Keď zlyhá metodika: Na STK mali mať skreslené výsledky aj nové autá, zisťovali sme podrobnosti
TESTEK s predstihom upozorňoval na to, že ani dôsledná príprava na technickú kontrolu nemala byť garanciou úspešného absolvovania skúšok bŕzd.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ
### Nové auto, zlé brzdy? Občas sa aj k nám donesie informácia, že relatívne nové auto neprešlo niektorou zo skúšok na prvej technickej kontrole (TK) po štyroch rokoch od prvej evidencie. V skutočnosti tieto informácie bývajú zmätočné, pretože obyčajne ide o problém nie na technickej kontrole, ale na emisnej kontrole, a zatiaľ všetky avíza doručené do redakcie sa týkali naftových motorov, ktoré neboli používané odporúčaným spôsobom. Skrátka, málo najazdených kilometrov, krátke jazdy, podtáčanie motora, to všetko naftovému motoru škodí, dokonca aj novému. Druhou stranou veci sú potom skutočné problémy na technickej kontrole, za ktoré si môže sám motorista – zanedbá správnu funkčnosť vonkajšieho osvetlenia (napr. zle nasadené alebo vypálené žiarovky) alebo prirodzené opotrebovanie bŕzd. Spoločnosť TESTEK ešte koncom minulého rok avizovala, že vinou zmeny metodiky merania brzdového systému vozidiel môže dôjsť k zvýšenému počtu vozidiel, ktoré skúškou neprejdú úspešne. Išlo o vskutku nevšednú záležitosť, pretože sa netýka samotných motoristov a ich vozidiel, ale o problém na strane prevádzkovateľov STK. O čo vlastne išlo? ### Výsledok skúšky závisí od spôsobu merania Predstavte si, že v zimnom období dbáte na technickú kondíciu svojho vozidla, obzvlášť pred technickou a emisnou kontrolou. Necháte si vozidlo skontrolovať v servise, zaplatíte aj menej dôležité preventívne servisné úkony, poctivo dolejete všetky prevádzkové kvapaliny a dôsledne skontrolujete brzdy, geometriu či stav podvozka. Napriek tomu vaše auto, hoci aj štvorročné, opustí skúšobňu technickej kontroly ako nevyhovujúce. Dôvodom pritom nie je skutočný technický stav vozidla, ale podmienky, v ktorých bolo testované. TESTEK ešte v decembri zverejnil dokument s názvom [Prečo po 1.1.2021 môžu nastať pri technickej kontrole problémy s jazdnou skúškou bŕzd?](https://www.testek.sk/PDF/problemy-jazdna-skuska.pdf) Išlo o správu pre motoristov, ale aj pre prevádzkovateľov staníc technickej kontroly (STK). Podstatou veci bolo, že od 1. januára 2021 sa má pri niektorých automobiloch vykonávať skúška brzdového systému mimo valcovej skúšobne, teda na vozovke, s malou úpravou. Ide napríklad o vozidlá s nízkou svetlou výškou a niektorými druhmi pohonu viacerých náprav. Pri nich by mohlo na valcovej skúšobni dôjsť k poškodeniu niektorej časti vozidla, pri podobných prípadoch európska smernica počíta s tzv. **vykonaním jazdnej skúšky bŕzd** s meraním dosiahnutého spomalenia. Aj pre túto metodiku merania existujú štandardné tabuľky a údaje, ktoré stanovujú limitné hodnoty spomalenia. Tie sú však dimenzované na čistú vozovku nezohľadňujú reálne fyzikálne podmienky vozoviek pri námraze alebo zasnežení
kategória vozidla | celkový počet technických kontrol pravidelných na vozidlách príslušnej kategórie | z toho technické kontroly pravidelné, pri ktorých bola vykonaná jazdná skúška bŕzd (prenesené údaje z merania spomalenia mobilnou aplikáciou mSTK) | ||
počet kontrol | počet kontrol s vyznačenou vážnou chybou 1.2.2.1 (Účinok prevádzkovej brzdy nie je dostatočný, ale je rovný alebo väčší než 50 % minimálneho predpísaného zbrzdenia) | počet kontrol s vyznačenou nebezpečnou chybou 1.2.2.2 (Účinok prevádzkovej brzdy nie je dostatočný a je menší ako 50% minimálneho predpísaného zbrzdenia) | ||
M1, M1G | 48240 | 4501 | 3 | 0 |
N1, N1G | 5882 | 609 | 1 | 0 |
M2, M2G | 31 | 0 | 0 | 0 |
M3, M3G | 520 | 0 | 0 | 0 |
N2, N2G | 926 | 46 | 0 | 0 |
N3, N3G | 2759 | 30 | 3 | 0 |
T | 772 | 710 | 3 | 1 |
Rybianský pokračuje: „*Spočiatku sa niektorí technici STK skutočne snažili vykonávať jazdnú skúšku na neupravených plochách so snehom alebo ľadom na povrchu. Nedosiahnutie predpísaného spomalenia potom nesprávne hodnotili ako chybu vozidla, hoci v skutočnosti zaň mohli fyzikálne zákony. Praktiky z uplynulých rokov, kedy neexistovala efektívna kontrola nad dosiahnutými výsledkami merania pri jazdnej skúške, a bolo tak možné predstierať, že fyzikálne zákony na Slovensku neplatia, však už naďalej možné nie sú. Treba oceniť prevádzkovateľov STK, ktorí aj v regiónoch s náročnejšími podmienkami v zimnom období rýchlo pochopili, že plochy na vykonávanie jazdnej skúšky musia byť od snehu a ľadu očistené. Inak prosto účinok bŕzd vozidla jazdnou skúškou objektívne skontrolovať nemožno. Od mnohých z nich sme mali spätnú väzbu, že sa na novú situáciu pripravili ešte pred príchodom zimy práve vďaka tomu článku na našom webe*.“ ### Stále nevyriešený systémový problém? Nakoniec sa teda nenaplnili scenáre, ktoré prirodzene prichádzali do úvahy, že stovky motoristov budú musieť abslolvovať opakovanú technickú kontrolu svojich vozidiel. Za prvé malo ísť len o skúšky niektorých vozidiel, ktoré nemožno postaviť na valcovú skúšobňu, navyše muselo dôjsť k ďalšej neštastnej zhode okolností – nevhodného počasia a zanedbania starostlivosti o exteriérové priestory. Tento problém však všeobecne vyriešený zdanlivo stále nie je, existuje pravdepodobnosť, že sa ešte počas tohto roka skutočne vyskytne niekoľko prípadov, keď motorista odíde z kontroly svojho vozidla s nevďačným výsledkom, za ktorý fakticky nenesie zodpovednosť. „*Ak chce byť prevádzkovateľ STK schopný vykonávať kontroly, musí si takúto plochu zabezpečiť. Ak ju zabezpečiť nedokáže, nemôže vykonávať technické kontroly. Zdá sa, že poslednú zimu ju dokázali zabezpečiť všetci prevádzkovatelia STK v SR*,“ dodáva Rybianský zo spoločnosti TESTEK, a.s.. Situácia v každom prípade z pohľadu bežného motoristi vrhá tieň nespravodlivosti na celý systém technických kontrol. Tie sú vo veľkej miere regulované a metodiky sú presne stanovené. Ak existujú výnimky, sú zahrnuté do metodických usmernení. Napriek tomu sa môže vyskytnúť takto sporné miesto v kontrole, ktoré je vyslovene závislé na okolnostiach, ktoré nevie ovplyvniť motorista, ale zodpovednosť za ne nesie prevádzkovateľ stanice technickej kontroly (STK).
ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Zmeny na STK sú opäť bližšie k realite. Minister im dal zelenú!
Technické kontroly na Slovensku už čoskoro čaká výraznejšia zmena. Niektorých vodičov poteší.
Isté skupiny vozidiel bude po novom potreba dostaviť na TK len raz za 4 roky. Vyhláška by mala nadobudnúť platnosť už 1. júla 2024.Videozáznam z nehody Andreja Danka spravila okoloidúca električka. Video je vonku a je veľkým sklamaním
Každý, kto čakal jednoznačnú odpoveď na to, čo sa vlastne stalo, bude zo zverejneného videa sklamaný.
Facelift
Štvordverové i4 aj 4 Gran Coupé od BMW dostali svieži facelift. Tlačidlá na ovládanie klímy skončili.
Facelift modelov prichádza v ideálnom čase, keď zákazníci pod vplyvom lepšieho počasia a plánovaných dovoleniek budú chcieť nové lepšie auto.
Experiment s hasením elektromobilu
Slovenskí hasiči ukázali, ako hasia elektromobil v podzemnej garáži. Majú overené metódy
Prezídium Hasičského a záchranného zboru vo štvrtok 25. apríla 2024 vo výcvikovom centre Lešť zrealizovalo experiment hasenia elektromobilu. Zameraný bol na meranie spalného tepla pri požiari elektrického auta v uzavretom priestore, ktorý imitoval podzemnú garáž.
Vyše 3 tony za 150-tisíc eur. Nový Mercedes G si zachoval charakter aj s čisto elektrickým pohonom
Mercedes-Benz odhalil prvý plne elektrický model svojej terénnej ikony.
Na slovenskom trhu je k dispozícii exkluzívny model EDITION ONE s rozšírenou sériovou výbavouAKTUALITA
Nový Opel Grandland oficiálne: Až 700 km dojazd a svietiaca predná maska!
Nová úroveň slobody vo vyšpičkovanom šate!
Atraktívne SUV mieri na vrcholServis
Záručné prehliadky, kliatba značkových servisov
Počúvame to zo všetkých strán: kvalita značkových autorizovaných servisov často vôbec nie je taká, ako zákazník očakáva. Čo s tým, ak nechcete stratiť záruku na svoje nové vozidlo?
Poradíme vám s výberom
Neporaziteľný priestor / Poradca pri kúpe Ford Tourneo Courier
Úplne nový Ford Tourneo Courier prináša zákazníkom viac priestoru a viac štýlu, navyše za veľmi zaujímavú cenu a s najbohatšou výbavou už v základe. Poradíme vám, ktorú verziu si vybrať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024Bezpečná a pohodlná cesta autom na dovolenku
Cestovanie na dovolenku autom prináša slobodu a flexibilitu. Možnosť spontánneho zastavenia sa na krásnych miestach, objavovanie menej známych lokalít a možnosť preskúmať krajinu vlastným tempom sú len niektoré z výhod tohto spôsobu cestovania.
Avšak, aby bola cesta bezpečná a pohodlná, je dôležité venovať pozornosť aj dôkladnej príprave a plánovaniu. Ak aj vy patríte k milovníkom cesty autom, v tomto článku sa pozrieme na dôležité aspekty prípravy na dovolenku autom a tipy, ako zvýšiť bezpečnosť na ceste.Poradňa
Oplatí sa byť verný? Porovnali sme vernostné programy sietí čerpacích staníc
Siete čerpacích staníc si vedia uctiť zákazníka nielen peknými priestormi a doplnkovými službami, ale aj odmeňovaním za časté nakupovania. Majú však praktický zmysel? Zisťovali sme to za vás.