Aktuality

Pneumatiky sa zásadne zmenia, budú vybavené senzormi a riadenou zmenou nahustenia

Continental Conti Adapt (TechShow 2019, foto: Erik Stríž)
Ovládanie natlakovanie pneumatiky pomocou aplikácie v tablete. Proces zmeny tlaku prebieha v sekundách.

Mnohí motoristi majú automobily s adaptívnymi podvozkami, ktoré sú schopné upravovať nastavenie tlmičov počas jazdy a prispôsobiť sa tak potrebám vodiča. Niekedy sa jedná iba o menej významné zmeny v tvrdosti, inokedy sa výmenou jazdného režimu zmení samotný charakter vozidla.

V blízkej budúcnosti ale budeme počas jazdy upravovať aj vlastnosti pneumatík. Takúto inováciu nám ukázala značka Continental na svojom technologickom podujatí Tech Show 2019 v nemeckom Hannoveri, o ktorom sme písali v samostatnej reportáži.

Prečítajte si aj:


Continental nám ukázal svoje najlepšie vynálezy, mnohé budeme používať až o 20 rokov

Erik Stríž


Jednou z odprezentovaných technológií bola aj funkcia riadenej zmeny tlaku v pneumatikách počas jazdy pomocou externého ovládača, ktorým bol v našom prípade obyčajný smartfón s nainštalovanou aplikáciou. Táto aplikácia sa prostredníctvom bezdrôtového prenosu Bluetooth spojila s mikropočítačom v pneumatike, ktorý zadával pokyny kompresoru. Vidieť, ako sa pneumatika samočinne nafukuje a ako vypúšťa vzduch, bolo nesmierne pôsobivé.

Continental Conti Adapt (TechShow 2019, foto: Erik Stríž)
Takto vyzerá prototyp kompresora, ktorý riadi tlak v pneumatike. Energiu čerpá z elektrickej sústavy v aute.

Technológia ovládania tlaku sa volá Conti Adapt, technológie na monitorovanie stavu pneumatík Conti Sense a výrobca ich najnovšie zapracoval do komplexnejšieho produktu, ktorý označuje ako pneumatiku zajtrajška.

Koleso s názvom Conti C.A.R.E. súhrnne demonštruje technológie pneumatiky zajtrajška. V takejto pneumatike nájdete Bluetooth vysielače a príjímače, multiúčelové senzory a tiež spomínané kompresory (odstredivé čerpadlá), ktorým sa riadi výška tlaku v pneumatike. Keď vozidlo dostane defekt, pomocou malého nalepovacieho senzoru na vnútornej strane pneumatiky sa táto informácia zístí a odošle do počítača v aute, do mobilnej aplikácie alebo kamkoľvek do centrály, ktorá sa stará o podnikový vozový park.

Continental Conti Adapt (TechShow 2019, foto: Erik Stríž)
Aplikácia upozorňuje na defekt.

Nižšie uvádzame výber z tlačovej správy spoločnosti Continental:

Senzory generujú a priebežne vyhodnocujú údaje týkajúce sa hĺbky dezénu, možného poškodenia, teploty pneumatiky a tlaku v pneumatike. Takýto monitorovací systém, nazývaný ContiSense, prenáša informácie o stave pneumatík do systému ContiConnect Live, zabezpečujúc tak efektívny manažment mobility pre prevádzkovateľov vozových parkov.

Keď vozidlo zrýchľuje, odstredivé sily vo vnútri kolesa pôsobia na čerpadlo, ktoré generuje stlačený vzduch. Táto technológia PressureProof konštantne udržiava tlak pneumatiky v ideálnom rozsahu a pomáha dosiahnuť trvalo udržateľné zníženie emisií CO2. Prípadný nadbytočný stlačený vzduch sa skladuje v integrovanej nádrži. Technológia PressureBoost následne využíva tento vzduch na rýchle prispôsobenie tlaku v pneumatikách rozličným situáciám pri jazde.

Continental Conti C.A.R.E. 2 (2019)

V rámci konceptu SilentWheel bude spoločnosť Continental prezentovať modifikovaný ráf kolesa, ktorý znižuje vibrácie vznikajúce pri jazde a zabezpečuje vynikajúcu kvalitu jazdy.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie