Po týždňoch nejasných informácií sme sa dočkali. Mazda na autosalóne v Bruseli oficiálne predstavila model MX-30 e-Skyactiv R-EV, ktorý je unikátny predovšetkým svojim pohonom. Spája totiž to najlepšie zo sveta elektromobility s rotačným motorom. Automobilka tak prináša alternatívu ľuďom, ktorých čisté elektrické autá zatiaľ nepresvedčili. Výsledok spojenia Wankelovho agregátu a elektromobilu je pritom viac než zaujímavý.
Silný argument
Mazda svoj prvý masovo vyrábaný elektromobil s označením MX-30 predstavila už v roku 2020. Auto, ktoré sa vyznačuje predovšetkým nevšedne otvárajúcimi sa dverami je vstupnou bránou do sveta mestskej elektromobility. Nakoľko sa jedná o pomerne zaujímavý rodinne orientovaný model, dojazd 200 km podľa špecifikácií automobilky nemusí každému vyhovovať. Aj keď je pravdou, že menší akumulátor zníži hmotnosť celého auta, čoho dôsledkom je menšia spotreba a tým pádom aj menej časté dobíjanie, práve dojazd je pri MX-30 značne limitujúcim faktorom.

Teraz však Mazda prichádza s unikátnym riešením. Inžinieri automobilky sa totiž rozhodli zobrať aktuálny model MX-30, ktorý mierne upravili. Model MX-30 e-Skyactiv R-EV totiž oficiálne vystupuje ako plug-in hybrid. Klasický akumulátor z pôvodného modelu s kapacitou 35,5 kWh bol nahradený novým. Ten má síce kapacitu len 17,8 kWh, čo vystačuje na 85 elektrických kilometrov, avšak pohon auta je navrhnutý od základov inak.

Wankel ako generátor
K elektromotoru totiž Mazda sériovo pripojila práve úplne od základov nanovo vyvinutý rotačný motor s objemom 830 centimetrov kubických. Jeho výkon je 55 kW a dosahuje ho už pri 4700 otáčkach za minútu. Krútiaci moment motora je síce len 116 Nm pri 4000 otáčkach za minútu, no treba dodať, že pohonná jednotka neslúži na pohon kolies.

Primárnym účelom motora je generovanie elektrickej energie na pohon elektromotora. Wankelov motor má teda úlohu predlžovača dojazdu. Vďaka použitiu takéhoto pohonu dokáže Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV prejsť až viac ako 600 kilometrov. Výhodou je aj nízka náročnosť rotačnej pohonnej jednotky na spotrebu paliva. Podľa normy WLTP by to mal byť len jeden liter na 100 km. Na palube sa nachádza aj 50-litrová nádrž na benzín, čo je dôvod prečo došlo k zníženiu kapacity hlavného akumulátora.

Dá sa aj nabíjať
Celkový výkon systému je 125 kW a krútiaci moment dosahuje až 260 Nm. Mazda MX-30 e-Skyactiv R-EV by mala dokázať šprintovať z 0 na 100 km/h už za 9,1 sekundy pritom maximálna rýchlosť bude 140 km/h. Okrem nabíjania motorom bude auto možné dobíjať aj z elektrickej siete. Výkon AC nabíjania je 11 kW a pri DC to bude 36 kW. Výhodou je, že Mazda nemusela robiť významné konštrukčné zmeny na aute, nakoľko na niektorých trhoch mimo Európy sa model MX-30 predáva aj so spaľovacím motorom. Cena na nemeckom trhu štartuje na čiastke 35 990 eur, vrcholná výbava Edition R stojí 45 040 eur.