Aktuality

EÚ sa sťažuje, že automobilky zámerne nepredávajú elektromobily, aby zarobili na nafte a SUV

Súčasná situácia vyzerá tak, že elektrifikácia pohonov je jediným spôsobom, ako spraviť osobnú i verejnú dopravu ekologicky nezávadnou a udržateľnou. Problémy týkajúce sa akumulátorov sa už aktívne riešia je možné, že do konca prvej polovice nasledujúcej dekády bude jasno aj v tom, ako akumulátory vyrobiť, používať i recyklovať bezpečne a spoľahlivo.

Európska federácia pre Dopravu a životné prostredie (EFTE) preto tlačí na to, aby sa tento pohon dopravy preferoval pred spaľovacími pohonmi.

Aktuálne sa EFTE dostáva do povedomia verejnosti vďaka jej vyhláseniam, že automobilky zámerne zdržujú alebo dokonca bránia predajom elektromobilov. Podľa slov Julie Poliscanovej, riaditeľky pre oblasť čistých vozidiel v EFTE dokonca automobilky netvoria ani budúci dopyt po elektromobiloch:

Automobilky plačú nad tým, že dopyt po elektromobiloch neexistuje, že zákazníci čisté autá kupovať nechcú. Realitou však je, že automobilky zdržujú predaje elektromobilov, aby vyžmýkali posledné kvapky z benzínových a naftových áut,“ tvrdí Poliscanová. Snahou automobiliek má byť aj zarobiť na segmente SUV, ktorý má pomerne zlé vyhliadky.

Sú to veľmi silné slová, ale je možné, že sa zakladajú na realite. Od 1. januára 2021 bude pre automobilky pôsobiace na európskom trhu platiť nová emisná norma pre flotily vozidiel. Flotilový priemer emisií oxidu uhličitého nebude môcť presiahnuť 95 gramov na kilometer, čo je dnes veľmi smelé číslo.

Dnes sú normy miernejšie a automobilky tak údajne nie sú tlačené k tomu, aby sa aktívne snažili tvoriť dopyt po elektromobiloch. Majú čakať do roku 2021 so zámerom získať z predajov naftových a benzínových áut čo najviac. Pochopiteľné sú pritom obe strany mince.

Celá reakcia EFTE vznikla po tom, čo na verejnosť vyšlo najavo nariadenie šéfa plánovania a logistiky značky KIA pre dílerov, že majú predaje a registrácie elektromobilov zámerne zdržiavať. Javier Casado z Kie takéto inštrukcie rozposielal všetkým dílerom značky v Španielsku, tvrdia zdroje, medzi inými aj ihned.cz.

Flotilových 95 gramov na kilometer

Jediný spôsob, akým môžu automobilky emisné štandardy v roku 2021 dosiahnuť, je začleniť do modelového portfólia stopercentné elektromobily alebo aspoň vo významnej miere svoje modely elektrifikovať. Ak priemerné flotilové emisie prekročia uvedených 95 g/km, automobilka bude musieť platiť pokuty za každý jeden gram oxidu uhličitého navyše. V najhoršom prípade by tieto pokuty mohli byť pre automobilky až likvidačné.

Zaujímavosťou je, že značky ako Toyota a Mazda tieto flotilové priemery emisií takmer spĺňajú už dnes, a to nemajú v ponuke konvenčné elektromobily. Portfólio postavili na hybridných spaľovaco-elektrických a vysoko úsporných spaľovacích motoroch s nízkymi emisiami. Teda aj toto je cesta.

V skutočnosti však automobilky nepotrebujú predávať nepomerne väčšie množstvá elektromobilov ako dnes. Vzhľadom na súčasné flotilové emisie ädajne stačí, aby predávali okolo päť percent z produkcie práve na elektrinu. To znie ako dosiahnuteľný cieľ. Lenže taký koncern PSA by vzhľadom na svoje súčasné predaje a emisie musel predávať elektromobilov až osem percent. Ak by posilnil hybridy a CNG, stačili by mu iba tri percentá. Výrazne horšie je na tom podľa denníka idnes.cz koncern Volkswagen, ktorý by potreboval elektrifikovať až do 13 percent svojich predajov. To je už zásadné číslo.

Podľa rovnakej štúdie od EFTE sú na tom však najhoršie značky ako Mitsubishi a Volvo. Údajne by museli predávať až štvrtinu svojich áut výlučne na elektrinu, aby splnili nové emisné štandardy. Obe automobilky pritom už ponúkajú elektrické hybridy, problémy s emisiami vznikajú kvôli modelom SUV. A tie sú tŕňom v oku európskej snahy o udržateľnú dopravu, čo znamená, že sa s nimi možno už v nasledujúcich niekoľkých rokoch rozlúčime.

Kolko elektromobilov musia automobilky predavat, aby splnili emisne normy v roku 2021?
Erik Stríž
Erik Stríž je redaktorom magazínu Autoviny.sk a časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. V mediálnej oblasti sa pohybuje od roku 2007, okrem konvenčných auto-moto tém sa venuje aj problematike udržateľnej mobility, technológiám a dizajnu.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie