Dizajnový výstrelok, ktorý vás môže uväzniť vo vlastnom aute. Problém sa netýka len Tesly

Oveľa väčším problémom je bezpečnostné riziko, ktoré predstavujú pri nehodách, kedy môžu záchranárom zabrániť v prístupe k posádke.

V posledných rokoch sa automobilový dizajn uberá cestou minimalizmu. Hladké plochy, čisté línie a snaha o čo najlepšiu aerodynamiku sú mantrou takmer všetkých výrobcov. Jedným z najviditeľnejších prejavov tohto trendu sú zapustené kľučky dverí. Vyzerajú futuristicky a na papieri sľubujú nižší odpor vzduchu. Realita všedných dní však ukazuje, že toto „elegantné“ riešenie môže majiteľom áut spôsobiť poriadne vrásky na čele. A hoci sa najviac hovorí o Tesle, tento problém sa zďaleka netýka len jej.

Keď sa dizajn stretne s mrazivou realitou

Najčastejším a najviac medializovaným problémom zapustených kľučiek je ich zlyhávanie v chladnom počasí. Internetové fóra a sociálne siete sú plné sťažností frustrovaných majiteľov vozidiel Tesla, ktorí sa ráno nevedeli dostať do svojich áut, pretože mechanizmus vysúvania kľučiek jednoducho zamrzol.

Oveľa väčším problémom je bezpečnostné riziko, ktoré predstavujú pri nehodách, kedy môžu záchranárom zabrániť v prístupe k posádke.

Voda, ktorá sa dostane do zložitého mechanizmu, pri nízkych teplotách zamrzne a zablokuje jeho pohyb. Predstava, že po tuhej noci prídete k svojmu autu a musíte ho polievať teplou vodou alebo sa do neho dobýjať násilím, je pri prémiových vozidlách za desiatky tisíc eur jednoducho absurdná. Tesla sa síce snažila problém riešiť softvérovou aktualizáciou, ktorá mala ľad „rozbiť“ násilným vysunutím kľučky, no úspešnosť tohto riešenia je prinajmenšom sporná.​

Bezpečnostné riziko, ktoré riešia úrady

Omnoho vážnejším problémom, ktorý už vyústil do oficiálneho vyšetrovania americkým Národným úradom pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), je však riziko zlyhania kľučiek pri nehode. Elektronicky ovládané zapustené kľučky sú závislé od elektrickej energie vozidla. V prípade vážnej dopravnej nehody, pri ktorej dôjde k poškodeniu elektrického systému, sa kľučky nemusia vysunúť.

To môže fatálne skomplikovať a spomaliť prácu záchranných zložiek, pre ktoré je každá sekunda pri vyslobodzovaní posádky drahá. Existujú zdokumentované prípady, kedy ľudia zostali uväznení v havarovaných alebo dokonca horiacich Teslách práve kvôli tomuto dizajnovému riešeniu. Pod tlakom týchto zistení a verejnej kritiky už aj samotná Tesla pripustila, že ide o problém a jej šéfdizajnér oznámil, že sa pracuje na kompletnom redizajne celého systému otvárania dverí.​​

Netýka sa to len Tesly

Hoci je Tesla najviditeľnejším príkladom, bolo by naivné si myslieť, že iné značky sú voči týmto problémom imúnne. Zapustené kľučky sa stali módnym trendom a nájdeme ich na širokej škále modelov od rôznych výrobcov – Range Rover, Polestar, Ford Mustang Mach-E či modely od Mercedesu, a to sú len niektoré z nich. A áno, aj ich majitelia majú problémy. Na fórach majiteľov vozidiel Polestar sa napríklad diskutuje o tom, ako sa v mechanizme kľučiek hromadí ľad, ktorý bráni ich správnej funkcii.

Oveľa väčším problémom je bezpečnostné riziko, ktoré predstavujú pri nehodách, kedy môžu záchranárom zabrániť v prístupe k posádke.

V Spojených štátoch dokonca majitelia Fordu Mustang Mach-E podali na automobilku hromadnú žalobu kvôli problémom s elektronickými zámkami a kľučkami v chladnom počasí. Problém je teda systémový a týka sa samotného princípu tohto riešenia, nie len jedného konkrétneho výrobcu.​

Aerodynamika vs. zdravý rozum

Hlavným argumentom automobiliek pre používanie zapustených kľučiek je zlepšenie aerodynamiky a s tým spojené zníženie spotreby, respektíve predĺženie dojazdu pri elektromobiloch. Odborné analýzy a simulácie však ukazujú, že reálny prínos je absolútne zanedbateľný.

Zlepšenie koeficientu aerodynamického odporu (Cx) sa pohybuje na úrovni len okolo 0,01, čo v praxi znamená predĺženie dojazdu o smiešne 2 až 3 kilometre. Oproti tomu stoja fakty: elektronické a motorizované mechanizmy sú podstatne drahšie na výrobu, komplikovanejšie a podľa niektorých zdrojov až osemkrát poruchovejšie ako klasické mechanické kľučky. Prípadná pozáručná oprava či výmena celého modulu potom môže majiteľa vyjsť na stovky eur.​

Stopku môže vystaviť Čína

Zdá sa, že pohár trpezlivosti pomaly preteká. Najväčším kritikom tohto trendu sa stáva Čína, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete. Tamojšie regulačné úrady, motivované práve bezpečnostnými rizikami a nízkou spoľahlivosťou vážne zvažujú, že od roku 2027 úplne zakážu používanie plne zapustených kľučiek na nových autách. Vzhľadom na kľúčový význam čínskeho trhu by takýto krok donútil globálne automobilky prehodnotiť svoje dizajnové stratégie.

Test Hyundai Ioniq 5 Premium.

Niektoré, ako napríklad Volkswagen či Audi, už údajne pracujú na kompromisných riešeniach s polo-zapustenými kľučkami, ktoré by mohli ponúknuť elegantný vzhľad bez bezpečnostných a funkčných kompromisov. Snaha o dizajnovú čistotu a minimálne aerodynamické zisky zrejme zašla priďaleko. Kým sa výrobcovia nepoučia a nevrátia k osvedčeným riešeniam, alebo nevymyslia skutočne spoľahlivý a bezpečný systém, mali by sa mať zákazníci na pozore. Pretože futuristický vzhľad nestojí za riziko, že jedného dňa zostanete stáť pred vlastným autom ako pred nedobytnou pevnosťou.

Zdroje:  Jalopnik





Automobilovej žurnalistike sa venujem už od roku 2017. Som fanúšikom technológií a elektromobilov, no napriek tomu si myslím, že k niektorým autám poctivá strojovňa jednoducho patrí.