Skúsili sme Hyundai Kona za menej ako 20-tisíc. Aká je Kona v základe a čo všetko prináša?

Modernizovaný Hyundai Kona už vo výbave Comfort ponúka prvky, ktoré nenájdeme pri konkurencii. Napriek tomu sa cenovkou zmestí pod 20 tisíc eur. Ako si v teste počínala Kona v základnej výbave?
Vydané  Text: 

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

Hyundai Kona patrí medzi najvšestrannejšie autá na trhu. Filozofia automobilky je pri tomto modeli zreteľná rovnako, ako pri obľúbenej i30. Hyundai chce totiž pokryť ponukou prevedení a motorizácií najširšie možné spektrum tak, aby si svoju Konu našiel úplne každý. Nám sa do rúk dostala Kona v základnej výbave, ktorá síce výrazne neoslní, no aj tak má čo ponúknuť. Dizajn modernizovanej Kony sa zmenil len v niektorých aspektoch. Stále ide o to extravagantné auto, ktoré vzbudzuje emócie a nenechá nikoho chladným. Pri výbave Comfort však primárne nejde o dizajn auta, ale o to, čo dokáže ponúknuť vodičovi za cenu, ktorá nezlikviduje rodinný rozpočet. Na prvý pohľad sa jednalo o takú „šedú myšku“. V tomto prípade by sme farbu mohli brať doslovne. Kona Comfort 1.0 T-GDi 7DCT, ktorú sme dostali na test mala príplatkovú farbu Cyber Gray, za ktorú si Hyundai účtuje 590 €. Poďme ale k tomu, čo majiteľa Hyundai Kona v tejto výbave zaujíma najviac. Už pri pohľade na motorizáciu vieme jednoznačne povedať, že primárnym útočiskom nášho šedého žraloka bude mesto. V ňom sa Kona nestratí. Modernizácia totiž nezobrala vôbec nič z obratnosti auta a tak aj úzke mestské uličky zvládnete s gráciou.
### Kombinácia, ktorá nikoho neurazí Motor, ktorý má objem jeden liter dosahuje maximálny výkon 88 kW s krútiacim momentom 200 Nm. Na dnešné pomery je to teda príjemný výkon. Hlavne musíme brať do úvahy, že pohotovostná hmotnosť aute je len niečo cez 1 300 kilogramov. Nemusíte sa teda báť, že by vám výkon nepostačoval. Je ho tak akurát na to, aby ste Konu mohli využívať ako mestské približovadlo a z času na čas vyraziť za hranice regiónu. Kombinácia so 7-stupňovým automatom DCT je príjemná a pre nenáročného užívateľa ideálna. Niekedy sa však stávalo, že prevodovka reagovala spomalene alebo radila príliš tvrdo. Auto bolo relatívne nové, čo môže byť aj príčina takéhoto správania.
Nič to však nemení na tom, že v meste sa bez problémov zmestíte pod 8 litrov na 100 kilometrov. Počas testu sme sa dostali na úroveň 7,6 l/100 km. Vieme, že to nie je ideálna mestská spotreba, no sú autá, pri ktorých sa viete dostať aj cez 10 litrov. Mimo mesta vás však príjemne prekvapí, že aj pri dynamickejšej jazde viete jazdiť za 5,6 litra. A diaľničné tempo bez problémov zvládnete za 6,5 l/100 km. Hyundai Kona s týmto motorom určite nie je žiadny trhač asfaltu, no povedzme si to na rovinu. Ten, kto si takto vyskladané auto kúpi má úplne iné priority, ako byť za každú cenu prvý na semafore. To nám mierne napovedá profil zákazníka. Kona vďaka vyššej svetlej výške ponúka uľahčené nastupovanie. To ocenia najmä starší ľudia a mamičky, ktoré dávajú svoje deti do detskej sedačky. Na druhú stranu, výhoda svetlej výšky 170 mm je aj v tom, že Kona sa nezľakne vyšších obrubníkov či nerovností na ceste.
### Ako je na tom po technologickej stráne? Hyundai s príchodom modernizovanej Kony potešil mnohých svojich zákazníkov. Auto totiž dostalo už v základe mnoho prvkov aktívnej bezpečnosti, ktoré pri konkurencii nenájdeme. Poteší asistent rozjazdu do kopca, ktorý fungoval bezproblémovo. Taktiež sa na palube nachádzal zaujímavý systém, ktorý vodiča upozorní na to, že auto pred ním sa pohlo. Aj keď sa to môže zdať v rozpore so zákonom, takýto systém bol navrhnutý najmä pre vodičov, ktorí sa dianiu okolo seba nie vždy venujú na 100%. Pohnutie auta pred vami v kolóne vám dá Kona najavo hlasným zvukovým signálom. Taktiež dostanete na 4,3-palcovom displeji medzi otáčkomerom a tachometrom hlásenie vyzývajúce na pohnutie. Veľmi zaujímavým prvkom bolo, že už takto vybavená Kona podporuje systém Android Auto a Apple CarPlay. Svoje zariadenie si môžete zrkadliť na centrálnom 8-placovom displeji s matným prevedením. K nemu by sme mali však jednu výhradu. Ocenili by sme lepšiu orientáciu na vodiča. Jeho centrálne umiestnenie, ktoré je navyše kolmé na palubnú dosku je trošku nešťastné. Niekedy sme v ňom totiž videli odrazy slnka spoza auta a tým pádom sa displej stával ťažko čitateľným. ### Miesta toľko, koľko čakáte Vzhľadom na rozmery auta, ktoré na dĺžku len jemne prekročili hranicu 4 200 milimetrov nemožno očakávať priestorové zázraky. Napriek tomu Hyundai Kona ponukou miesta nesklamal. Vzdušná kabína ponúka bohatý priestor na ramená vodiča a spolujazdca. O miesto nad hlavou sa aj vďaka výške 1 550 mm strachovať nemusíte. Skliesnene sme sa necítili ani na zadných sedadlách. Je možno pravdou, že inštalácia detskej autosedačky by mohla byť trošku komplikovanejšia, no inak sa dozadu bez problémov zmestia dvaja dospelí cestujúci. Už len príjemným číslom je objem kufru. Jeho 374 litrov má dobrý tvar a teda môžete využiť takmer celú jeho kapacitu bez väčších obmedzení.
Vo vnútri aj vzhľadom na cenu 19 730 € však neočakávajte žiadne prémiové materiály. Palubná doska, obloženie dverí a stredový tunel sú vyrobené z tvrdých plastov, ktoré na niektorých miestach môžu pôsobiť lacným dojmom. Za celý test sme si však nevšimli žiadne vŕzganie alebo nepríjemné zvuky, ktoré by sme možno od takéhoto prevedenia čakali. A napokon pohodlné a priestranné predné sedadlá len pomyselne podčiarkli charakter auta.
### Tak ako? Vzhľadom na cieľovú skupinu, pre ktorú je výbava Comfort určená, môžeme povedať, že sa v Kone nachádza omnoho viac, ako využijete. S príjemným litrovým motorom sa nemusíte báť žiadnych problémov. Za cenu 19 730 € má Kona na palube všetko, čo potrebujete a aj niekoľko vecí, ktoré možno nikdy nevyužijete. Je to ideálna kombinácia technológií a praktickej stránky s dokonalým pomerom cena/pridaná hodnota. Ak vám je to aj napriek tomu málo, využite filozofiu Hyundai naplno. K dispozícii je aj napríklad štýlová výbava N-line, hybridný motor, elektromobil či dokonca očakávaná Kona N. A z takejto ponuky jednoducho nie je možné, aby ste si nevybrali.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.