Jazda na plný plyn šetrí palivo! Ako je to možné?

Eko rely sa stávajú čoraz populárnejšími a aj keď na prvý pohľad nevyzerajú vôbec zaujímavo, skutočnosť je celkom iná. Jednu takú sme absolvovali s Mazdou a jej novým motorom e-Skyactiv X.
Vydané  Text: 

Kto ma pozná, vie, že mojím koníčkom je jazda na okruhu, na úplných hraniciach možností auta. Preto som sám zo seba prekvapený, keď poviem, že súťaž v ekologickej jazde dokáže byť taktiež skutočná zábava. Najmä ak sa odohráva v krásnom prostredí okolia Kutnej Hory v Česku.
### Prísne pravidlá Našimi „pretekárskymi“ autami boli modely Mazda CX-30 a Mazda 3 vybavené motorom 2.0 e-Skyactiv X. **Je to vylepšená verzia fascinujúco schizofrenického motora, ktorý spaľuje benzín, ale myslí si o sebe, že je diesel.** S novými piestmi, prepracovanými vačkovými hriadeľmi a novým riadiacim programom je výkonnejší (+ 5 kW 16 Nm, teraz 137 kW (186 k) a 240 Nm) a úspornejší než pred tým. Každý absolvoval jazdu na rovnakej špecifikácií áut, pričom jedna jazda bola v aute vybavenom automatickou prevodovkou a ďalšie dve jazdy ste si už precvičili aj ľavú nohu na spojkovom pedáli. **Ak si myslíte, že cieľ – prejsť vytýčenú trasu za čo najnižšiu spotrebu – dosiahnete permanentnou jazdou 50-kou na tempomate, mýlite sa.** Celé je to trochu zložitejšie. Na absolvovanie celej trasy máte totiž stanovený maximálny čas. Ak pôjdete príliš pomaly a presiahnete ho, dostanete penalizáciu. Ak prekročíte maximálnu povolenú rýchlosť pri snahe doplachtiť do najbližšej dediny bez brzdenia, dostanete penalizáciu. **Ak nezastavíte na stopke, dostanete penalizáciu.** Všetko stráži GPS telemetria a rozhodca Marek Tomíšek, ktorý je sám odborníkom na úspornú jazdu a pravidelným úspešným účastníkom medzinárodných eko rely.
### Taktika je základ Nikdy som nič podobné na takejto úrovni nerobil, a preto sa mi pred prvou jazdou v hlave hmýrilo veľa myšlienok. Je limit 20 minút veľa alebo málo? Oplatí sa nedodržať minimálny čas za ušetrenú spotrebu? Má zmysel dusiť motor pri nízkych otáčkach? Ako mám akcelerovať? Akú maximálnu rýchlosť mám dosiahnuť? Kedy budem vyraďovať do neutrálu? **Teória hovorí, že benzínový motor má najvyššiu účinnosť pri vysokom zaťažení, ale platí to aj pre moderné motory?** Platí to pre Skyactiv X? Rozhodol som sa, že pôjdem na cit a pokúsim sa predvídať najlepšie, ako sa len dá.
S vypnutou klimatizáciou aj rádiom pre maximálnu úsporu energie som sa rozbehol na prvú z troch meraných jázd. Najprv na modeli CX-30 s automatom. To je dobrá rozcvička, lebo aj keď automat v Mazde umožňuje za jazdy radiť neutrál, nie je to pre prevodovku zdravé. **Takže sa stačí sústrediť na maximálne predvídanie.** S očami nalepenými na mape doslova šteklím plynový pedál a snažím sa využiť všetku energiu, ktorú som pri rozbehu minul. Maximálne využívam toleranciu prekročenia rýchlosti do 10 km/h. Vo viacerých ostrejších zákrutách v prvej pasáži mi pískajú gumy. Neexistuje, aby som si do nich pribrzdil!
Medzi mestami plynulo zrýchľujem na približne 70 km/h, kedy Mazda radí najvyšší prevodový stupeň a tam sa držím, kým nevidím na navigácii blížiacu sa dedinu. Vtedy dávam nohu dole z plynu a dúfam, že auto spomalí aspoň na 60 km/h v momente, keď miniem tabuľu obce. Niekedy spomalí viac a potom musím zbytočne znovu zrýchľovať. Táto matematika vôbec nie je jednoduchá! **Celú cestu navyše komplikujú rôzne stúpania a klesania.** Je tu aj stopka a dve križovatky, kde musím dať prednosť v jazde. Opäť mám v hlave ťažké kalkulácie, ako ich prejsť čo najhospodárnejšie. Prvá jazda je za mnou. Spotreba 4,3 l/100 km vyzerá vynikajúco, avšak v cieli sa dozvedám, že mi to trvalo 22 minút. Časový limit bol 20. Hm, tak znova, ale skúsim rýchlejšie.
V ďalšom kole už šoférujem manuál a popri tom, ako si pochvaľujem Mazdu 3, jej podvozok a nádherné cestičky, po ktorých jazdím, sa snažím využiť skúsenosti z predchádzajúceho kola. Tu treba prestať zrýchľovať neskôr, toto sa dá prejsť rýchlejšie a bez brzdenia, tuto nezrýchľovať, lebo hneď za rohom je ďalšia dedina. Maximálnu rýchlosť som zvýšil na 85 km/h. Kde sa dá, radím neutrál a brzdím jedine motorom. Všetko vyzerá skvelo, keď vtom aj mojím slimačím tempom dobehnem starého pána v starej korzičke. Len tak-tak, že za ním nemusím brzdiť. Chvíľu si dokonca pochvaľujem vzduchový vak, v ktorom sa za ním môžem viezť. Avšak v tom prichádza zákruta, ktorú som plánoval prejsť úplne bez brzdenia 70-kou a pán do nej spomalil na 40. Všetka snaha je v kýbli! **O to viac ma prekvapil výsledok: spotreba 4,2 l/100 km a čas tesne pod 20 minút. Ešte jeden pokus! Tu mi vychádza všetko tak, ako má. Trasu už poznám naspamäť…** Jedine, že by nie. Na konci jednej dedinky zrýchľujem, aby som zistil, že hneď za zákrutou je ďalšia dedina. Na tachometri mám 75 km/h, hranica dediny sa blíži… Niet inej možnosti, treba brzdiť. Do cieľa dochádzam so spotrebou až 4,7 km/h. Na konci som sa však umiestnil ako prvý medzi Slovákmi a piaty absolútne. Po započítaní všetkých penalizácií som dosiahol priemernú spotrebu 4,46 l/100 km. Víťazovi Michalovi Borskému gratulujem k výsledku neuveriteľných 4,1 l/100 km!
### Tajomstvo úspechu Na záver som sa s Marekom Tomíškom rozprával o tom, ako jazdiť čo najhospodárnejšie. Najväčšiu chybu som robil v postupnom zrýchľovaní. Marek ma utvrdil v tom, že **najlepšie je nabrať rýchlosť čo najrýchlejšie, s takmer naplno otvorenou škrtiacou klapkou,** ale zbytočne to nepreháňať s otáčkami. Dôvod? Zážihový motor musí pri nasávaní zmesi prekonávať tzv. čerpacie straty, keď sa snaží nasať vzduch cez privretú škrtiacu klapku. Skúste sa nadýchnuť s rukou priloženou na ústach. Pôjde vám to ťažšie a miniete na to viac energie. **Preto je dobré akcelerovať svižne, aby motor čo najjednoduchšie nasával vzduch.** Následne si už treba iba ustrážiť otáčky. Ak budete motor príliš podtáčať, budete ho nútiť pracovať v neefektívnom pásme otáčok, čo sa tiež prejaví na zvýšenej spotrebe. Každý motor je iný a podľa Mareka Tomíška je potrebné len dobre počúvať, aby ste ho držali v otáčkach, ktoré mu vyhovujú. Zvyšok je už len o správnej kalkulácii, kedy dať nohu dole z plynu a samozrejme brzdový pedál je váš najväčší nepriateľ. Vďaka tomu aj eko rely prináša istý adrenalín, lebo v niektorých úsekoch musíte ísť na úplnú hranu schopností auta, navyše tak, aby stratilo čo najmenej rýchlosti. Čo dodať, nabudúce budem so cťou bojovať znovu!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.