Štatistiky za rok 2019: Počet dopravných nehôd za minulý rok klesol, ale na cestách zomrelo viac ľudí

Podľa prezidenta Policajného zboru SR Milana Lučanského patrí Slovensko v rámci Európy medzi krajiny s najnižším počtom smrteľných nehôd. Máme tiež najnižší počet smrteľných nehôd na obyvateľa spomedzi krajín V4 a tiež menej ako Rakúsko.
Vydané  Text: 

### Ako sa posudzuje nehodovosť? Pri posudzovaní dopravnej nehodovosti sa berie do úvahy 6 ukazovateľov: počet dopravných nehôd, usmrtených osôb, ťažko a ľahko zranených osôb, počet nehôd s následkom na živote alebo zdraví a počet nehôd zavinených pod vplyvom alkoholu. Vo všetkých týchto ukazovateľoch došlo k výraznému poklesu, iba počet usmrtených osôb stúpol o 16 obetí. Celkovo teda o život na cestách prišlo 245 ľudí. ### Príčiny dopravných nehôd V roku 2019 bolo zaznamenaných **13 715 dopravných nehôd**, čo je o 187 menej nehôd ako v roku 2018. Potvrdzuje sa teda, že nehodovosť na Slovensku každoročne klesá. Najčastejšou príčinou dopravnej nehody, a to až v polovici nehôd, bolo porušenie povinnosti vodiča (48%), kam patrí napríklad aj telefonovanie za volantom. V 12 percentách bola príčinou nedovolená rýchlosť jazdy a na treťom mieste je nesprávna jazda cez križovatku (6%). Najviac dopravných nehôd sa stalo v Košickom kraji a najmenej v Bratislavskom kraji. Najčastejšie k nehodám na slovenských cestách dochádzalo v štvrtok a v piatok, naopak najmenej v utorok. ### Kto nehody spôsobuje? Podľa dĺžky vodičského oprávnenia vinníka nehody bolo najviac nehôd (28%) zapríčinených vodičmi, ktorí vlastnili vodičský preukaz menej ako 5 rokov, na druhom mieste boli vodiči, ktorí vlastnili vodičské oprávnenie viac ako 36 rokov (16%). Avšak až 60% nehôd bolo zapríčinených vodičmi, ktorí boli držiteľmi vodičského preukaz viac ako 10 rokov. ### O život prišlo viac ľudí Najtragickejšou dopravnou nehodou na Slovensku, pri ktorej zomrelo až 12 ľudí, bola novembrová zrážka autobusu s nákladným autom pri Nitre. V porovnaní so susednými krajinami je na Slovensku najnižší počet usmrtených osôb na milión obyvateľov, a to 45. Najhoršie je na tom Poľsko, kde pripadá až 69 úmrtí na milión obyvateľov. K nepriaznivým štatistikám patrí aj vyšší počet úmrtí chodcov v porovnaní s rokom 2018, a to aj napriek informačným kampaniam Policajného zboru. Celkovo prišlo o život 75 chodcov, čo je o 16 viac ako rok predtým. V 55 percentách prišli o život ľudia v motorových vozidlách, 31 percent úmrtí tvorili chodci, 8 percent vodiči motocyklov a 6 percent cyklisti. V roku 2020 sa chce polícia zamerať opäť na chodcov a zvýšenie ich bezpečnosti na cestách, na najzávažnejšie príčiny vzniku smrteľných nehôd, alkohol za volantom, využívanie objektívnej zodpovednosti a na kritické úseky ciest.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.