Svetové médiá začínajú spochybňovať bezemisnosť elektromobilov! BBC skritizovalo ich výrobu aj batérie
Budúcnosť elektromobilov môže byť zelená, dnes je však situácia úplne iná.
Vydané Text: Peter Orosz
Skutočnosť, že **pri výrobe elektromobilov vzniká až o 70 % viac emisií,** potvrdzuje vo svojej správe aj samotná švédska [značka Volvo.](https://www.autoviny.sk/novinky/123070/volvo-povedalo-o-elektromobiloch-pravdu-toto-mnohych-urcite-nepotesi) Tieto vozidlá tak opúšťajú bránu továrne s akýmsi „emisným dlhom“, ktorý musia v priebehu života odjazdiť. [Damien Ernst](https://www.reuters.com/business/autos-transportation/when-do-electric-vehicles-become-cleaner-than-gasoline-cars-2021-06-29/) z univerzity v Liege vypracoval štúdiu, podľa ktorej **musí priemerný elektromobil odjazdiť až 151 000 kilometrov na to, aby svoj emisný dlh z výroby vyrovnal**. Ani potom však nemusí byť prevádzka batériového vozidla vyslovene ekologická. BBC uviedlo, že v priebehu životného cyklu môžu elektromobily vyprodukovať 50 % emisií bežného vozidla na benzín či naftu. V tomto ohľade hrajú dôležitú úlohu zdroje elektrickej energie, a teda samotný proces výroby v elektrárňach. **Pri pohľade na energetický mix Slovenska môžeme napísať, že prevádzka elektromobilu produkuje výrazne menej emisií CO2** v porovnaní s konvenčnými automobilmi. V susednom Poľsku či neďalekom Nemecku, kde veľká časť elektrickej energie pochádza z tepelných elektrární, však môže mať prevádzka elektrického vozidla skôr opačný efekt na životné prostredie.
Sú teda elektrické autá riešením problémov s klimatickou zmenou? Odpoveď na túto otázku je v súčasnosti nejasná. **Spôsoby ťažby vzácnych kovov, ako aj výrobné procesy alebo energetické mixy sa v jednotlivých krajinách zásadne odlišujú.** A napredujúci vývoj batérií môže čoskoro priniesť výrazne čistejšiu výrobu akumulátorov, pričom jednotlivé štáty zároveň usilovne pracujú na znižovaní emisií z výroby elektrickej energie. Emisnú stopu batériových vozidiel tak do veľkej miery ovplyvňujú externé faktory.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!