Volkswagen po 17 rokoch zatvára dôležitý závod, spaľovací motor stráca pôdu pod nohami
Nemecký koncern ukončil prevádzku svojho závodu v Nankingu. Dôvodom je klesajúci záujem o klasické motory a narastajúca konkurencia domácich výrobcov elektromobilov.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Po 17 rokoch sa skončila prevádzka výrobného závodu Volkswagenu v čínskom meste Nanking. Rozhodnutie prichádza v čase, keď značka čelí výraznej zmene trhu – najmä v Číne, kde sa automobilový priemysel zrýchlene presúva smerom k elektrickej mobilite. Závod bol otvorený v roku 2008 a v spolupráci s čínskou spoločnosťou SAIC slúžil ako jedna z kľúčových fabrík pre výrobu spaľovacích modelov. Ročne zvládal produkovať až 360 000 vozidiel vrátane populárnych modelov Volkswagen Passat či viacerých áut značky Škoda.
Továreň, ktorá stratila dôvod existencie
Volkswagen vo svojom oficiálnom stanovisku potvrdil, že „výroba v závode SVW Nanjing bola ukončená“. Spoločnosť zároveň zdôraznila, že iné prevádzky v rámci rovnakého partnerstva so SAIC už boli – alebo aktuálne sú – prestavované na výrobu výhradne elektrických vozidiel. Dôvody tohto kroku sú jasné. Dopyt po vozidlách so spaľovacím motorom v Číne klesá, zatiaľ čo nové domáce značky ako BYD či NIO dramaticky zvyšujú svoj podiel na trhu práve vďaka elektromobilom. Okrem toho kleslo aj priemerné využitie výrobných kapacít Volkswagenu v Číne – aktuálne je len na úrovni 58 % z celkových 2,1 milióna vozidiel ročne.
Čína je pre Volkswagen kľúčový trh, no zároveň aj ten najrýchlejšie sa meniaci. Lokálni hráči prinášajú nové modely s čisto elektrickým pohonom za konkurencieschopné ceny, čím znižujú atraktivitu tradičných vozidiel so spaľovacími motormi. Volkswagen preto zrýchľuje transformáciu – nie však len vývojom nových modelov, ale aj reorganizáciou samotnej výroby. Niektoré továrne sa už plne preorientovali na elektromobily, iné tento proces čaká. Zatvorenie závodu v Nankingu je tak symbolickým koncom jednej éry.
Volkswagen v Číne zamestnáva viac ako 90-tisíc ľudí. Nie je však zatiaľ jasné, koľkých z nich sa uzavretie fabriky v Nankingu priamo dotkne. Spoločnosť neuviedla, či bude zariadenie rekonvertované na iný účel, alebo úplne vyradené z prevádzky. Jedno je však isté – spaľovacie motory majú v Číne čoraz menší priestor. Pre Volkswagen, ktorý tam roky pôsobil ako synonymum spoľahlivého vozidla s klasickým motorom, to znamená nutnosť zásadnej zmeny stratégie.
Mechanici radia: Ak máte auto už 3-4 roky, skontrolujte túto súčiastku. Môže podpáliť celé auto