Dojazdové rezervy skončia. Nové pneumatiky sa opravia a nahustia samé

Pneumatiky novej generácie budú aj naďalej využívať rovnaké materiály, ale dostanú vylepšenia vrátane počítačom riadeného nahusťovania.
Vydané  Text: 

Ovládanie natlakovanie pneumatiky pomocou aplikácie v tablete. Proces zmeny tlaku prebieha v sekundách.
Mnohí motoristi majú automobily s adaptívnymi podvozkami, ktoré sú schopné upravovať nastavenie tlmičov počas jazdy a prispôsobiť sa tak potrebám vodiča. Niekedy sa jedná iba o menej významné zmeny v tvrdosti, inokedy sa výmenou jazdného režimu zmení samotný charakter vozidla. V blízkej budúcnosti ale budeme počas jazdy upravovať aj vlastnosti pneumatík. Takúto inováciu nám ukázala značka Continental na svojom technologickom podujatí Tech Show 2019 v nemeckom Hannoveri, o ktorom sme písali v samostatnej reportáži.

Continental nám ukázal svoje najlepšie vynálezy, mnohé budeme používať až o 20 rokov

Continental rozhodne nevyrába iba pneumatiky, ako sa mnohí domnievajú. Portfólio tohto nemeckého koncernu zasahuje do každého kúta mobility ako takej.

Jednou z odprezentovaných technológií bola aj funkcia riadenej zmeny tlaku v pneumatikách počas jazdy pomocou externého ovládača, ktorým bol v našom prípade obyčajný smartfón s nainštalovanou aplikáciou. Táto aplikácia sa prostredníctvom bezdrôtového prenosu Bluetooth spojila s mikropočítačom v pneumatike, ktorý zadával pokyny kompresoru. Vidieť, ako sa pneumatika samočinne nafukuje a ako vypúšťa vzduch, bolo nesmierne pôsobivé.
Takto vyzerá prototyp kompresora, ktorý riadi tlak v pneumatike. Energiu čerpá z elektrickej sústavy v aute.
Technológia ovládania tlaku sa volá **Conti Adapt**, technológie na monitorovanie stavu pneumatík **Conti Sense** a výrobca ich najnovšie zapracoval do komplexnejšieho produktu, ktorý označuje ako **pneumatiku zajtrajška**. Koleso s názvom **Conti C.A.R.E.** súhrnne demonštruje technológie pneumatiky zajtrajška. V takejto pneumatike nájdete Bluetooth vysielače a príjímače, multiúčelové senzory a tiež spomínané kompresory (odstredivé čerpadlá), ktorým sa riadi výška tlaku v pneumatike. Keď vozidlo dostane defekt, pomocou malého nalepovacieho senzoru na vnútornej strane pneumatiky sa táto informácia zístí a odošle do počítača v aute, do mobilnej aplikácie alebo kamkoľvek do centrály, ktorá sa stará o podnikový vozový park. Jednou z funkcií pneumatík od uvedenej značky je aj **mechanická ochrana po defekte**. Keď sa pneumatika poškodí vjazdom na klinec, vnútorné vyhotovenie pneumatiky s tekutým lepidlom zabráni unikaniu vzduchu. V spojení s flat run vyhotovením bočníc a automatickým nahusťovaním by sa dalo uvažovať o úplnom kompenzovaní menej rozsiahleho defektu.
Aplikácia upozorňuje na defekt.
*Nižšie uvádzame výber z tlačovej správy spoločnosti Continental:* Senzory generujú a priebežne vyhodnocujú údaje týkajúce sa hĺbky dezénu, možného poškodenia, teploty pneumatiky a tlaku v pneumatike. Takýto monitorovací systém, nazývaný **ContiSense**, prenáša informácie o stave pneumatík do systému **ContiConnect Live**, zabezpečujúc tak efektívny manažment mobility pre prevádzkovateľov vozových parkov. Keď vozidlo zrýchľuje, odstredivé sily vo vnútri kolesa pôsobia na čerpadlo, ktoré generuje stlačený vzduch. Táto technológia **PressureProof** konštantne udržiava tlak pneumatiky v ideálnom rozsahu a pomáha dosiahnuť trvalo udržateľné zníženie emisií CO2. Prípadný nadbytočný stlačený vzduch sa skladuje v integrovanej nádrži. Technológia **PressureBoost** následne využíva tento vzduch na rýchle prispôsobenie tlaku v pneumatikách rozličným situáciám pri jazde.
V rámci konceptu SilentWheel bude spoločnosť Continental prezentovať modifikovaný ráf kolesa, ktorý znižuje vibrácie vznikajúce pri jazde a zabezpečuje vynikajúcu kvalitu jazdy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.