Oplatí sa v zime riediť naftu benzínom? Má známy trik uplatnenie aj v moderných autách?

V porovnaní s benzínom má nafta vyššiu teplotu tuhnutia, krčmové rady skúsených motoristov by ste však mali brať s nadhľadom.

Vydané  Text: 

Kedysi to bol skutočne osvedčený spôsob, ako v zime zabrániť tuhnutiu nafty. Mínusové teploty spôsobujú kryštalizovanie parafínov, ktoré upchávajú tenké potrubia a filtre. **Aby sa tomuto zabránilo, v ére komôrkových dieselov sa do nafty prilialo troška benzínu.**

Pri moderných motoroch s vysokotlakovým priamym vstrekovaním je to však smrteľný hriech, pretože **mnoho komponentov sa spolieha aj na mazací účinok nafty.** A tento sa vplyvom benzínu znižuje, čo poškodzuje palivový systém a vo finále aj celý motor.

Je pravda, že v porovnaní s benzínom má nafta vyššiu teplotu tuhnutia, vyslovene pevná látka sa z nej však nestane. Poklesom vonkajšej teploty začnú v nafte postupne vznikať akési vločky, ktorých zväčšovanie môže spôsobiť upchanie palivového filtra. Výsledkom tohto stavu je, že ráno nenaštartujete. **Aj preto je veľmi dôležité pri tankovaní nafty sledovať údaje vymedzujúce vlastnosti daného paliva.**

Na Slovensku od začiatku októbra do polovice apríla kúpite len naftu, ktorá je odolnejšia proti nízkym teplotám. Prísady sa starajú o to, aby kryštáliky parafínov zostali také malé, aby neupchali filtre. Prechodová nafta triedy D musí vydržať do -10 °C, zimná triedy F (november až február) až -20 °C. Prémiové palivá ponúkajú ochranu až do -40 °C!

### Čo ak nafta stuhne?

**Rozhodne neprilievajte benzín do nafty!** Takýmto spôsobom síce rozpustíte naftu v nádrži, ale nie tú, ktorá stuhla vo vstrekovacom systéme. Táto „krčmová rada“ navyše môže spôsobiť predčasné opotrebenie častí motora, pretože moderné systémy vstrekovania sú náročné na kvalitu paliva a prítomnosť benzínu im nerobí dobre. **Ideálne je preto odtiahnuť auto do teplejšej garáže,** kde sa nafta časom rozmrazí, alebo počkať na teplejšie počasie.

Inzercia

Inzercia

### Benzínové autá v zime

Majiteľov benzínových áut problémy so zamŕzaním paliva trápiť nemusia. Benzín bez väčších problémov zvláda aj silné mrazy pod -40°C. Pokiaľ však plánujete auto na zimu odstaviť, **natankujte pred zazimovaním do nádrže prémiové palivo s nižším podielom biozložky.** Prítomnosť väčšieho množstva bioetanolu, ktorý na seba viaže vodu, totiž teoreticky môže spôsobiť koróziu palivového systému.







ODPORÚČANÉ