Lítium v elektromobiloch ako veľký problém. Čo ak ho bude nedostatok a aké obnáša riziká už dnes?
Stanú sa batérie v elektromobiloch dramaticky drahšími pre horšiu dostupnosť lítia, kľúčovej komodity pri výrobe akumulátorov pre elektromobily, hybridy a plug-in hybridy?
Vydané Text: Redakcia (s)
Možno sa obávame zbytočne
Do celej veci však vstupujú nové technológie pre uskladňovanie elektrickej energie a tiež dôsledná recyklácia starých batérií a využívanie ich potenciálu. Napríklad s údajným prelomom v danej oblasti teraz prichádza nemecká firma **Innolith**, ktorá oznámila, že v laboratóriu **vyvíja dobíjateľnú batériu s energetickou hustotou 1000 Wh/kg** . Súčasné elektromobily by s takými akumulátormi mali bez problémov prejsť na jedno nabitie aj viac ako tisíc kilometrov. Innolith používa nehorľavý anorganický elektrolyt, čo znamená vyššiu bezpečnosť v porovnaní s dnes bežne používanými akumulátormi, ktoré používajú horľavý a organický elektrolyt. Ďalším riešením je dôsledná a systémová recyklácia batérií. S takýmto riešením prišiel priemyselný koncern Hyundai Motor Group, pod ktorý patria automobilové značky Hyundai, Kia, Genesis a Ioniq. Spoločnosť nadviazala spoluprácu s firmou SK Innovation Co. s cieľom vytvoriť komplexný ekosystém pre správne nakladanie s použitými batériami. Spolupráca má prinášať prvé výsledky práve v súvislosti s využitím akumulátorov používaných v elektromobiloch Kia Niro (resp. Niro EV). Ako presne sa budú batérie spracovávať v budúcnosti, je dnes ešte otázkou, no Hyundai, Kia a SK Innovation Co. majú záujem vytvoriť kompletný reťazec, ktorý nielen vráti batérie do prevádzky, ale ich aj vhodne spracuje pre definitívne ukončenie ich „života“. A iné riešenia môžu dokonca zásadným spôsobom **zredukovať potrebu používania lítia** ako takého. Vedeckí pracovníci z Fraunhoferovho inštitútu zverejnili správu o významnom technologickom pokroku, vytvorení **magnéziovej substancie „Powerpaste“**, ktorá viaže vodík s desaťnásobkom energetickej hustoty lítiových batériových článkov. Vodíková pasta však obsahuje aj horčík a ďalšie chemické prvky, navyše technológia má ďaleko od reálneho využitia v praxi. Zdroje tohto článku:- UnitedLife: Lítium v elektromobiloch
- Barrons: Why Lithium Could Be a New Risk for Tesla and Other Electric-Vehicle Makers
- Autoviny: Kia rieši najväčší ekoproblém elektromobilov: batérie sa budú zbierať a recyklovať
- Autoviny: Revolučná batéria Innolith umožní elektromobilom dojazd až tisíc kilometrov
- Techbox: Bude vodíková pasta budúcnosťou energetiky?
Pokračujte na ďalší príspevok »
Porovnali sme nový a odchádzajúci Tucson
Test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 7DCT 4×4: Oplatí sa kúpiť, aj keď medzičasom prišiel úplne nový Tucson?
Nový Tucson je už ohlásený a čoskoro príde do slovenského predaja. Medzitým majú zákazníci možnosť vykúpiť skladové vozidlá s tisícovými zľavami.
TEST: Peugeot 5008 dostal ku koncu životnosti skvelý hybridný pohon
Spotrebou benzínu sa blíži k naftovým motorizáciám.
Testovali sme Peugeot 5008 1.2 Hybrid 136 k e-DCS6 vo výbave GT s cenovkou od 37 490 €. V ponuke nahrádza rodinné MPV vďaka integrovanému tretiemu radu sedadiel.SERVIS / PORADŇA
Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur
Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.
Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.Na diaľnici D1 zažijeme čosi nevídané, cestu zdvihnú počas plnej premávky a vybudujú 18 mostov
Diaľnicu D1 pri Bratislave čakajú výrazné dopravné obmedzenia. Je to dôsledok stavebných prác, ktoré ju majú prepojiť s diaľnicou D4.
Súčasťou prác bola aj demolácia mostu pri Čiernej vode. K zdvihnutiu D1 má dôjsť počas plnej premávky.AUTO ROKA SLOVENSKO
Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy
Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.
V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou. Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.Od výroby šijacích strojov k špičkovým autám: Opel oslavuje 125 rokov, patrí medzi najstaršie automobilky sveta
Automobilka začala vyrábať autá v roku 1899, firmu však založil ešte v roku 1862 Adam Opel.
Opel oslavuje 125 rokov aj limitovanou edíciou populárnych modelov.Autopriemysel / Čínske automobilky
Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte
Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.
Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú.Prvá jazda
Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?
Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.
Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.DACIA DUSTER
Prelomové lacné SUV už kúpite na Slovensku za menej ako 18-tisíc. Vyberáme z cenníka TOP verziu
Nová Dacia Duster prekonala významný generačný skok vpred, najmä technologicky.
Predáva sa s klasickým benzínovým motorom, ako hybrid, s pohonom LPG a tiež vo verzii 4x4. Ešte pred zopár rokmi bola základná cena Dacie Duster 9 990 €, dnes je to 17 490 €.Dopravná poradňa
Zázračná tabuľka ZÁSOBOVANIE umožní ísť a parkovať aj tam, kde iní nesmú. Ako ju získať?
Vytvoriť a vyložiť si nápis „ZÁSOBOVANIE“ na čelné okno auta môže každý. Aké výhody to prináša?
Neznalosť zákona neospravedlňuje, ale kto sa v ňom orientovať vie, ten je považovaný za špekulanta. Ako to teda je?