ju obliekol (pretože bola neprístupná a nemal si ju ako obliecť ihneď), hrozí mu pokuta 200 eur a dokonca aj strata bodov. Je to teda dodatočná pokuta za nesprávne uloženie povinnej výbavy.
Okrem vesty sú stále povinné aj výstražné trojuholníky (dva kusy), hoci do 1. januára 2026 ich nahradí schválené núdzové svetlo V-16. Toto svetelné zariadenie sa montuje na strechu vozidla bez nutnosti vystúpenia, čím ponúka väčšiu bezpečnosť.
Civilná garda trvá na tom, že tieto kontroly neslúžia len na výber daní, ale aj na bezpečnosť cestnej premávky. Ak neviete rýchlo a bezpečne opraviť defekt, stávate sa rizikom pre seba aj ostatných. Pred akoukoľvek cestou do Španielska, najmä pri zvýšených kontrolách, je preto najlepšie venovať pár minút kontrole obsahu batožinového priestoru. Uistite sa, že máte kompletnú súpravu náhradných dielov, náradie na mieste a reflexnú vestu ľahko poruke.
Zdroje: DGT
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!




















