Oplatí sa v zime riediť naftu benzínom? Má známy trik uplatnenie aj v moderných autách?
V porovnaní s benzínom má nafta vyššiu teplotu tuhnutia, krčmové rady skúsených motoristov by ste však mali brať s nadhľadom.
Vydané Text: Erik Stríž (Editor príspevku)

Kedysi to bol skutočne osvedčený spôsob, ako v zime zabrániť tuhnutiu nafty. Mínusové teploty spôsobujú kryštalizovanie parafínov, ktoré upchávajú tenké potrubia a filtre. **Aby sa tomuto zabránilo, v ére komôrkových dieselov sa do nafty prilialo troška benzínu.**
Pri moderných motoroch s vysokotlakovým priamym vstrekovaním je to však smrteľný hriech, pretože **mnoho komponentov sa spolieha aj na mazací účinok nafty.** A tento sa vplyvom benzínu znižuje, čo poškodzuje palivový systém a vo finále aj celý motor.
Je pravda, že v porovnaní s benzínom má nafta vyššiu teplotu tuhnutia, vyslovene pevná látka sa z nej však nestane. Poklesom vonkajšej teploty začnú v nafte postupne vznikať akési vločky, ktorých zväčšovanie môže spôsobiť upchanie palivového filtra. Výsledkom tohto stavu je, že ráno nenaštartujete. **Aj preto je veľmi dôležité pri tankovaní nafty sledovať údaje vymedzujúce vlastnosti daného paliva.**
Na Slovensku od začiatku októbra do polovice apríla kúpite len naftu, ktorá je odolnejšia proti nízkym teplotám. Prísady sa starajú o to, aby kryštáliky parafínov zostali také malé, aby neupchali filtre. Prechodová nafta triedy D musí vydržať do -10 °C, zimná triedy F (november až február) až -20 °C. Prémiové palivá ponúkajú ochranu až do -40 °C!

### Čo ak nafta stuhne?
**Rozhodne neprilievajte benzín do nafty!** Takýmto spôsobom síce rozpustíte naftu v nádrži, ale nie tú, ktorá stuhla vo vstrekovacom systéme. Táto „krčmová rada“ navyše môže spôsobiť predčasné opotrebenie častí motora, pretože moderné systémy vstrekovania sú náročné na kvalitu paliva a prítomnosť benzínu im nerobí dobre. **Ideálne je preto odtiahnuť auto do teplejšej garáže,** kde sa nafta časom rozmrazí, alebo počkať na teplejšie počasie.
### Benzínové autá v zime
Majiteľov benzínových áut problémy so zamŕzaním paliva trápiť nemusia. Benzín bez väčších problémov zvláda aj silné mrazy pod -40°C. Pokiaľ však plánujete auto na zimu odstaviť, **natankujte pred zazimovaním do nádrže prémiové palivo s nižším podielom biozložky.** Prítomnosť väčšieho množstva bioetanolu, ktorý na seba viaže vodu, totiž teoreticky môže spôsobiť koróziu palivového systému.
Inzercia
Inzercia

Erik Stríž (Editor príspevku)
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk