Na Slovensku máme akútny nedostatok jazdených áut! Ich ceny raketovo stúpajú cez 10 000 eur
Oproti minulému roku klesol počet ponúkaných zánovných ojazdených áut zo 140 325 na 108 993
Vydané , zverejnil Peter Orosz

Napriek tomu, že sa trh s ojazdenými vozidlami v marci tohto roku začal stabilizovať a dokonca prekonal minuloročné počty ponúkaných ojazdených áut, v segmente zánovných vozidiel je stále viditeľný nedostatok. **Na Slovensku a v Poľsku chýba cez desať tisíc, v Českej republike osem tisíc a najmenší pokles ponuky je v Maďarsku,** kde oproti vlaňajšiemu prvému štvrťroku chýba len málo cez 2000 zánovných áut. Vyplýva to z pravidelnej štvrťročnej analýzy trhu zánovných ojazdených áut spoločnosti AURES Holdings.
„Pandémia a s ňou spojené reštrikcie a obmedzenia výroby značným spôsobom ovplyvnili chuť firemných zákazníkov investovať do obmeny svojich vozových parkov. Rovnako tak privátny zákazníci s výmenou vozidla za novšie v neistej dobe vyčkávali. **Obmedzenie výroby väčšiny svetových automobiliek zase predĺžilo dodacie lehoty nových vozidiel, ktoré sa pochopiteľne s odstupom času začali prejavovať aj na sekundárnom automobilovom trhu, ktorý trpí čoraz väčším nedostatkom mladších ojazdených áut, „** hovorí Petr Vaněček. „S ustupujúcou pandémiou a postupným koncom reštrikcií predpokladáme, že by sa trh mal v druhej polovici tohto roka stabilizovať, aj čo sa týka segmentu zánovných vozidiel,“ doplňuje.

### Ceny stúpajú
V prvom štvrťroku 2021 bolo na slovenskom trhu inzerovaných 10 493 zánovných ojazdených áut, čo je o 10 515 menej, než v prvom kvartáli 2020. Stredná hodnota ceny medziročne klesla o 7 045€ na 21 375€. Stredná hodnota veku bola 1,3 roka a tachometer najčastejšie ukazoval 15 000 km. Najčastejšie bola v ponuke Škoda Fabia (412 ks), Škoda Octavia (314 ks) a Kia Ceed (226 ks).
**Najväčší záujem je o priestranné rodinné autá, ktoré vyhľadáva až 60 % Slovákov,** a to prevažne kvôli blížiacim sa letným dovolenkám. Tento rok v máji dopyt po vozidlách kombi, SUV a MPV vzrástol o 46 % v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška.
„Máj patrí už tradične medzi najsilnejšie mesiace, čo sa týka predaja automobilov. Tento rok v máji sme v porovnaní s vlaňajškom zaregistrovali takmer o polovicu vyšší záujem o väčšie rodinné autá. Tohtoročné prázdniny budú ešte stále ovplyvnené existujúcou pandemickou situáciou, preto mnohí Slováci preferujú cestu na dovolenku vlastným autom, kde im nehrozí vírusové ochorenie ako v prípade ciest vlakom, autobusom či lietadlom,“ uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings.
Nárast dopytu o 46 % ovplyvňuje aj priemernú cenu, za ktorú si ľudia svojich plechových miláčikov zaobstarávajú. „V máji sa **priemerná cena predaného ojazdeného auta vyšplhala na 10 170 eur,** čo je o 1 200 eur viac ako vlani. Zákazníci sa viac pozerajú po komfortných prvkoch výbavy, chcú mladšie a menej jazdené autá a vysnívaný automobil častejšie aj financujú na splátky,“ doplnila Karolína Topolová.

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!