Buick Streamliner bol úchvatný, ale takmer sa nedal šoférovať

Máloktorý veterán dokáže zaujať ako práve Buick Streamliner. Popri dizajne je zaujímavý aj jeho príbeh a spôsob výroby.
Vydané  Text: 

Čo si budeme nahovárať. Súčasné autá sú krásne a nepochybne nadčasové, ale prvá polovica 20. storočia priala autodizajnu ešte viac. Veď sa len pozrite na historické roadstery, touringy, kabriolety a kupé, BMW 328, Alfa Romeo Tipo B P3 a 8C 2900, Mercedes-Benz V25, Auto Union Typ C Stromlinie… hotový orgazmus pre fanúšika autopriemyslu. Medzi tie najpozoruhodnejšie patrí Buick Streamliner, ktorý občas nájdete aj pod názvom Timbs. Je to priezvisko jeho tvorcu, Normana E. Timbsa. Aj keď sa často hovorí, že nejaké auto má okulahodiaci dizajn, Streamliner bol praktickým zhmotnením tejto frázy. Doslovne a fyzicky.
Streamliner má výrazné črty, jeho línie sú svalnaté, pretiahnuté a ladné. Silueta vyniká vďaka krásne tvarovaným blantníkom, ktoré začínajú nad prednými kolesami, aby sa postupne zvažovali až takmer k vozovke a následne začali stúpať až ponad zadné kolesá. Túto črtu autodizajnu môžete sledovať pri mnohých iných automobiloch tej doby, dnes je už tento krásny detail zabudnutý. Zaujímavosťou je, že karoséria bola vyrobená ručne z jediného plátu hliníka a už vtedy stála závratných 8-tisíc dolárov. O remeselné majstrovstvo sa postaral Emil Diedt. Dnes by sme hovorili o desiatkach tisíc dolároch. Celkovo si práce na karosérii vrátane všetkých jej doplnkov vyžiadali dva a pol roka, počas ktorých sa minulo viac ako desaťtisíc amerických dolárov. Pekná suma, išlo o 40. roky 20. storočia a vtedy ste si za takéto peniaze mohli kúpiť hneď niekoľko špičkových áut.
Buick je príznačný aj tým, že mu úplne chýba strecha, čelné sklo je iba minimalistické a dvere na aute nie sú vôbec. Nastupuje sa zhora a aj napriek tomu, že na prvý pohľad vyzerá interiér extrémne malý, obsahuje priestor pre dvoch pasažierov. Nechceme si nahovárať, že jazdné vlastnosti tohto vozidla boli zvlášť dobré. 200 koní motor posielal výhradne na zadné kolesá, pričom vodič sedel iba niekoľko desiatok centimetrov od prednej nápravy. Pretáčavosť tu musela dosahovať svojho historického vrcholu.
Zreteľná je Timbsova snaha napodobniť staršie špeciály Auto Union Typ C Stromlinie (1937) a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie (1937), u ktorých našiel inšpiráciu. Tento dizajn sa vyplatilo nasledovať, finálny automobil bol údajne schopný jazdiť rýchlosťou – teraz pozor – až 400 km/h! Norman Timbs svoj jedinečný automobil šetril, jazdil ho iba na motoristických okruhoch, dokiaľ ho roku 1952 nekúpil istý Jim Davis zo západoamerickej Kalifornie. Ten sa nechal vyfotiť novinármi z magazínu Motor Life a až do roku 2002 sa o ňom nevedelo nič. A práve v tomto roku sa automobil objavil v dražbe, kde bol predaný. Nový majiteľ svoj lukratívny automobil zrenovoval a v dokonalej technickej kondícii predviedol na prestížnom motoristickom podujatí Concours d’Elegance na Pebble Beach v roku 2010.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.