Zatvorili diaľnicu na Slovensko: Tvrdé manévre na trase Bratislava-Košice, odstavili 7 km

Pokazená rýchlocesta vyvolala vlnu nevôle. Zatvorili diaľnicu, ktorá ako jediná spája dve najväčšie mestá Slovenska. Oprava naberá meškanie a nestihnú ju v termíne.
zatvorili diaľnicu

Pri diaľničnom projekte ide do tuhého. Po tom, ako v minulom roku nútene zatvorili diaľnicu v smere na Slovensko, ktorá vedie medzi Bratislavou a Košicami, prichádza nemilé zistenie. Opravné práce nedokončia v sľubovanom termíne.

V Maďarsku to vrie a pozornosť sa čoraz viac obracia na rakúskeho stavebného giganta Strabag, ktorý má opravu cesty M30 na starosti. Tamojší minister výstavby a dopravy János Lázár obvinil rakúsku spoločnosť z vážnych pochybení pri prácach na diaľnici M30. Maďarský politik dokonca Strabagu rovno pohrozil právnymi krokmi.

Pokazená diaľnica, nekonečný príbeh

Spor sa týka úseku nachádzajúceho sa približne 160 kilometrov severovýchodne od Budapešti. Prechádza medzi mestami Miskolc a Szikszó a na dĺžku dosahuje zhruba 7 kilometrov. Táto časť M30 je pre motoristov dlhobo nedostupná. Od februára 2024 tam zatvorili diaľnicu. Podľa pôvodných plánov mala byť zrekonštruovaná a znovu otvorená do konca októbra 2025. Tento termín však nedodržia.

Podľa ministra Lázára môžu za časový sklz závažné stavebné chyby zo strany Strabagu. Tie údajne spôsobili pokles a poškodenie vozovky. Už na jar pritom minister pripustil, že po tom, ako zatvorili diaľnicu, bude nutné poškodený úsek vybudovať prakticky nanovo.

diaľnica

Štát vidí chyby, chce preveriť financie

Maďarské ministerstvo dopravy upozornilo, že okrem oneskorených opráv preveruje aj možné finančné nezrovnalosti pri realizácii zmluvy. „Odporúčame spoločnosti Strabag, aby pripravila úplné finančné vyúčtovanie a dokumenty za posledné roky ako dôkazy pre potreby kontroly,“ uviedlo ministerstvo.

Rakúska firma sa doposiaľ verejne nevyjadrovala a odvolávala sa na zmluvnú mlčanlivosť. Budapešť však podľa vlastných slov túto klauzulu zrušila. Ak Strabag nesplní svoje záväzky, minister Lázár nevylučuje právne kroky ani ukončenie spolupráce.

Zatvorili diaľnicu Bratislava – Košice, iná stále neexistuje

Pre Slovákov je meškanie opravy maďarskej diaľnice zlou správou. Keď Maďari pred pár rokmi dokončili súvislé diaľničné spojenie až na Slovensko, spolu s tým konečne vznikla diaľnica Bratislava – Košice.

diaľnica

Nestalo sa tak však na očakávanom mieste, teda priamo na Slovensku. Napriek tomu predstavujú maďarské diaľnice alternatívu aj pre Slovákov, hoci nie za každých okolností. Počtom kilometrov je táto trasa výrazne dlhšia ako slovenská D1.

Domáca diaľnica D1 medzi dvojicou najväčších miest SR však stále nie je hotová. Dnes si už ani nikto z politikov radšej ani poriadne netrúfa uvádzať konkrétne termíny, kedy by sa tak malo stať. V budúcom roku uplynie už 16 rokov od roku 2010, kedy mala byť diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami podľa skoršieho sľubu premiéra Roberta Fica hotová.

Aj keď v Maďarsku v budúcnosti zase sprevádzkujú M30 v plnej dĺžke, treba sa pripraviť na to, že tamojšie diaľnice rozhodne nie sú lacné. Práve naopak, ročná diaľničná známka tam bude stáť v budúcom roku takmer 159 eur. V porovnaní so slovenskou ročnou známkou, ktorá si má udržať rovnakú cenu aj v roku 2026, je to takmer o 70 eur viac. Rozdiel je teda viac než citeľný.

Zdroj: hungarytoday.com