Európska únia chce zakázať neautorizované autoservisy. Dôvodom má byť nedostatočná kvalita vykonaných opráv

EÚ chce v blízkej dobe klepnúť po prstoch neautorizovaným autoservisom. Ich práca viac nie je dostatočne kvalitná a pri moderných autách môže spôsobiť viac problémov ako úžitku.
Vydané  Text: 
* **Európska únia chce neautorizovaným servisom zrušiť doteraz platnú výnimku.** * **Podľa nej, mohli tieto opravovne určité druhy opráv vykonávať aj bez strachu majiteľa auta z ukončenia platnosti záruky.** * **Dôvodom má byť komplexnosť dnešných vozidiel.** * **Bude sa to týkať aj starších áut, ktorým už záruka skončila?** Pokiaľ sa vám dnes pokazí auto, máte na výber. Môžete ho zobrať do autorizovanej autoopravovne, kde sa oň postará vyškolený technik a máte istotu, že bude použité len originálne a značkové príslušenstvo. Alebo môžete siahnuť po lacnejšej alternatíve, ktorú predstavuje neautorizovaný servis. Práca v ňom nebude tak finančne nákladná, avšak na opravu auta môže byť použité nekvalitné príslušenstvo či technik s nedostatočnými skúsenosťami. Európska únia chce tomuto predísť. V pláne má totiž zákaz neautorizovaných autoservisov. ### Na Slovensku stále prevládajú Podľa informácií [portálu tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/238512-europska-unia-planuje-zakazat-neautorizovane-servisy-moderne-auta-uz-vraj-nedokazu-kvalitne-opravit), väčšina majiteľov áut na Slovensku využíva predovšetkým lacnejšie alternatívy opravy svojich áut. Siahnu tak radšej po neautorizovanom autoservise alebo po svojom známom, ktorý ich vozidlo dokáže opraviť aj v garáži. Tomuto by však čoskoro mohol byť koniec. **V platnosti je totiž výnimka udelená práve neautorizovaným servisom. Tá má za cieľ dosiahnuť hospodársku rovnosť, no platiť by mala už len najbližších deväť mesiacov**. **Samotná výnimka má však podmienku, že neautorizovaný servis síce môže vykonávať rovnaké úkony, ako ten oficiálny, no na druhú stranu je ohrozená záruka vášho auta a taktiež tu nie sú povolené zásahy v rámci zvolávacích akcií jednotlivých automobiliek**. Niektorí predajcovia pritom upozorňujú už pri kúpe nového vozidla, že v momente vykonania zásahu neautorizovaným servisom do určitých častí vozidla, prichádzate o zostávajúcu záruku a za všetky opravy, aj tie, ktoré by sa inak týkali klasických záručných opráv, si musíte platiť.
V autorizovanom servise sa o záruku a kvalitu vykonaných prác na svojom vozidle nemusíte obávať.
### Nástup nových áut potlačí neoverené autoopravovne **Dôvodom na zrušenie výnimky a tým pádom aj na obmedzenie činnosti neautorizovaných servisov má byť súčasná komplexnosť nových áut**. Ruka v ruke s tým ide aj elektrifikácia, ktorá si vyžaduje využívanie certifikovaného náradia, nakoľko nesprávne zaobchádzanie s odkrytou elektrickou sústavou môže viesť k poškodeniu vozidla alebo, v horšom prípade, aj k zraneniu mechanika. [Niektoré nové autá už dnes dokonca neumožňujú ani otvorenie prednej kapoty bez potrebného náradia](https://www.autoviny.sk/novinky/122483/kapotu-otvoria-uz-len-v-servise-a-nabijaci-konektor-nahradeny-hrdlom-nadoby-ostrekovaca-prve-taketo-auto-uz-ide-do-predaja). Väčšina súčasných neautorizovaných opravovní pritom nie je dostatočne vybavená na prácu s modernými vozidlami. Samozrejme, nájdu sa aj také, ktoré môžu mať dostatočne kvalitné náradie a aj technikov. Teraz je však budúcnosť takýchto autoopravovní v rukách úradníkov Európskej komisie. **Ako je už vyššie uvedené, do zrušenia zmienenej výnimky zostáva už len 9 mesiacov**. Po tomto čase sa už s niektorými servisnými úkonmi musíte obrátiť výhradne na autorizovaný servis. Inak vám môže hroziť strata záruky. **Na druhú stranu je dôležité podotknúť, že hrozba zrušenia neautorizovaných servisov sa týka predovšetkým majiteľov nových áut**. Staršie vozidlá, ktoré už o záruku prišli alebo im prirodzene skončila, sa stále môžu obrátiť aj na takýto druh opravovne. **Na záver, ako zistil [portál tvnoviny.sk](https://tvnoviny.sk/ekonomika/clanok/238512-europska-unia-planuje-zakazat-neautorizovane-servisy-moderne-auta-uz-vraj-nedokazu-kvalitne-opravit), možnosť predĺženia výnimky tu stále je**. Aj keď s upravenými podmienkami je možné, že jej platnosť skončí až v máji roku 2028.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.