Ekologickí aktivisti kritizujú Európsky parlament za „príliš slabé“ emisné ciele. Prišli s radikálnym návrhom, ktorý by otriasol automobilovým priemyslom

Rozhodnutie kľúčového výboru Európskej únie zamietnuť výzvy na oveľa výraznejšie znižovanie emisií sklamalo obhajcov životného prostredia, ktorí **presadzovali nové ciele pred úplným zákazom predaja spaľovacích áut v roku 2035.**
Výbor pre životné prostredie Európskeho parlamentu hlasoval za ratifikáciu nových pravidiel pre emisie CO2 pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá. Teraz o nich budú rokovať členské štáty EÚ.
Ustanovenia zahŕňajú 20-percentné zníženie emisií do roku 2025 a 55-percentné zníženie do roku 2030 so 100-percentným znížením v roku 2035 – čo predstavuje zákaz predaja vozidiel so spaľovacími motormi.
**Zníženie o 20 percent do roku 2025 znamená sprísnenie o ďalších 5 % v porovnaní s pôvodnými návrhmi z júla 2021**.
Lobistická skupina Transport & Environment sa však snažila presadiť ešte výraznejšie zníženie emisií do roku 2030 s argumentom rýchlejšieho prijatia elektrických vozidiel na trhoch v Európe. Jan Huitema, **holandský poslanec Európskeho parlamentu, dokonca podporil pozmeňujúci návrh z 55 na 75-percentné zníženie emisií do roku 2030.**
Tvrdšie ciele však čelia odporu niektorých členských štátov, prevažne z východného bloku, ktoré vyjadrili obavy z nedostatku infraštruktúry a vysokých nákladov na elektromobily. Výbor tieto návrhy na sprísnenie nakoniec tesne zamietol v pomere 46 ku 40.
**Plne elektrické autá tvorili 9,1 % európskeho predaja v roku 2021, čo je výrazný nárast porovnaní s 1,9 % podielom z roku 2019.** Nové usmernenia EÚ o emisiách by podľa analytikov znamenali, že elektrické vozidlá by v roku 2030 museli tvoriť viac ako 50 percent predajov nových áut.
Niektorí predstavitelia automobilového priemyslu, vrátane generálneho riaditeľa spoločnosti Stellantis Carlosa Tavaresa, však uviedli, že **zvýšenie cien surovín a iných nákladov by mohlo ohroziť toto tempo rastu.** Okrem toho existujú obavy, že vo veľkej časti Európy sa nestihne vybudovať dostatočná infraštruktúra nabíjacích staníc.
ACEA, lobistická skupina európskych výrobcov automobilov, uviedla, že **navrhovaná zmena nadchádzajúceho cieľa na rok 2025 by jednoducho neponechala dostatok času na prispôsobenie kvôli vývojovým a výrobným cyklom vozidiel.**

Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!