Populácia starne. Mali by sme sa báť starších vodičov na cestách?

S narastajúcim priemerným vekom populácie rastie aj počet starších vodičov za volantom, čo môže vyvolať obavy o bezpečnosť na cestách. Štúdia, ktorá bola zverejnená v European Transport Research Review, poukazuje na niektoré špecifiká starších ľudí za volantom.
Vydané  Text: 
Výskumníci odhadujú, že napríklad v takej Austrálii bude v roku 2030 jeden zo štyroch šoférov nad 65 rokov. Podobný trend môžeme sledovať aj na Slovensku, pretože aj u nás sa hovorí o všeobecnom stárnutí populácie, teda aj šoférov. Zároveň sa tiež zhoršuje dopravná situácia, keďže autá stále pribúdajú a budovanie infraštruktúry nestíha dobehnúť potreby jej užívateľov. **Vyšší vek nie je sám o sebe rizikovým faktorom** pre schopnosť šoférovať, keďže aj starší ľudia sa dnes udržiavajú vo výbornej kondícií po čo najdlhší čas. Dôležité je vyvinúť metódy, ktorými možno čo najpresnejšie odhaliť možné riziká starších vodičov. Dôležitejšími prediktormi, ktoré by sa mali u starších vodičov posudzovať, sú ich **kognitívne schopnosti**, akými sú vizuálna pozornosť a výkonnosť. Výsledky štúdie ukázali, že **slabá selektívna pozornosť, priestorová predstavivosť a výkonná funkcia u starších vodičov** nepriaznivo ovplyvňujú udržiavanie v jazdnom pruhu, vizuálne vnímanie a koordináciu. Ukazuje sa teda, že meranie vizuálno-motorickej koordinácie je efektívne pre posúdenie schopností starších šoférov, než hodnotenie podľa ich samotného veku. Zaujímavé je tiež zistenie vyššie zmieneného výskumu, že starší šoféri majú väčšie problémy medzi vnímaním a schopnosťou reagovať pri odbáčaní vpravo na križovatke a pri výjazde z kruhového objazdu.

Prešli by ste psychotestami pre posúdenie spôsobilosti na šoférovanie?

Odpovedáme na otázky, čo všetko takéto psychotesty zahŕňajú a čo sa pri nich posudzuje. Ak ste si mysleli, že pri psychologickom posúdení spôsobilosti na šoférovanie človek vyplní iba zopár krúžkovacích testov, ste na veľkom omyle.


Je normálne, že schopnosť šoférovať sa vekom mení, nie vždy to však znamená, že by ste sa mali šoférovania hneď vzdať. Aké sú teda varovné signály toho, že už by ste mali prenechať šoférovanie na mladších? * Bolesť v krku a neohybnosť (sťažujú pozeranie sa poza rameno) * Bolesti nôh (sťažujú pohyb nohy na pedáloch) * Znížená sila v rukách (zhoršuje ovládanie volantu, najmä pri starších autách) * Pomalý reakčný čas (napríklad pri rozbiehaní sa na križovatke a včasnom nečakanom zastavení) * Zhoršená schopnosť deliť svoju pozornosť na viacero úkonov * Časté poškriabanie alebo tesné prechádzanie okolo garážovej brány a pod. * Časté pokuty * Problémy pri základných úkonoch, ako rýchla zmena jazdného pruhu, zrýchľovanie a brzdenie * Zabúdanie zapnutia smerovky pri zmene smeru jazdy alebo zrušenia signálu smerovky, keď ste sa už preradili * Problémy so zrakom, napríklad pri sledovaní semaforov a značiek * Problémy so sluchom pri rozpznávaní zvuku sanitky * Problémy s pamäťou a orientáciou * Spomalené reflexy a zhoršený rozsah pohybu

Ponúkame aj **zopár tipov na zvýšenie bezpečnosti** pre starších vodičov: * nezanedbávajte pravidelné lekárske prehliadky, * každý rok si dajte skontrolovať zrak, noste správne dioptrie, slnečné okuliare s dobrým filtrom, * každoročne absolvujte kontrolu sluchu; ak je to potrebné, noste strojček na zosilnenie sluchu (otvorené okno zhoršuje funkciu strojčeka) * rozprávajte sa s lekárom alebo lekárnikom o účinku liekov, ktoré užívate na schopnosť šoférovať, * doprajte si pred šoférovaním dostatok spánku, ak beriete lieky na spanie, konzultujte s lekárom, po akej dobe od ich užitia môžete šoférovať, * nájdite si vhodné auto, ktoré vám vyhovuje a vyhľadajte také jeho funkcie, ktorí vám pomáhajú zvýšiť bezpečnosť, * vyberte si auto s automatickou prevodovkou, samozrejme s posilňovačmi riadenia a brzdenia, * udržujte svoje auto vo výbornom technickom stave, * uistite sa ešte pred jazdou, že okná a spätné zrkadlá sú čisté.
Rozvíjajúcim sa trendom v automobilovom priemysle sú autonómne autá, v ktorých je šofér prítomný, ale auto jazdí samé. Zásadou však je, že v prípade potreby prevezme riadenie šofér, ktorý musí byť schopný rýchlo reagovať na situáciu a mať vynikajúcu vizuálno-motorickú koordináciu. A práve tieto schopnosti sa narastajúcim vekom vodiča zhoršujú. Je teda veľkou otázkou, či sú autonómne autá vôbec vhodné pre starších vodičov, aj keď by sa mohlo zdať, že práve pre nich sú ideálne.

Je jazda s autopilotom bezpečnejšia?

Mohlo by sa zdať, že samojazdiace autá bez vplyvu ľudského faktora znížia riziko dopravných nehôd na cestách. Aká je pravda?








Pokračujte na ďalší príspevok »