Ceny áut neustále rastú a tento trend sa tak skoro nezmení. Čo je za tým?

Nové autá sú rok od roka drahšie a drahšie. Vo väčšine prípadov za to však automobilky nemôžu, nakoľko ich hlavnou prioritou je predávať práve nové autá. Čo sa teda skrýva za týmto fenoménom?
Vydané  Text: 

Dnes už nie je problémom naraziť na nové auto v základnej výbave, ktoré svojou cenovkou jemne koketuje s čiastkou 20 tisíc eur. Autá v posledných rokoch poriadne zdraželi a vyzerá to tak, že sa to v najbližšej budúcnosti nezmení. Čo sa skrýva za týmto fenoménom, ktorý z moderných nových áut robí tovar pre vyvolených? S celkovou životnou úrovňou súvisí aj väčšina cien za tovar na trhu. Rovnako tak je to aj s autami. Ako každoročne narastá životná úroveň takmer každého z nás, je logickým vyústením, že aj cena nového auta bude narastať. Avšak jedným dychom treba dodať, že rast cien za nové autá je najmä za posledných 5 rokov omnoho vyšší ako rast životnej úrovne. **Zatiaľ čo ešte v roku 2016 ste mohli pomerne pekne vybavené auto kúpiť už do 16 tisíc euro, dnes už je to o pár tisíc viac.** Rast cien však nesúvisí s tým, že by automobilky chceli svojich zákazníkov zruinovať. Práve naopak. Pre jednotlivých výrobcov je životne dôležité, aby boli predávané predovšetkým nové autá. Za prudkým rastom cien v posledných rokoch teda musíme hľadať niečo iné. To by sme mohli rozdeliť do dvoch kategórií. Jednou z nich sú prísne bezpečnostné a emisné normy, ktoré musí každé nové auto spĺňať a druhou z nich je výbava auta ako takého.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

### Nariadenia a normy **Prísne bezpečnostné a emisné normy nútia výrobcov do zlepšovania asistenčných systémov a najmä vývoja motorov, ktoré musia spĺňať často až krkolomné emisné normy**. Bez zvyšovania cien vozidiel by takéto doháňanie nariadení nebolo finančne rentabilné a tým pádom by mali automobilky ekonomické problémy. V prípade zlepšovania základnej výbavy zase musíme počítať s úzkym prepojením s vyššie spomenutým javom. **Dnes už aj auto v absolútnom „základe“ musí mať bezpečnostné prvky, ktoré mali viac-menej len prémiové autá na začiatku tisícročia**. Vývoj takýchto riešení si vyžaduje nemalé financie, ktoré sa potom logicky odrazia na cene vozidla. Je však dôležité spomenúť, že každým rokom sa pasívna a aj aktívna bezpečnosť vozidiel zvyšuje a tým pádom nedochádza k takému množstvu smrteľných nehôd, ako kedysi.
Nie je to však len o technológiách. Tie tvoria podstatnú časť ceny auta, avšak nie úplnú. **Na vývoj cien áut má výrazný vplyv aj aktuálna spoločenská situácia**. Automobilky mali predovšetkým v minulom roku veľké problémy s výrobou. Bolo to v dôsledku pandémie COVID-19, ktorá aktuálne opäť pôsobí na ceny nových áut. Okrem toho sa v posledných mesiacoch čoraz viac skloňuje tzv. „kremíková kríza“, ktorá núti automobilky opäť obmedzovať výrobu. ### Ďalšia kríza a zdražovanie na obzore? **Nedostatok čipov, ktoré sú v moderných autách kľúčovým prvkom je len ďalším kamienkom do celej mozaiky vývoja cien áut**. Poďme si teraz uviesť pár príkladov. **V roku 2000 stála nová Škoda Fabia 1,4 Classic 319 990 SKK. Pri prepočte na Euro pri vtedajšom kurze (26.6.2000 1 € = 42,555 SKK) je to 7 520 €. Dnes nová Škoda Fabia začína na 11 760 €**. Škoda mala vždy na našom trhu extrémne silné postavenie a preto do porovnania zahrnieme aj **obľúbenú Octaviu. Tá v základnej výbave v roku 2000 stála 376 000 korún. To je pri prepočte s vtedajším kurzom 8 835 €. Dnes už Octavia v základnej výbave stojí 18 050 €**.

Veľký obrat! Európska únia je ochotná uvoľniť podmienky emisnej normy Euro 7

Podľa nemeckej asociácie automobilového priemyslu VDA sú navrhované podmienky pripravovanej normy Euro 7 pre spaľovacie motory nesplniteľné.

**Netýka sa to však len Škody. Nárast cien je pozorovaný naprieč všetkými automobilkami. Za 21 rokov však narástla aj inflácia a minimálna mzda. Zatiaľ čo priemerný Slovák v roku 2000 zarábal 11 430 SKK, teda pri prepočte vyššie uvedeným kurzom niečo okolo 270 €, dnes je to už 1 124 €. Môžeme teda povedať, že s rastom platov rastie aj cena áut a všetkého tovaru na trhu**. Samozrejme, že vtedajšie modely nemali ani zďaleka takú výbavu ako dnešné. Dalo by sa povedať, že Fabia alebo Octavia v roku 2000 nemali v najvyššej výbave prvky, ktoré sú dnes už štandardom. K zvyšovaniu cien rovnako dopomohla aj zmienená inflácia, ktorá dopomohla k plošnému rastu cien za všetok tovar. Či sa s tým zmierime alebo nie, automobilky si chtiac-nechtiac budú pýtať za autá čoraz viac peňazí. Bohužiaľ za to môže veľké množstvo faktorov, ktoré samotní výrobcovia ovplyvniť nemôžu.

Inzercia

Advertisement

Inzercia




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.