Reinkarnácia Citroënu DS: Ako by vyzeral ikonický model pohľadom súčasného dizajnu?

Prečítajte si o histórii ikonického modelu DS a jeho eventuálnej budúcnosti ako samostatného top modelu značky.
Vydané  Text: 
V roku 2009 automobilka Citroën predstavila svoju dcérsku značku DS ako prirodzenú evolúciu jej prémiovo ladených modelov. O automobiloch tejto značky sme už písali, DS 3 Crossback alebo DS 7 sú krásne automobily s pôsobivým interiérom. Asi každý fanúšik automobilového priemyslu ale vie, že prémiovkami s prívlastkom DS Citroën neprišiel iba v posledných rokoch. Pôvodný Citroën DS je legendárny automobil, ktorý menej zainteresovaní môžu poznať ako auto francúzskeho zlosyna Fantomasa v slávnej filmovej sérii. Vo svojej dobe bol Citroën DS autom pre takmer všetky vrstvy spoločnosti, predstavoval to najlepšie, čo francúzska automobilka dokázala vyrobiť a zaslúžila si nielen ovácie odborníkov, ale uznanie verejnosti. Prvýkrát sa model DS ukázal verejnosti na autosalóne v parížskom Grand Palais v roku 1955 a vzbudil veľký ohlas. Jednalo sa o predstaviteľa novej vlny autodizajnu. Široké cielenie bolo zaujímavosťou modelu. Tak, ako dnes Škody Octavie, Superby či Hyundai Tucson jazdia príslušníci strednej vrstvy i tí majetní, podobne na tom bola aj DS-ka. Automobil vlastnili aj politici, herci a známe osobnosti. Zdroje uvádzajú, že priamo v deň premiéry na autosalóne dostala automobilka až dvanásťtisíc objednávok na nový model. No veríte tomu?
Citroën DS (modelový rok 1956)
Dnes sa to môže zdať neuveriteľné, ale v priebehu rokov sa DS dočkal až 150 rôznych verzií. Označovali sa predovšetkým číslami za názvom DS. Najdostupnejší variant bol ten bez posilňovača riadenia, jeden z najdrahších bol zasa DS Pretige, jeden z najvýkonnejších DS 23 s motorom s maximálnym výkonom 97 kW (130 koní) a elektronicky riadeným vstrekovaním paliva. No a taký DS 19 s prezývkou „Bohyňa“ mal elektrický posilňovač riadenia a bŕzd, ako aj hydraulické tlmiče s nastaviteľnou výškou podvozka. Na filmovom plátne si na DS-kách zajazdili Jean-Paul Belmondo, Alain Delon a tiež Fantomas, ktorý nepochopiteľne dostal zelenú masku a jeho auto malo krídla. Pozrite sa na legendárnu scénku na videu: Za celých dvadsať rokov Citroën vyrobil až 1 450 746 kusov modelu DS, posledný model zišiel z výrobnej linky v apríli roku 1975. Prerod značky DS do novej podoby síce vyšiel, ale už bez ambícii držať sa svojho historického dedičstva. ### DS-ko pre 21. storočie ako samostatný model? Prečo nie? Pre niektorých je to sklamanie, pretože Citroën DS by sa mohol dosť dobre ujať aj vo svete, v ktorom sa Citroën spojil s Peugeotom a Oplom, následne s FIAT a Chryslerom, aby vytvorili jeden nadnárodný automobilový koncern Stellantis. Viete si predstaviť, ako by vyzerala DS-ka, keby ju automobilka predstavila teraz nanovo? S vysokou pravdepodobnosťou by sa jednalo elektromobil postavený na koncernovej platforme, tentokrát však už bez zájmu osloviť nižšie príjmové skupiny. Takto si Citroën DS pre rok 2021 predstavuje aj juhokórejský dizajnér Sang Won Lee, ktorý na svojom profile na Instagrame zverejnil vlastné diela – vizualizácie nového Citroënu DS zakomponovaného do súčasných fotografií, ktoré svojou úpravu pripomínajú 50. roky minulého storočia. Sang Won Lee zachoval typické estetické črty modelu DS, no vyhotovil ich do podoby, ktorá zodpovedá moderným požiadavkám trhu. Chtiac-nechtiac tak vytvoril dokonalý vzor aj pre samotný Citroën, ktorý by sa rozhodne mal nechať inšpirovať a zvážiť, či nevstúpiť do takéhoto projektu aspoň v podobe koncepčného automobilu.
 
View this post on Instagram
 

A post shared by SangWonLee (@sangtheowl) on Sep 6, 2020 at 8:21pm PDT

 
View this post on Instagram
 

A post shared by SangWonLee (@sangtheowl) on Sep 6, 2020 at 8:53am PDT




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »