Vymeniteľné batérie elektromobilov majú obrovský potenciál. Ich využitie zvažuje aj Renault

S vymeniteľnými batériami sa pohrávalo viacero elektromobiliek. Verné im nakoniec zostalo iba Nio. Čoskoro sa to však môže zmeniť. Prečo je táto technológia zaujímavá?
Vydané  Text: 
Úspešný čínsky startup Nio hlási, že o jeho systém elektromobilov s vymeniteľnými batériami je v domovskej krajine obrovský záujem. A so svojim projektom už smeruje aj do Európy. Niečo na tom celkom určite bude, použitie tejto technológie vo svojich elektromobiloch totiž ohlásila firma Geely a nedávno sa o nej vyjadril aj šéf koncernu Renault. Jej využitie síce zatiaľ nepotvrdil, no automobilka jej použitie minimálne zvažuje. Dodajme, že Geely je vo svojich plánoch oveľa ďalej. Do konca roka 2021 chce, pravdepodobne na domácom trhu, prevádzkovať 100 výmenných staníc. ### Prečo je výmena zaujímavá? Na videu, ktoré zverejnilo Geely je vidieť, že výmena vybitej batérie za nabitú trvá približne minútu. A to je menej, než potrebujete na natankovanie klasického paliva. Technológia výmeny vybitej batérie za nabitú však skrýva oveľa viac výhod, než len veľmi komfortné používanie elektromobilu. Môže sa postať o vyriešenie najväčšej obavy potenciálnych klientov. ### Koľko ma bude stať výmena batérie, ktorá časom stratí svoju kapacitu? Koľko zaplatím za opravu poškodenej batérie? To sú otázky, ktoré záujem motoristov o elektromobily výrazne brzdia. Veľká časť potenciálnych klientov tiež čaká, akým smerom sa bude konštrukcia batérií uberať. Kúpim si auto s Lithium-iontovou batériou, alebo radšej počkám na novšie solid state batérie, ktoré sľubujú nižšiu cenu, dlhší dojazd a dlhšiu životnosť? ### Riešením je výmena V prípade, že by sa technológia výmeny batérií, ktoré budú mať štandardizované rozmery a teda budú univerzálne presadí, veľká časť problémov a obáv sa prenesie z klientov na prevádzkovateľov nabíjacích a výmenných uzlov. Nasadzovanie novej generácie batérií bude zabezpečovať prevádzkovateľ služby. Rovnako sa bude starať o kontrolu technického stavu a kapacity batérií. Teoreticky sa môže technológia posunúť do formy služby, kedy si batériu nebudeme kupovať, ale prenajímať. A táto zmena by bola v prípade ceny elektromobilov zásadná. Ako je známe, veľkú časť ceny elektromobilu totiž tvorí práve batéria… Ak zvážime všetky výhody novej technológie je celkom možné, že sa Elon Musk mýlil. Tesla totiž s touto technológiou koketovala, no nakoniec ju zavrhla. Prečo sa tak stalo nevedno, no z pohľadu konečného spotrebiteľa je celkom určite veľmi zaujímavá.








Pokračujte na ďalší príspevok »