Predstavili elektromobil s klasickou manuálnou prevodovkou! Je tu nádej na ich záchranu?

Pýtate sa, prečo elektromobily nemajú manuálne prevodovky? Je na to hneď niekoľko dôvodov.
Vydané Text: 

O tom, že **klasické manuálne prevodovky do niekoľkých rokov zmiznú,** sa hovorí už dlhšiu dobu. Aj na Slovensku môžeme vidieť stúpajúci záujem o vozidlá so samočinným radením, a to najmä **v preplnených mestách, kde je obyčajný manuál pre vodiča skôr na príťaž.** Trendu sa postupne prispôsobujú aj automobilky, pričom mnohí prémioví výrobcovia sa klasických prevodoviek postupne zbavujú a pri niektorých modeloch ich už ani neponúkajú. Aj preto nás prekvapilo predstavenie elektromobilu s klasickou manuálnou prevodovkou. Čínska automobilka BYD však týmto rozhodnutím nechcela potešiť zarytých motoristov, ale **poskytnúť autoškolám elektromobil, na ktorom by sa mohli žiaci učiť narábať aj s klasickou prevodovou pákou.** Vozidlo má klasické tri pedále na strane vodiča, pre inštruktora je tu len brzda, lebo s elektromotorom je možné úplne zastaviť bez rizika zhasnutia motora, spojka slúži len pre zmenu prevodov za jazdy. Auto ako také je k dispozícii s 38 kWh batériou, s ktorou má podľa normy prejsť až 350 km. Elektromobil s manuálom si budú môcť autoškoly zaobstarať za 131 800 juanov (približne 17 000 eur).
### ŠANCA PRE MANUÁL? Po technickej stránke je implementácia manuálnej prevodovky do elektromobilu pomerne jednoduchá, pričom výrobcovi teoreticky stačí vymeniť klasický spaľovací motor za elektromotor. **Elektrické vozidlá by tak bez problémov mohli fungovať napríklad so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou z bežných áut a všetko by fungovalo normálne.** O niečo jednoduchšia by bola práca so spojkou, keďže pri zastavení by ste nemuseli vyradiť do neutrálu ako pri spaľovacom motore, pretože elektromotor nepotrebuje pracovať na voľnobehu. **S autom tak môžete zastaviť so zaradenou rýchlosťou a elektromotor vám „nezdochne“.** K jednoznačným výhodám použitia manuálnej prevodovky v elektromobiloch môžeme zaradiť vyššiu maximálnu rýchlosť. Určite viete, že vrchol krútiaceho momentu dosahujú elektrické autá už pri prvej otáčke motora, no **s postupným zrýchľovaním a zvyšujúcim sa elektromotorickým napätím samotný krútiaci moment klesá.** To znamená, že maximálna dosiahnuteľná rýchlosť je nižšia než v prípade spaľovacích áut. Viacstupňová prevodovka by elektromotoru mohla znížiť otáčky, a teda upraviť odpor kladený spätným elektromotorickým napätím, vďaka čomu by mohli elektromobily jazdiť rýchlejšie než doteraz. Napriek tomu **je pravdepodobnosť použitia manuálnych prevodoviek pri elektromobiloch pomerne nízka.** Pri klasických rýchlostiach do 160 km/h totiž elektromotoru stačí jeden prevodový stupeň. Navyše, implementácia manuálnej prevodovky by pridala autu nielen **kilogramy navyše**, ale tiež by došlo k **zvýšeniu strát medzi elektromotorom a kolesami**. Otázne je, či prevodové stupne dokážu znížiť spotrebu elektromotora a tým pádom predĺžiť dojazd. To však závisí od krivky účinnosti elektromotora a podľa expertov by nižšia spotreba nevyrovnala straty spôsobené samotnou prevodovkou.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.