Nová povinná výbava: Tento prístroj si musíte dokúpiť, inak schytáte pokutu 1000 eur
Už od 1. júla 2026 čaká prevádzkovateľov úžitkových vozidiel významná zmena. Nová európska legislatíva rozširuje povinnosť používania inteligentných tachografov aj na ľahké úžitkové vozidlá s celkovou hmotnosťou nad 2,5 tony – vrátane prívesov či návesov – ak sa využívajú na komerčnú prepravu tovaru v rámci medzinárodnej dopravy alebo kabotáže. Doteraz sa povinnosť vzťahovala iba na vozidlá nad 3,5 tony. Od budúceho roka sa však pravidlá zjednotia pre celý európsky dopravný sektor.
Rozšírenie povinnosti tachografov, ktoré bude po novom zo zákona zaradené na zoznam ako povinná výbava vodičov, vychádza z nariadenia Európskej únie. Príslušný balík opatrení bol schválený už v roku 2020 a odvtedy naňho mnohí aj zabudli.
Cieľom Bruselu je zlepšiť pracovné podmienky vodičov, zabezpečiť férovejšiu hospodársku súťaž a zvýšiť bezpečnosť na cestách. Digitálne tachografy umožnia presnejšie sledovanie jázd, prestávok a odpočinku, čím sa majú minimalizovať prípady prekročenia povolených časov za volantom.
Tachograf ako povinná výbava: Koho sa to týka?
Nová povinnosť sa vzťahuje na všetky ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou nad 2,5 tony, ktoré buď vykonávajú medzinárodnú prepravu tovaru, alebo pôsobia v rámci kabotážnej dopravy, teda vnútroštátnej prepravy v inej krajine EÚ. Zariadenia musia byť nainštalované najneskôr do 1. júla 2026, a to výhradne v certifikovaných dielňach. Vyžaduje sa takzvaný inteligentný tachograf druhej generácie alebo novšia verzia.
Zavedenie tachografov sa netýka všetkých prevádzkovateľov. Výnimky platia pre vnútroštátnu dopravu bez vysielania vodičov do zahraničia, vlastnú prepravu v rámci podniku, pokiaľ vedenie vozidla nie je hlavnou činnosťou vodiča, a takisto pre nekomerčné účely, čiže napríklad dobrovoľnícke alebo súkromné využitie auta.
Prípravy sa už rozbehli
Pre mnohé firmy bude prechod na novú technológiu náročný. Okrem technickej montáže budú potrebné aj školenia vodičov o používaní tachografov a správnom vedení záznamov či aktualizácia interných procesov a evidencie jázd. Dopravcovia si navyše musia nechať časovú rezervu, aby vôbec získali termíny na montáž tachografu v certifikovaných dielňach. Ich časová dostupnosť môže byť obmedzená.
V prípade nesplnenia povinností hrozia v krajinách EÚ vysoké pokuty aj 1000 eur. Napríklad v Nemecku atakujú sankcie až 1 500 eur. V Taliansku vás potrestajú pokutou do sumy 3 328 eur.
Odborníci preto odporúčajú firmám, aby začali s plánovaním a montážou tachografov čo najskôr. Oplatí sa nielen v predstihu si zabezpečiť termín montáže, ale takisto skontrolovať, ktoré vozidlá spadajú do povinnosti. Tachografy budú figurovať ako povinná výbava mnohých áut pod 3,5 tony.
Zdroj: Entreprise Europe Network



















