ROLLS-ROYCE SPECTRE: Všetko o najluxusnejšom elektromobile sveta

Päť a pol metra dlhé kupé je majstrovským dielom autopriemyslu, pre Rolls-Royce ide o najvýznamnejší model novodobej histórie.
Vydané  Text: 

# Nový Rolls-Royce Spectre „**Ak to neexistuje, navrhnite to**,“ hovoril slogan značky Rolls-Royce, ktorá počas dlhých mesiacov pomaly odhaľovala svoj prvý elektromobil. Spočiatku sme spoznávali jeho siluetu a robustné predné partie, teraz nastal čas na definitívne odhalenie. Rolls-Royce Spectre je realitou a pre britskú automobilku ide o model, ktorým vstupuje do novej kapitoly svojej histórie – Rolls-Royce 3.0. Značka totiž v dohľadnej dobe vyradí z výrobyt svoje jedinečné dvanásťvalcové motory a najneskôr od roku 2035 bude v Európe predávať nové autá už len s elektrickými pohonmi. Samotná automobilka chce byť pritom trocha popredu a ako rok definitívneho prechodu k elektromobile avizuje už rok 2030. Rolls-Royce Spectre rozširuje portfólio automobilky na celkový počet 8 modelov. V súčasnosti pozostáva aj z modelov Phantom, Phantom Extended, [Cullinan](https://www.autoviny.sk/testy/123663/prvy-test-rolls-royce-cullinan-frozen-lakes-vzacna-spolocnost), Ghost, Ghost Extended, Wraith, Dawn a zo série Black Badge, do ktorej patria modely Ghost, Cullinan, Wraith a Dawn.
Nový Spectre má esteticky najbližšie k modelu Wraith, teda ide o dvojdverové kupé s nápadne dlhou prednou kapotou, ladnou siluetou a protismerne sa otvárajúcimi dverami. Automobil je štvormiestny a mnohých nepochybne poteší, že zvnútra ani zvonka nedáva prvoplánovo vedieť o tom, že ako palivo využíva elektrickú energiu. Na vozidle ani v interiéri preto nenachádzame prehnané modré akcenty, ktoré sú pre elektromobily iných značiek tak typické.
Rolls-Royce Spectre (2024) – Technické údaje
Pohon a prevodovka Elektrický pohon všetkých kolies (4×4), 8-stupňový automat
Max. výkon 430 kW (584 koní)
Max. krútiaci moment 900 Nm
Elektrický dojazd (kombinovane) 520 km
Akcelerácia 0-100 km/h 4,5 s
Aerodynamika cd 0,25
Rozmery 5 453 × 2 080 × 1 559 mm
Rázvor 3 210 mm
Hmotnosť 2 975 kg (vrátane akumulátora)
Hmotnosť trakčného akumulátora 700 kg
Predpokladaná cena od 300 000 €
### Extrémny dôraz na detail Dôležitosť modelu v portfóliu značky vyzdvihuje nielen elektrický pohon, ale aj ohromné úsilie stojace za každým detailom. Toto sú iba niektoré zaujímavosti o vývoji Rolls-Royce Spectre: * je postavený na architektúre Architecture of Luxury s celohliníkovým rámom, torzná tuhosť je vyššia o 30 % v porovnaní s ostatnými modelmi značky; * 700 kg vážiaci akumulátor napomáha k tlmeniu hluku a vibrácií, čo má prispievať k efektu „jazdy na lietajúcom koberci“; * systém redukcie nakláňania karosérie využíva 18 senzorov ovplyvňujúcich podvozok s pohonom 4×4: operatívne upravuje parametre riadenia, brzdenia, distrubúcie výkonu a úroveň odpruženia Planar – systém umožňuje oddeliť stabilizátory tak, aby každé koleso mohlo reagovať úplne nezávisle, a zabrániť tým nežiaducim pohybom karosérie; * variabilita architektúry podvozka umožnila, že batéria je medzi nápravami pomerne nízko, vzniká tak priestor pre uloženie kabeláže a chladiacich prvkov medzi podlahu a batériu a podlaha je vnútri vozidla celkom plochá, rovná; * soška Spirit of Ecstasy bola upravená kvôli aerodynamike, testy vo veternom tuneli zabrali 830 hodín; * predná maska je osvetlená pomocou 22 LED, ktoré osvetľujú zadnú stranu každej zo svetelných lamiel; * dvere Starlight Doors obsahujú 5 876 svetelných bodov, ktoré imitujú hviezdy; * na samotnom osvetlení palubnej dosky sa údajne pracovalo až 10 000 hodín, štítok s nápisom Spectre je obklopený 5 500 hviezdami.
Dáždnik nesmie chýbať ani v elektromobile Spectre.
### Elektrina sa pre Rolls-Royce hodí Elektrifikácia značke Rolls-Royce nepochybne prospeje, pretože doteraz cielila na prvotriedny komfort, ktorý predpokladal mimoriadny dôraz na odhlučnenie kabíny od motora, takmer stopercentnú redukciu vibrácií a tiež akýchkoľvek nekultivovaných prejavov spaľovacieho agregátu. S elektrickým pohonom dáva Rolls-Royce adié vibráciám, hlukom aj všetkým tým nedostatkom, ktoré vyplývali z prirodzenej podstaty spaľovacích motorov. Je veľmi pravdepodobné predpokladať, že k elektrine by sa Rolls-Royce dopracoval aj v prípade, že by Európska únia a jej regulácia automobilového priemyslu nebola tak striktná. Výhodou je, že teraz sú všetci zákazníci automobiliek pripravení na to, že skôr či neskôr si jeden elektromobil kúpia a začínajú s tým byť celkom stotožnení. Na tomto mieste je vhodné pripomenúť, že Rolls zvažoval elektromobilitu už pred vyše 120 rokmi. V rozhovore uverejnenom v The Motor-Car Journal v apríli 1900 mladý a nadaný Charles Rolls opísal elektrický pohon výrazmi, ktoré o viac ako storočie neskôr vyznievajú priam prorocky: „*Elektrické automobily je dokonale tiché a čisté. Necítiť žiadny zápach ani vibrácie a mali by byť veľmi užitočné, ak je možné vystavať pevné nabíjacie stanice. Nateraz však nepredpokladám, že budú dosť dobre použiteľné – aspoň mnoho nasledujúcich rokov*.“ V roku 2011 odhalil koncept **Phantom EE (102EX)**. Išlo o model Phantom s dvomi elektrickými motormi poháňanými z trakčných akumulátorov, ktoré alternovali pôvodne dodávaný benzínový agregát V12 s objemom 6,75 litra. Technologickou zaujímavosťou bola podpora bezdrôtového nabíjania akumulátorov. Rolls však predbehol svoju dobu, vtedajšie technológie ani zďaleka neumožňovali také dojazdy a nabíjacie rýchlosti ako dnes. Druhým podstatne odvážnejším pokusom bol koncept **Rolls-Royce Vision Next 100 (103EX)** s nápadným vzhľadom, karosériou z uhlíkových vlákien a dvojmotorovým elektrickým pohonom s celkovým výkonom 500 kW. Tento koncept z roku 2016 navyše propagoval aj technológie autonómnej jazdy, ktoré však dodnes výrobca neponúka.

Prvý test ROLLS-ROYCE CULLINAN FROZEN LAKES: Vzácna spoločnosť

Rolls-Royce pozýva k prehodnoteniu mnohých stereotypov. Napríklad o tom, že ho majitelia nešoférujú, že budúcnosť interiérov je v digitalizácii, ale aj o tom, že V12 musí burácať a pútať všade pozornosť.

### Nová soška Sprit of Ecstasy Spirit of Ecstasy už 111 rokov zdobí kapoty automobilov značky Rolls-Royce. V priebehu rokov sa ustálilo jej pomenovanie „Emily“ a prešla množstvom dizajnových zmien. Teraz po rokoch prichádza na rad ďalšia úprava, pomerne zásadná.
Rolls-Royce Spirit of Ecstasy doteraz a v modeli Spectre (2023)
S cieľom dosiahnutia lepšej aerodynamiky bude nová Emily vysoká len 82,73 milimetra namiesto doterajších 100,01 milimetra. Jej splývavá róba, často nesprávne označovaná ako krídla, bola rafinovane vymodelovaná tak, aby vzduchu kládla čo najmenší možný odpor, čo sa prejavilo aj v mierne odlišnom postoji. Zatiaľ čo doteraz mala Spirit of Ecstasy vždy nohy prikrčené a tesne vedľa seba, v elektromobile Spectre kladie ľavú nohu pred pravú. Príznačná soška Spirit of Ecstasy sa pôvodne nazývala Emily. Spoluzakladateľ automobilky Henry Rolls vraj nebol z jej použitia nadšený, napokon je pre tieto vozidlá celkom typická už viac ako storočie. Keby ste sa snažili sošku odtrhnúť, v momente sa skryje v kapote – to isté spraví aj vtedy, keď auto zaregistruje náraz do chodca či cyklistu. Aerodynamika je v prípade elektromobilov dôležitá preto, lebo pomáha predlžovať dojazd a zvyšovať celkovú účinnosť pohonu. Z testov prototypu Spectre vyplynulo, že má súčiniteľ odporu vzduchu cx na úrovni 0,26, napokon automobilka komunikuje cd = 0,25. Ide o najaerodynamickejší Rolls-Royce v histórii. Je to pozoruhodné číslo, hoci nie najlepšie možné: napríklad Škoda Enyaq Coupé RS iV dosahuje cx 0,234 a Mercedes EQS rekordných 0,20. Ak sa chcete [dozvedieť viac o príbehu, ktorý stojí za soškou Sprit of Ecstasy, prečítajte si náš článok](https://www.autoviny.sk/reportaze/123359/rolls-royce-po-rokoch-meni-ikonicku-spirit-of-ecstasy-kvoli-elektromobilu), v ktorom sme uviedli množstvo zaujímavých faktov o tomto príznačnom doplnku vozidiel Rolls-Royce.

Rolls-Royce po rokoch mení ikonickú Spirit of Ecstasy – kvôli elektromobilu

Zakladateľ automobilky veril elektromobilite už pred viac ako 120 rokmi, ale až teraz sa dozvedáme o prvom komerčne dostupnom modeli.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.