Európska únia chce zakázať neautorizované autoservisy. Dôvodom má byť nedostatočná kvalita vykonaných opráv

EÚ chce v blízkej dobe klepnúť po prstoch neautorizovaným autoservisom. Ich práca viac nie je dostatočne kvalitná a pri moderných autách môže spôsobiť viac problémov ako úžitku.
Vydané  Text: 
* **Európska únia chce neautorizovaným servisom zrušiť doteraz platnú výnimku.** * **Podľa nej, mohli tieto opravovne určité druhy opráv vykonávať aj bez strachu majiteľa auta z ukončenia platnosti záruky.** * **Dôvodom má byť komplexnosť dnešných vozidiel.** * **Bude sa to týkať aj starších áut, ktorým už záruka skončila?** Pokiaľ sa vám dnes pokazí auto, máte na výber. Môžete ho zobrať do autorizovanej autoopravovne, kde sa oň postará vyškolený technik a máte istotu, že bude použité len originálne a značkové príslušenstvo. Alebo môžete siahnuť po lacnejšej alternatíve, ktorú predstavuje neautorizovaný servis. Práca v ňom nebude tak finančne nákladná, avšak na opravu auta môže byť použité nekvalitné príslušenstvo či technik s nedostatočnými skúsenosťami. Európska únia chce tomuto predísť. V pláne má totiž zákaz neautorizovaných autoservisov. ### Na Slovensku stále prevládajú Podľa informácií [portálu tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/238512-europska-unia-planuje-zakazat-neautorizovane-servisy-moderne-auta-uz-vraj-nedokazu-kvalitne-opravit), väčšina majiteľov áut na Slovensku využíva predovšetkým lacnejšie alternatívy opravy svojich áut. Siahnu tak radšej po neautorizovanom autoservise alebo po svojom známom, ktorý ich vozidlo dokáže opraviť aj v garáži. Tomuto by však čoskoro mohol byť koniec. **V platnosti je totiž výnimka udelená práve neautorizovaným servisom. Tá má za cieľ dosiahnuť hospodársku rovnosť, no platiť by mala už len najbližších deväť mesiacov**. **Samotná výnimka má však podmienku, že neautorizovaný servis síce môže vykonávať rovnaké úkony, ako ten oficiálny, no na druhú stranu je ohrozená záruka vášho auta a taktiež tu nie sú povolené zásahy v rámci zvolávacích akcií jednotlivých automobiliek**. Niektorí predajcovia pritom upozorňujú už pri kúpe nového vozidla, že v momente vykonania zásahu neautorizovaným servisom do určitých častí vozidla, prichádzate o zostávajúcu záruku a za všetky opravy, aj tie, ktoré by sa inak týkali klasických záručných opráv, si musíte platiť.
V autorizovanom servise sa o záruku a kvalitu vykonaných prác na svojom vozidle nemusíte obávať.
### Nástup nových áut potlačí neoverené autoopravovne **Dôvodom na zrušenie výnimky a tým pádom aj na obmedzenie činnosti neautorizovaných servisov má byť súčasná komplexnosť nových áut**. Ruka v ruke s tým ide aj elektrifikácia, ktorá si vyžaduje využívanie certifikovaného náradia, nakoľko nesprávne zaobchádzanie s odkrytou elektrickou sústavou môže viesť k poškodeniu vozidla alebo, v horšom prípade, aj k zraneniu mechanika. [Niektoré nové autá už dnes dokonca neumožňujú ani otvorenie prednej kapoty bez potrebného náradia](https://www.autoviny.sk/novinky/122483/kapotu-otvoria-uz-len-v-servise-a-nabijaci-konektor-nahradeny-hrdlom-nadoby-ostrekovaca-prve-taketo-auto-uz-ide-do-predaja). Väčšina súčasných neautorizovaných opravovní pritom nie je dostatočne vybavená na prácu s modernými vozidlami. Samozrejme, nájdu sa aj také, ktoré môžu mať dostatočne kvalitné náradie a aj technikov. Teraz je však budúcnosť takýchto autoopravovní v rukách úradníkov Európskej komisie. **Ako je už vyššie uvedené, do zrušenia zmienenej výnimky zostáva už len 9 mesiacov**. Po tomto čase sa už s niektorými servisnými úkonmi musíte obrátiť výhradne na autorizovaný servis. Inak vám môže hroziť strata záruky. **Na druhú stranu je dôležité podotknúť, že hrozba zrušenia neautorizovaných servisov sa týka predovšetkým majiteľov nových áut**. Staršie vozidlá, ktoré už o záruku prišli alebo im prirodzene skončila, sa stále môžu obrátiť aj na takýto druh opravovne. **Na záver, ako zistil [portál tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/238512-europska-unia-planuje-zakazat-neautorizovane-servisy-moderne-auta-uz-vraj-nedokazu-kvalitne-opravit), možnosť predĺženia výnimky tu stále je**. Aj keď s upravenými podmienkami je možné, že jej platnosť skončí až v máji roku 2028.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.