Buick Streamliner bol úchvatný, ale takmer sa nedal šoférovať

Máloktorý veterán dokáže zaujať ako práve Buick Streamliner. Popri dizajne je zaujímavý aj jeho príbeh a spôsob výroby.
Vydané Text: 

Čo si budeme nahovárať. Súčasné autá sú krásne a nepochybne nadčasové, ale prvá polovica 20. storočia priala autodizajnu ešte viac. Veď sa len pozrite na historické roadstery, touringy, kabriolety a kupé, BMW 328, Alfa Romeo Tipo B P3 a 8C 2900, Mercedes-Benz V25, Auto Union Typ C Stromlinie… hotový orgazmus pre fanúšika autopriemyslu. Medzi tie najpozoruhodnejšie patrí Buick Streamliner, ktorý občas nájdete aj pod názvom Timbs. Je to priezvisko jeho tvorcu, Normana E. Timbsa. Aj keď sa často hovorí, že nejaké auto má okulahodiaci dizajn, Streamliner bol praktickým zhmotnením tejto frázy. Doslovne a fyzicky.
Streamliner má výrazné črty, jeho línie sú svalnaté, pretiahnuté a ladné. Silueta vyniká vďaka krásne tvarovaným blantníkom, ktoré začínajú nad prednými kolesami, aby sa postupne zvažovali až takmer k vozovke a následne začali stúpať až ponad zadné kolesá. Túto črtu autodizajnu môžete sledovať pri mnohých iných automobiloch tej doby, dnes je už tento krásny detail zabudnutý. Zaujímavosťou je, že karoséria bola vyrobená ručne z jediného plátu hliníka a už vtedy stála závratných 8-tisíc dolárov. O remeselné majstrovstvo sa postaral Emil Diedt. Dnes by sme hovorili o desiatkach tisíc dolároch. Celkovo si práce na karosérii vrátane všetkých jej doplnkov vyžiadali dva a pol roka, počas ktorých sa minulo viac ako desaťtisíc amerických dolárov. Pekná suma, išlo o 40. roky 20. storočia a vtedy ste si za takéto peniaze mohli kúpiť hneď niekoľko špičkových áut.
Buick je príznačný aj tým, že mu úplne chýba strecha, čelné sklo je iba minimalistické a dvere na aute nie sú vôbec. Nastupuje sa zhora a aj napriek tomu, že na prvý pohľad vyzerá interiér extrémne malý, obsahuje priestor pre dvoch pasažierov. Nechceme si nahovárať, že jazdné vlastnosti tohto vozidla boli zvlášť dobré. 200 koní motor posielal výhradne na zadné kolesá, pričom vodič sedel iba niekoľko desiatok centimetrov od prednej nápravy. Pretáčavosť tu musela dosahovať svojho historického vrcholu.
Zreteľná je Timbsova snaha napodobniť staršie špeciály Auto Union Typ C Stromlinie (1937) a Mercedes-Benz W25 Avus Stromlinie (1937), u ktorých našiel inšpiráciu. Tento dizajn sa vyplatilo nasledovať, finálny automobil bol údajne schopný jazdiť rýchlosťou – teraz pozor – až 400 km/h! Norman Timbs svoj jedinečný automobil šetril, jazdil ho iba na motoristických okruhoch, dokiaľ ho roku 1952 nekúpil istý Jim Davis zo západoamerickej Kalifornie. Ten sa nechal vyfotiť novinármi z magazínu Motor Life a až do roku 2002 sa o ňom nevedelo nič. A práve v tomto roku sa automobil objavil v dražbe, kde bol predaný. Nový majiteľ svoj lukratívny automobil zrenovoval a v dokonalej technickej kondícii predviedol na prestížnom motoristickom podujatí Concours d’Elegance na Pebble Beach v roku 2010.




Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023