Kto má prednosť? Dopravná hádanka z praxe má podľa zákona jednoznačné riešenie

Pokračujeme ďalšou „dopravnou hádankou“ v našej poradni. Ak máte návrhy na vlastné témy, napíšte priamo autorovi tohto článku na striz@imotormedia.sk.
Vydané  Text: 
Kto má prednosť v takejto dopravnej situácii? Dopravná hádanka z praxe má podľa zákona jednoznačné riešenie.
Pri vyhotovení našich odporúčaní nevychádzame z našich názorov a predpokladov, ale výhradne z platnej legislatívy: [Zákon o cestnej premávky č. 8/2009](https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2009/8/). **Dopravná situácia z praxe**: na ceste s tromi jazdnými pruhmi v jednom smere, ktoré sú oddelené pozdĺžnou prerušovanou čiarou, idú v ľavom pruhu strieborná Škoda a v pravom biely Citroën. Vodiči oboch vozidiel sa chcú zaradiť do stredného jazdného pruhu. Vodič ktorého z vozidiel má prednosť a ktorý musí počkať? Jedná sa o pomerne častú situáciu nielen mimo obce na diaľnici, ale aj v meste, kde sú tri pruhy v jednom smere jazdy. Ak sa dvaja vodiči nezávisle od seba naraz rozhodnú. že chcú prejsť do stredného pruhu, môže dochádzať ku konfliktu. Je dobré vedieť, kto má v takejto situácii prednosť. ### Riešenie: Riešenie takejto dopravnej situácii nachádzame v Zákone o cestnej premávke č. 8/2009, konkrétne v paragrafe 10, odseku 7. **Na ceste s troma jazdnými pruhmi** vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy je **vodič prechádzajúci z ľavého jazdného pruhu do stredného jazdného pruhu povinný dať prednosť v jazde vodičovi prechádzajúcemu do stredného jazdného pruhu z pravého jazdného pruhu**; takýto postup sa vzťahuje primerane pri prechádzaní z ľavých jazdných pruhov do stredných jazdných pruhov na ceste so štyrmi alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy.
SPRÁVNE RIEŠENIE: Ak sa chcú obaja vodiči preradiť do stredného jazdného pruhu, vodič vozidla idúceho v ľavom pruhu dáva prednosť vodičovi vozidla idúceho v pravom pruhu. Teda Škoda pôjde prvá, následne pôjde Citroen - ale obaja nesmú obmedzovať alebo inak ohrozovať vodiča kamióna, ktorý už v stredovom pruhu ide celý čas.
Zároveň platí odsek 6 rovnakého paragrafu, ktorý hovorí, že vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Takže na tejto ilustrácii si vodiči Škody aj Citroenu musia dávať pozor, aby svojím manévrom neobmedzili vodiča kamióna, ktorý celý čas ide v strednom pruhu. Podľa zákona dať prednosť v jazde znamená povinnosť počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, **nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy**, Zároveň upozorňujeme, že mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu – teda by ste nemali bezdôvodne jazdiť v strednom alebo ľavom pruhu. To neplatí, ak je niektorý pruh určený na odbočovanie. Je tiež dôležité uvedomiť si, že ak žiadny z vyobrazených pruhov nie je určený na odbočovanie, potom by vodič Škody nemal predchádzať vodiča kamióna sprava, pretože **predchádza sa zásadne zľava**.

Ako správne prechádzať cez križovatku v tvare H? Množstvo vodičov to robí nesprávne

V skutočnosti nejde o nič zložité, avšak v praxi sa často stretávame s nepochopením križovatky vodičmi a následnými komplikáciami.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Vyberáme najlepšiu verziu

Poradca pri kúpe Mitsubishi ASX a COLT: Chameleón a mestská zbraň

  • Mestské Mitsubishi Colt ponúka krásny dizajn, päťročnú záruku a môžete si ho vybrať aj s hybridným pohonom. Lenže mali by ste? Povieme vám, ktorá výbava a motorizácia je pre vás!

     Máloktorý crossover v tejto triede ponúkne také široké rozpätie výbav a pohonov, ktoré zahŕňajú klasiku, mild-hybrid, hybrid, aj plug-in hybrid, ako práve ASX! 
  • Predstavujeme AUDI Q6 e-tron: Technologický skok

  • Toto nie je vylepšenie, ani evolúcia. Audi Q6 e-tron predstavuje úplne novú generáciu elektromobilov Audi.

     Nová platforma, nový dizajn, nové technológie, nové riešenia. Také významné, že budú základnými stavebnými kameňmi pre Audi ešte na mnoho ďalších rokov.  Model Q6 e-tron je priekopníkom, ktorý prináša tieto riešenia ako úplne prvý.