Autopriemysel
Mali by sa dotácie na autá zrušiť, aby sa vyhovelo lízingovkám? Automobilky im už zaručujú odkup, pretože ceny áut klesli
Nízke ceny automobilov všetkým nevyhovujú. Výrobcovia ich majú vykupovať späť, aby nezdeformovali vlastný trh, čím sa dostávajú do nebezpečného kolotoča rizík.
Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov uistenie, že budú spätne odkupovať vozidlá. Bránia sa tak pred rizikami na trhu s ojazdenými autami.
Vydané Text: Erik Stríž
Motivačné schémy aj znižovanie cien deformujú trh
Zdá sa, že štátne dotácie a rôzne motivačné opatrenia na podporu kúpy elektrických vozidiel príliš deformujú trh.
Táto deformácia má byť podľa predstaviteľov agentúry McKinsey natoľko vážna, že automobilky aj jej odberateľov, v tomto prípade lízingové spoločnosti a autopožičovne, vystavuje novým finančným rizikám a zvýšeným nákladom.
Spätný odkup pomáha a prenáša riziko na neskôr
Všetci výrobcovia elektrických vozidiel teraz ponúkajú lízingovým spoločnostiam záruky spätného odkúpenia, aby im mohli naďalej predávať nové autá na batérie, povedala Ursula Weigl, partnerka poradenskej spoločnosti McKinsey.
Inzercia
Aj keď to pomáha presunúť riziko do neskoršej budúcnosti, výrobcovia automobilov zostávajú na pomyslenom háčiku, pretože budú musieť nachádzať kupcov ojazdených áut za slušnú cenu alebo riskovali odpisy, informuje denník Automotive News Europe.
Podľa Tima Albertsena, generálneho riaditeľa najväčšej lízingovovej spoločnosti Ayvens, už v posledných týždňoch dostala finančné kompenzácie, aby vyrovnala klesajúce ceny jazdených elektromobilov.
Lízingové spoločnosti požadujú od výrobcov elektromobilov ústupky, vrátane dohôd, že automobilky budú spätne odkupovať vozidlá, aby sa ochránili pred ďalšími deformáciami na trhu s ojazdenými autami.
Lacné elektromobily nie sú problém. Zlacňovanie áno.
Ceny ojazdených elektromobilov minulý rok prudko klesli, keďže slabnúci dopyt po nových autách na batérie prinútil automobilku Tesla znížiť ceny vozidiel a prinútiť ostatných, aby nasledovali tento nový trend.
Na tieto kroky následne reagujú lízingové firmy, ako napríklad európska Societe Generale Ayvens a BNP Paribas Arval, ktoré slúžia ako sprostredkovatelia na trhu firemných áut, ktorý predstavuje zhruba 60 percent tržieb v regióne.
„Výrobcovia dnes musia pokračovať v predaji elektromobilov,“ povedal Albertsen počas tohto mesiaca, keď spoločnosť zverejnila zisk. „Potom potrebujeme určitý druh ochrany od výrobcov, pokiaľ ide o ich budúce ceny.“
Lízingovým spoločnostiam nevyhovuje, že ceny nových a zánovných automobilov rýchlo klesajú, pretože to narúša ich obchodný model.
Typicky sú lízingové zmluvy založené na odhadovanej použitej hodnote vozidla v čase vypršania zmluvy, pričom platby sú určené na pokrytie odpisov. Ak hodnota klesne viac, ako sa očakávalo, čo sa práve deje pri elektromobiloch, lízingové spoločnosti na týchto autách prídu o peniaze.
Ayvens, ktorý vznikol spojením ALD Automotive a LeasePlan v roku 2022, má vo svojom vozovom parku viac ako pol milióna elektromobilov. Spoločnosť rokuje s výrobcami automobilov, aby pokryla riziko znehodnotenia – ako napríklad dohody o opätovnom prenájme dobre udržiavaných áut druhý alebo tretíkrát – povedal Albertsen minulý týždeň.
Rad automobiliek prevádzkuje vlastné finančné produkty, ako napríklad Volkswagen Financial Services, Stellantis a Credit Agricole’s Leasys alebo Mercedes-Benz Mobility.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk