Nechávate plechovky a fľašky počas jazdy takto? Nerobte to!
Akýkoľvek nezaistený predmet predstavuje počas havárie riziko. Smrtiacou zbraňou sa môže stať aj obyčajný nápoj. Bežná plechovka váži 30 kg, dospelý chlap aj 5 ton – presne preto sa musíme vzadu vždy pripútať.
Vydané Text: Erik Stríž

Plný čelný náraz do nedeformovateľnej bariéry EuroNCAP realizuje od roku 2015 (ilustračné foto)
Kľúčový je uhol nárazu a prekážka
To, čo určuje silu preťaženia pri náraze, je uhol, pod ktorým vozidlo narazilo do prekážky a či je táto prekážka poddajná, deformovateľná. Platí, že pravý uhol nárazu (90°) je tej najhorší a počas neho je možné dosahovať dočasný relatívny nárast váhy objektov až na úrovni tisícok percent. Ak je prekážka deformovateľná, dokáže absorbovať energiu nárazu a znižuje tak záťaž na pasažierov v havarovanom aute. Ako bolo napísané v úvode článku, keď v roku 2001 monopost Luciana Burtiho na Spa 2001 narazil v rýchlosti 155 km/h do prekážky v 50° uhle, pôsobilo na pilota preťaženie až 243G.Čítajte aj: Nikdy neprevážajte pneumatiky takto! Pri náraze sú smrteľne nebezpečné

Erik Stríž
Erik Stríž je slovenský motoristický novinár, bývalý šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Jeho autorské portfólio zahŕňa spravodajstvo, testy automobilov, motocyklov a úžitkových vozidiel a dopravnú poradňu. Zvýšenú pozornosť venoval legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti. Je tiež autorom dizajnu a loga webu Autoviny.sk
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na redakcia@imotormedia.sk