Elektromobil Mitsubishi i-MiEV medzičasom oslávil už desiate výročie

Je priekopníkom medzi sériovo vyrábanými elektromobilmi a podnietil vznik Outlanderu PHEV.
Vydané Text: 

### Spoločnosť Mitsubishi sa venuje výskumu a vývoju elektromobilov už od roku 1966 a dnes stále predávaný model i-MiEV je výsledkom viac ako 50 rokov vývoja. Spoločnosť Mitsubishi Motors Corporation (MMC) oslavuje 10 rokov od uvedenia mestského vozidla i-MiEV s nulovými emisiami, ktoré pripravilo pôdu automobilovému priemyslu pri zásadnej zmene jeho smerovania k sériovo vyrábaným elektromobilom (EV). i-MiEV si postupne získal povesť modelu schopného ponúknuť ekologickú prevádzku, tichý chod a dobré jazdné schopnosti s minimálnym dopadom na životné prostredie. Modelu i-MiEV sa dostalo uznania nielen pre jeho ekologické prednosti, ale aj spoľahlivé služby v štátnej správe mnohých krajín, rovnako tak ako vo vozových parkoch taxislužieb, autopožičovní a pod. **Okrem toho sa i-MiEV ukázal ako dôležitý pomocník pri odstraňovaní následkov prírodných katastrof**, v podmienkach keď nedostatok benzínu bráni v používaní vozidiel so spaľovacím motorom.
Pohonné ústrojenstvo i-MiEV taktiež našlo uplatnenie v úžitkovom vozidle Minicab MiEV, ktoré bolo uvedené na trh v roku 2011. Spoločnosť MMC tento rok v septembri dodá japonskej pošte 1 200 takýchto vozidiel. Minicab MiEV je aj napriek svojim malým rozmerom dostatočne priestranný pre účely zabezpečenia doručovateľských služieb v mestách.
i-MiEV priniesol na trh hneď niekoľko inovácií, vrátane využívania vyspelých lítium-iónových batériových modulov a dobíjania pomocou elektrického rozhrania CHAdeMO a Type1. **Celosvetové úhrnné predaje modelov i-MiEV a Minicab MiEV za 10 rokov od uvedenia už presiahli 31-tisíc vozidiel** (údaj ku koncu apríla 2019).
Dôležitou skutočnosťou je fakt, že i-MiEV urýchlil výskum a vývoj spoločnosti MMC na poli pohonných jednotiek pre elektromobily, čo v roku 2013 priamo vyústilo do uvedenia modelu Outlander PHEV s pokrokovým hybridným pohonom, ktorý kombinuje elektromotory a benzínový motor. Uplynulé štyri roky za sebou (2015-2018) zároveň predstavuje Outlander PHEV najpredávanejšie plug-in hybridné vozidlo na európskych trhoch. Batéria modelu i-MiEV s kapacitou **16 kWh** spoločne s kompaktným elektromotorom na zadnej náprave poskytuje vozidlu vynikajúce jazdné schopnosti a dojazd 160 km (korelovaná hodnota podľa NEDC), resp. 105 km (podľa WLTP). Vozidlo je vďaka svojim kompaktným rozmerom skvele využiteľné v meste, pričom zároveň ponúka dostatok miesta pre štvoricu cestujúcich vďaka inteligentne obostavanému priestoru. V súlade s rastúcim dopytom po elektromobiloch pracuje spoločnosť MMC na komerčnom využití technológií V2H a V2G (Vehicle to Grid, vozidlo verzus elektrická sieť) s cieľom ďalej rozvíjať a presadzovať využitie elektromobilov a plug-in hybridov (PHEV). Výrobca toto vníma ako ďalší krok na ceste do novej epochy definovanej úzkym prepojením medzi automobilom a človekom, resp. spoločnosťou a životným prostredím. *Zdroje: tlačová správa Mitsubishi, JATO Dynamics Limited*




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.