So služobným autom sa spájajú riziká, pre ktoré môžete prísť o prácu aj peniaze!

To, že sa s firemným autom, ktoré možno používať aj na súkromné účely, spájajú aj nejaké pravidlá, mnoho vodičov akosi prehliada. Robiť s nimi psie kusy nie je ten najlepší nápad. Pri najhoršom to môže viesť až k prepusteniu z práce.
Vydané  Text: 
### 1. To je predsa len firemné auto Na správe vozového parku jedného z veľkých zamestnávateľov chvíľu nevedeli či sa majú smiať, alebo zúriť. Nemenovaný kolega im totiž do dielne na prehliadku priviezol kompletne špinavé vozidlo. Kamienky, štrk a piesok boli zalezené všade, rovnako tak všade boli aj škrabance od nich. Kolega si práve staval dom a služobné vozidlo používal na prevoz materiálu. Piesok jednoducho nasypal do batožinového priestoru. Je to extrémny prípad, ale aj ukážka toho, ako sa ľudia správajú k služobným vozidlám. Odkladacie priestory sa časom zaplnia odpadkami, niektoré vozidlá sa s umyvárkou či s vysávačom stretávajú raz za štvrťrok, zvyšky potravín niekedy odídu už aj samé, popolníky prekypujú špinou. **Fajčenie je už úplne neprípustné. Ak niekto nevie udržiavať vozidlo v čistote, musí rátať s následkami.** Tak sa to píše vo viacerých predpisoch týkajúcich sa užívania firemných alebo služobných automobilov. ### 2. Škody sa predsa nerátajú Je úplne jedno, či zamestnávateľ po troch rokoch vozidlo predá alebo vráti lízingovej spoločnosti. Škrabance, priehlbiny, poškodené spätné zrkadlá a doničené hliníkové disky kolies si vyžadujú nákladné opravy, znižujú predajnú hodnotu, prípadne **vedú k doplatkom na lízingových zmluvách.** Rovnako ako pri starostlivosti platí aj pri všetkom ostatnom okolo vozidla: o vlastné vozidlo sa človek stará viac. Jazdenie v služobnom vozidle vedie aj k vyššiemu počtu dopravných nehôd. Pokiaľ by sa niečo také stalo, mal by mať zamestnanec uzatvorené poistenie zodpovednosti voči škode spôsobenej zamestnávateľovi. To sa potom vzťahuje na každý druh škody.
Pixabay
### 3. Pár eur si zarobiť povedľa Kolegovia majiteľa služobného vozidla sa neprestávajú čudovať. Namiesto 7-miestneho SUV, ktoré má pridelené šéf oddelenia, sa na jeho parkovacom mieste pri firme väčšinu roka nachádza malé mestské vozidlo. Veľké vozidlo využívala jeho manželka na rozvoz detí a na nákupy. Aj iné prípady existujú. **Jedna dáma bola natoľko podnikavá, že si so svojim služobným autom privyrábala vozením ľudí na letisko.** Vďaka takmer bezplatnému vozidlu a nulovými prevádzkovými nákladmi to bol celkom výnosný vedľajší biznis. Nie však trvalo udržateľný. Takéto vedľajšie aktivity vedú za normálnych okolností k priamemu prepusteniu. Ak teda niekto rozmýšľa o vedľajšom príjme v podobe rozvážania pizze či expresného kuriéra, mal by si dať veľký pozor, aby sa z vedľajšieho príjmu zrazu nestal príjem hlavný.
### 4. Požičiavanie služobného vozidla priateľom Ani bezplatné posunutie vozidla niekomu inému nie je úplne dobrý nápad. V zmluve medzi zamestnancom a zamestnávateľom by sa malo myslieť aj na takého detaily. Partneri, prípadne deti, by sa tak mohli legálne dostať za volant. **Požičanie vozidla priateľom alebo známym by v tom prípade malo nielen poistno-právne následky (s primeraným zosobnením pre zamestnanca),** ale aj pracovno-právne s okamžitým prepustením.
### 5. Palivová karta je tu pre všetkých Z času na čas sa stane, že pri námatkovej kontrole nákladov na palivo čerpané na palivovú kartu sa odhalia aj zázračné nezrovnalosti. Napríklad, že platby sa akosi vymkli kontrole. Čo bolo za tým? **V dlhom zozname tankovaní sa z času na čas objavil prémiový benzín. Aj to aj napriek tomu, že zamestnanec mal pridelené naftové vozidlo.** Zneužitie palivovej karty sa môže vnímať ako podvod. Dá sa proti tomu bojovať rôzne. Tankovanie do súkromných vozidiel sťažilo aj zadávanie aktuálneho stavu kilometrov, prípadne zablokovanie možnosti platiť palivovou kartou niektoré druhy paliva. Kto však niečo takéto robí, zahráva sa nielen s ohňom, ale predovšetkým so svojím zamestnaním.
### 6. Natankovanie zlého paliva Stane sa to. Aj keď automobilky i čerpacie stanice robia mnoho pre to, aby to maximálne znemožnili. **Následné poškodenia palivového a vstrekovacieho systému môžu mať pre zamestnanca nepríjemnú dohru.** Ideálne je takýto omyl odhaliť ešte pred naštartovaním a natankované palivo vypustiť. To bude najjednoduchšie riešenie. Potom sú tu recepty ako nálepky v aute ši výrazné nápisy. Stále však platí: dávajte si pozor na tankovacie pištole. ### 7. Ignorovanie servisných intervalov Nevšimnúť si blížiaci sa termín servisnej prehliadky je už takmer nemožné. O potrebe výmeny oleja informuje už aj samotné vozidlo. A pokiaľ je už aj prepojené s internetom, dokáže sa spojiť so servisom a ponúknuť termín prehliadky. Nič však nezmôže proti tomu, ak bude užívateľ vozidla takúto pozvánku do boxov ignorovať. **Pokiaľ to v zamestnaní niekto kontroluje, rýchlo mu udrie do očí, že vozidlo malo byť na kontrole,** no počítadlo kilometrov sa vedelo točí ďalej bez odborného zásahu. Z výmeny bŕzd sa potom môže rýchlo stať oveľa drahšia oprava celej prednej časti. A voči tomu sa môže ohradzovať lízingová spoločnosť, lebo sa nedodržal predpísaný servisný interval. Následné poškodenia, ktoré by sa dali odstrániť v rámci povinných prehliadok, môžu pri odovzdávaní vozidla vyjsť draho. Nekompletná servisná knižka potom nepomáha ani pri zvolávacích akciách výrobcov.
### 8. Pozostatky domácich zvierat Jedno je isté. Služobné vozidlo by sa malo na súkromné účely používať iba v minimálnej miere. **Preto by taktiež malo byť pochopiteľné, že sa v ňom nebudú prevážať zvieratá.** Správca vozového parku naozaj nie je povinný po vodičovi vysávať ešte aj chlpy jeho psa. Ak to už inak nejde, ideálnym riešením je prevážať psa či iné zviera v schránke. Domáci miláčik cestuje bezpečne a všetky chlpy zostanú v schránke.
### 9. Rýchle kolá na okruhu Je to lákavá predstava. Najmä ak zamestnávateľ zaplatí školu šmyku, prípadne aj pár rýchlych kôl na okruhu, aby si jeho zamestnanci zlepšili jazdecké schopnosti a prácu s brzdou a s plynom. **Pokiaľ by však niekto chcel súkromne vyraziť na voľné jazdy napríklad na okruhu Slovakia Ring a užiť si rýchlosť bez obáv z policajných radarov, rovno hovoríme, že to nie je dobrý nápad.** Ak to nie je priamo zakázané v podmienkach na užívanie služobného vozidla, tak určite sa zo škôd spôsobených takýmto užívaním bude chcieť vyvliecť poisťovňa pri čerpaní opráv z havarijnej poistky. V tom prípade reálne hrozí, že prípadné škody bude musieť platiť zamestnanec.
### 10. Privatizácia doplnkov z vozidla S privatizáciou máme na Slovensku skúsenosti a nie sú iba pozitívne. Pravdou je, že ak firma využíva vozidlá cez operatívny lízing, tak lízingová spoločnosť si urobila veľmi dobrý prehľad o tom, čo sa vo vozidle a v jeho výbave nachádza. Zabudnúť odovzdať napríklad súpravu zimných pneumatík nie je rozumné. **V najhoršom prípade sa to môže vnímať ako pokus o podvod s veľmi nepríjemnými dopadmi na pracovnú zmluvu.** Preto je lepšie preštudovať si lízingovú zmluvu a pri odovzdávaní vozidla vrátiť všetko, čo v ňom bolo. Podvody nemajú zmysel, pretože vzápätí sa už často možno tešiť na nové služobné vozidlo.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »