Aktuality

Hyundai a Kia dobývajú Európu! Úspešne zvládli pandémiu aj čipovú krízu, pri pohľade na predajné čísla im môže konkurencia len v tichosti závidieť

Dlhodobý test Hyundai Tucson 1.6 T-GDi HEV Premium 4 × 4 (foto: Juraj Hrivnák pre auto motor a šport č. 10/2021)

Predaj nových áut v Európe dosiahol za mesiac január historické minimá, keďže nedostatok polovodičov naďalej obmedzoval výrobu.

Registrácie nových áut na trhoch EÚ, Spojeného kráľovstva a EFTA klesli o 2,4 percenta na 822 423 vozidiel, uviedlo vo svojej správe združenie ACEA.

Bol to siedmy po sebe idúci mesiac klesajúcich predajov, existujú však aj svetlé výnimky. Značky Hyundai a Kia, ktoré zvládajú nedostatok čipov lepšie než iné európske automobilky, odolali klesajúcemu trendu a dokonca zvýšili objem predaja. To sa pozitívne odrazilo ziskom väčšieho podielu na trhu.

Kombinované čísla predajov pre tandem Hyundai-Kia sa medziročne zvýšili o 36 percent, z pohľadu podielu na trhu si tak polepšili zo 7,4 na 10,3 percenta (január).

Volkswagen Group, v súčasnosti stále najpredávanejšia automobilka na európskom trhu, zaznamenala pokles tržieb o 3,7 percenta, pričom samotná značka VW klesla o 6,1 percenta, Škoda o 5,5 percenta a Seat o 19 percent. Predaj Porsche vyskočil o 38 percent a Audi o 8,8 percenta. Skok v predajoch prémiových vozidiel spôsobilo uprednostnenie výroby ziskových prémiových modelov.

Európsky výrobca automobilov č. 2, francúzsko-taliansky Stellantis, zaznamenal pokles o 12 percent. Pri rozobratí na drobné vidíme najväčší prepad značky Fiat o celých 19 percent, nasleduje Citroen so stratou 17 percent, Peugeot so 14 percentami a Opel/Vauxhallu s miernym poklesom 3,6 percenta. Podobný efekt zmeny orientácie výroby vidíme aj v tomto prípade, keď prémiová značka DS zvýšila predaj o 19 percent.

Predaje skupiny Renault klesli o necelé 1 percento, pričom 19-percentný nárast objemu Dacia vykompenzoval 13-percentný pokles značky Renault. Medzi najhoršími výsledkami za mesiac figurovali značky ako Jaguar s poklesom predaja o 32 percent, Volvo a Seat, ktorých registrácie klesli o 20 percent. Nemali by sme zabudnúť ani na Nissan s poklesom o 18 percent.

Mazda mala dobrý mesiac s nárastom predaja o 28 percent, rovnako ako značka Toyota s nárastom registrácií o 14 percent.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie