Zákaz vstupu naftových áut do miest môže byť realitou aj na Slovenku. Na pozore by sa mali mať viacerí vodiči.

Nízkoemisné zóny by na Slovensku znemožnili vstup do cetier obcí a miest napríklad starším naftovým autám. Ich zriadenie je možné, no zatiaľ ich na našom území nemáme.
Vydané  Text: 
* **Pripravovaný Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike je už v medzirezortnom pripomienkovom konaní.** * **Obsahuje možnosť vytvorenia nízkoemisných zón.** * **V Nemecku majú do nich zákaz vstupu napríklad staršie naftové autá.** * **Slovenská legislatíve podobné kroky podporuje, no zatiaľ si nenašli uplatnenie v žiadnej samospráve.** V niektorých mestách v Európe už dnes existujú zóny, do ktorých sa nedostanete staršími naftovými autami. Metropoly sa takýmto spôsobom rozhodli bojovať voči znečistenému ovzdušiu a štátom to umožňuje dosiahnuť prísne európske emisné ciele. Pripravovaný Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike istým spôsobom môže umožniť udelenie podobných zákazov aj u nás. Kedy by sa tak mohlo stať? ### Zákaz naftových áut je možný Ako informuje portál [tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/domace/clanok/366051-viete-si-predstavit-ze-dieselove-auta-by-ste-museli-zaparkovat-pred-vstupom-do-mesta-coskoro-to-moze-byt-realitou), predložený dokument, ktorý je aktuálne v medzirezortnom pripomienkovom konaní môže pripravovať slovenskú legislatívu na zavedenie novej dopravnej značky. Tá by mala byť určená na zakázanie vjazdu starým naftovým autám do miest naprieč Slovenskom. Dnes pritom môžeme na hraniciach obcí naraziť na [rôzne iné značky](https://www.slov-lex.sk/static/prilohy/SK/ZZ/2009/9/20130401_3600332-2.pdf), ktoré napríklad zakazujú vjazd nákladných automobilov (značka B 6), autobusov (značka B 7), traktorov (značka B9) či používanie zvukových výstražných znamení (značka B 32a). V reportáži tvnoviny.sk sa k tejto problematike vyjadril aj minister životného prostredia Ján Budaj (OĽaNO), ktorý uviedol, že **aktuálne nie je takto razantný krok možný**. Je teda jasné, že zákaz vjazdu starších naftových áut do miest aktuálne nie je na programe dňa, no do budúcnosti ho určite nemôžeme vylúčiť. **Akčný plán, ktorý je v medzirezortnom pripomienkovom konaní totiž obsahuje klauzulu, ktorá samosprávam umožňuje zriadiť vznik nízkoemisných zón**. Táto možnosť je tu už od roku 2018. Je obsiahnutá vo [vyhláške 138/2018 Z.z. Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky z 27. apríla 2018, ktorou sa ustanovujú podrobnosti v oblasti emisnej kontroly](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2018/138/20220927#poznamky.poznamka-4).

Ministerstvo hospodárstva plánuje rozsiahle investície do nabíjacej siete. Vieme koľko pribudne nabíjačiek a ako to bude s podporou elektromobility

Na Slovensku sa aktuálne pripravuje plán podpory elektromobility. Zahŕňať by mal viaceré kľúčové body, medzi ktoré patrí napríklad zníženie daňového základu pre vodiča využívajúceho ekologické služobné auto na súkromné účely.

### Zákonná opora pre nízkoemisné zóny **Zmienená vyhláška umožňuje zavedenie tzv. emisnej plakety**. Ide o viditeľné označenie vozidla umiestňované na čelnom okne. Podstatou emisnej plakety je označenie konkrétnej emisnej triedy vozidla podľa príslušnej emisnej normy. Samotná definícia nízkoemisnej zóny je v slovenskej legislatíve definovaná v [Zákone 137/2010 Z.z. o ovzduší](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2010/137/#paragraf-2.pismeno-r), kde je v prvej časti Základné ustanovenia v paragrafe 2, písm. r) uvedené nasledovné: „*Nízkoemisnou zónou sa rozumie územie obce, časti obce alebo mestskej časti, v ktorej je regulovaná prevádzka cestných motorových vozidiel podľa § 9 ods. 3 s cieľom udržať alebo zlepšiť kvalitu ovzdušia*“. S emisnými plaketami sa pritom už dnes môžeme stretnúť na rôznych autách v Európe. **Najčastejšie sa vyskytujú na vozidlách dovezených z Nemecka, kde je v platnosti viacero nízkoemisných zón**. Do nich majú zákaz vstupu napríklad všetky naftové autá nespĺňajúce príslušné kritériá. **Je potreba však dodať, že napriek tomu, že slovenské samosprávy majú dnes možnosť vytvoriť nízkoemisné zóny, na Slovensku ich zatiaľ nemáme**. V dohľadnej dobe o nich neuvažuje žiadna obec či mesto, no na ich príchod sa skôr či neskôr musíme pripraviť. Prvými autami, ktoré budú mať do nich zákaz vstupu budú práve staršie naftové vozidlá.

Zahmlievanie okien je pohromou pre mnohých vodičov. Ako mu predchádzať a čo za to môže?

Príchádza vlhké jesenné a zimné počasie a s tým aj problém so zahmlievaním okien. Mnoho vodičov s ním nedokáže bojovať a okná si často utierajú za jazdy utierkou. Čo treba urobiť, aby sa okná nezahmlievali?




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.