Ďalšia karosárska verzia na odpis? Záujem o hatchbacky v Európe klesá, dôvod však nikoho neprekvapil
Veľkých hráčov kompaktnej triedy onedlho predbehnú crossovery.
Vydané , zverejnil Peter Orosz

Foto: Pixabay/autor • Text: Peter Orosz

Foto: • Text: David Hecl

Foto: archív • Text: Redakcia (s)

Nové čísla prezrádzajú, že kompaktné SUV Hyundai Tucson zaznamenalo v minulom roku najvýraznejší percentuálny nárast predaja zo všetkých modelov v Európe a skončilo tesne pred Teslou Model 3.
**Predaj Tucsonu vzrástol o 65 percent na 149 786 kusov, čím sa podľa údajov Dataforce umiestnil na 13. mieste v zozname TOP 50 najpredávanejších áut v Európe.** Súčasná generácie bola uvedená na trh koncom roka 2020 a s prehľadom naplnila vysoké očakávania, ktoré Hyundai mal od tohto modelu.
Ďalšie tri kompaktné SUV patrili medzi najväčších medziročných skokanov v TOP 50 na základe percentuálneho nárastu predaja. **Konkrétne išlo o Ford Kuga (+35 percent), Kiu Sportage (+28 percent) a Toyotu RAV4 (+16 percent).**
**Najväčší skokani:**
Model | počet kusov (2021) | medziročný nárast % | |
---|---|---|---|
1 | Hyundai Tucson | 149,786 | 65 |
2 | Tesla Model 3 | 142,233 | 62 |
3 | Ford Kuga | 106,622 | 35 |
4 | Kia Sportage | 89,126 | 28 |
5 | VW Up | 75,506 | 27 |
6 | Peugeot 2008 | 195,283 | 25 |
7 | Dacia Sandero | 198,014 | 18 |
8 | VW T-Roc | 186,459 | 17 |
9 | Toyota RAV4 | 106,987 | 16 |
10 | Toyota Corolla (wagon) | 73,463 | 15 |
### Golf utrpel
Za prudkým nárastom SUV môžeme hľadať rozhodnutia automobiliek, ktoré počas nedostatku čipov začali uprednostňovať ziskové modely pred klasickými karosárskymi verziami typu hatchback alebo kombi.
*„Mnoho výrobcov automobilov uprednostňuje modely s vyššou maržou, čo môže urýchliť trendy v predaji SUV a elektrických vozidiel,“* povedal Sammy Chan, senior analytik LMC Automotive.
**Jedným z najväčších prepadákov z hľadiska predajov bol Volkswagen Golf.** Koncern musel niekoľkokrát pozastaviť výrobu Golfu vo svojej továrni vo Wolfsburgu, pretože nedostatok čipov bránil normálnej produkcii. Kompaktnému hatchbacku sa však podarilo udržať celkové prvenstvo napriek tomu, že predaj v minulom roku klesol o 27 percent na 205 720 kusov.
### Smutný príbeh Fordu
Najviac zasiahnutým modelom v prvej 50-ke bol však kompaktný hatchback Ford Focus, ktorého predaje klesli o závratných 45 percent a celkovo sa prepadol na 33. miesto. **Nejde však o jediný model s modrým oválom v znaku, ktorý utrpel.** Malý hatchback Ford Fiesta bol podľa údajov Dataforce ďalší s poklesom o 47 percent a umiestnil sa na 43. mieste.

### Aziatom sa darilo
Celkovo čipová kríza a pokračujúce narušenie spôsobené infekciami COVID-19 poškodili európsky automobilový trh, ktorý podľa priemyselného združenia ACEA spľasol o 1,5 percenta na 11,8 milióna. **Nie každý výrobca však zažil celoročný pokles tržieb.** Spoločný podiel Hyundai a sesterskej značky Kia na európskom trhu sa vlani podľa údajov ACEA zvýšil na 8,7 percenta zo 7,0 percenta v roku 2020.
Značka Toyota minulý rok zvýšila svoj podiel na 6,1 percenta z 5,4 percenta v roku 2020 v dôsledku silného dopytu po novom Yarise.
K menej šťastným výrobcom môžeme zaradiť už spomínaný Ford, ktorého 5,4-percentný podiel sa scvrkol na 4,4 percenta. Dôvod na radosť nemá ani Renault Group, ten podľa ACEA klesol o 1 percento v porovnaní s predchádzajúcim rokom.
O niečo miernejší pokles zaznamenal VW Group, a to konkrétne o 0,6 percentuálneho bodu. Svoju úroveň si udržal Stellantis, ktorý už druhý rok po sebe zaberá približne 20-percentný podiel na trhu.
**Najpredávanejšie modely v Európe:**
Model | počet kusov (2021) | % rozdiel | |
---|---|---|---|
1 | VW Golf | 205,720 | −27 |
2 | Dacia Sandero | 198,014 | 18 |
3 | Peugeot 208 | 197,181 | −1 |
4 | Renault Clio | 196,285 | −21 |
5 | Peugeot 2008 | 195,283 | 25 |
6 | VW T-Roc | 186,459 | 17 |
7 | Toyota Yaris | 184,118 | 2 |
8 | Opel/Vauxhall Corsa | 180,856 | −9 |
9 | VW Tiguan | 161,308 | −8 |
10 | Citroen C3 | 159,712 | 7 |

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!