Problémom nie sú autá, ale alkohol za volantom! Zníženie maximálnej rýchlosti je len marketingové riešenie, ktoré v praxi nič nezmení

Prečítajte si autorský komentár motoristického novinára, Petra Orosza.
Vydané Text: 

Tragická nehoda na Zochovej otriasla celým Slovenskom. Mnohí sa, pochopiteľne, začali intenzívnejšie zaujímať o zvýšenie bezpečnosti na cestách, pričom viaceré občianske združenia otvorene volajú po znížení maximálnej rýchlosti v mestách na 30 km/h. Dopravné značky, namaľované čiary ani rýchlostné radary v mestách však nezabránia nezodpovedným vodičom usadnúť za volant s alkoholom v krvi. **Myslíte si, že by zníženie rýchlosti z 50 km/h na 30 km/h vražedný Superb, ktorý preletel zastávkou v takmer trojnásobnej rýchlosti, nejakým spôsobom spomalilo?** Opitý vodič nečíta značky, nerešpektuje maximálnu rýchlosť a ukradnuté mu môžu byť aj spomaľovacie prahy. Napriek tomu radikálne organizácie a združenia zneužívajú tragickú nehodu na Zochovej k presadzovaniu vlastných záujmov, ktorých hlavným cieľom je obmedzovať individuálnu automobilovú dopravu. Je im úplne jedno, že ich návrhy v praxi neznížia počet nehôd spôsobených alkoholom či konzumáciou iných omamných a psychotropných látok. Ide pritom o rôzne cyklistické združenia, ktoré by sa v tomto okamihu mali k motoristom skôr pridať a spoločne bojovať proti alkoholu na cestách.
Štatistiky sú pritom mimoriadne hrozivé. **Len za prvých 7 mesiacov tohto roka zaznamenala polícia viac ako 10-tisíc zistení alkoholu u vodičov.** A všetci vieme, že vzťah cyklistov k alkoholu na cestách je taktiež pomerne benevolentný, pretože sami sa mylne považujú za malú hrozbu pre okolie. Je zaujímavé, že práve ľudia, ktorí sa častokrát oháňajú bezpečnosťou na cestách, dokážu v súvislosti s nehodovosťou vypustiť do éteru [tvrdenie](https://hnonline.sk/slovensko/96034205-cyklista-nemusi-mat-vodicak-ak-sposobi-nehodu-zabije-iba-sam-seba-hovori-sef-cyklokoalicie) *„ak (cyklista) spôsobí nehodu, zabije iba sám seba.“* Nie je to však prvý výrok Dana Kollára, predsedu OZ Cyklokoalícia, ktorý odporuje ich vlastnému presvedčeniu. **Práve cyklisti nám totiž pravidelne pripomínajú, že sú rovnocennou súčasťou premávky,** pričom žiadajú prísnejšiu kontrolu dodržiavania pravidiel cestnej premávky a meranie rýchlosti. Ak však motoristi poukážu na potrebu dovzdelania alebo prísnejšej kontroly cyklistov, ktorí porušujú dopravné predpisy, situácia sa otočí a Dan Kollár podá [vyjadrenie](https://www.bratislavskenoviny.sk/rozhovory/66863-kollar-z-cyklokoalicie), že *„to v súčasnosti nepovažujeme za najvypuklejší problém.“*
Už čoskoro sa stane povinnou súčasťou každého nového auta alkoholový imobilizér
Sebareflexia a kritika namierená do vlastných radov je niekedy zdravá. Aj naša redakcia dlhodobo apeluje na zvýšenie kvality prípravy mladých vodičov v autoškolách, odporúčame zavedenie povinnej školy šmyku či zvýšenie počtu praktických hodín v reálnej premávke. Považujeme za mimoriadne dôležité, aby sa na cestu dostávali len kvalitní šoféri, ktorí dokážu zvládnuť vozidlo aj v krízových situáciách. Samozrejmosťou by mala byť tiež vynikajúca znalosť dopravných predpisov, ktorú oprávnene žiadame aj od cyklistov pohybujúcich sa na spoločných cestách. **Nie je v poriadku, aby skupina ľudí, ktorá nemusí absolvovať ani základné preskúšanie z dopravných predpisov, navrhovala vlastné pravidlá obmedzujúce motoristov na cestách.** Ak rovnosť na cestách, tak absolútna. To, čo v súčasnosti potrebujeme najviac, sú účinné opatrenia na zníženie počtu vodičov pod vplyvom alkoholu a iných omamných látok na cestách. **Riešením môžu byť prísnejšie tresty, no nemali by sme zabúdať ani na efektívnejšiu a výraznejšiu osvetu.** Alkohol za volantom bol na Slovensku spoločnosťou doteraz považovaný za bežnú a akceptovateľnú prax. Verím, že po nehode Zochovej už väčšia časť Slovákov pochopila, že tento stav sa musí čo najskôr zmeniť! **Začať môžeme aj od seba – nedovoľte rodine, známym ani priateľom po požití alkoholu usadnúť za volant.** Pamätajte, aj váš včasný zásah môže zachrániť množstvo životov.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.