Bratislava zvažuje zákaz vjazdu starých áut

Hlavné mesto Slovenska sa rozhodlo pre krok, ktorý zvažovalo už dlho. Staršie autá s naftovým či benzínovým motorom by mali mať zakázaný vjazd do vybraných lokalít.
Vydané  Text: 
**V tomto článku sa dočítate**: * čo znamenajú emisné zóny; * čo novinka znamená pre staršie autá; * kedy sa nové opatrenie dostane do platnosti; * ktoré lokality v Bratislave budú nízkoemisné.
Hlavné mesto Slovenska bude mať nízkoemisné zóny, do ktorých budú mať až na výnimky zakázaný vjazd všetky automobily na spaľovací pohon s určitou emsnou normou. Schválili to mestskí poslanci na dnešnom zasadnutí spoločne s novou parkovacou politikou. Nízkoemisné zóny nie sú v Európe žiadnou novinkou, hoci o ich skutočnom význame sa často polemizuje. Slovenská verzia nízkoemisných zón bude znamenať, že do vybraných lokalít mesta budú mať zakázaný vjazd všetky automobily s motorom emisnej normy EURO 3 a nižšou, prípadne EURO 4 a nižšou. Pravdepodobne sa bude jednať najprv o niektoré miesta v časti Bratislava I – Staré mesto, ktorá s nápadom prišla ešte na jar tohto roku, ale jednotlivé mestské časti budú mať voľné ruky vo výbere lokalít, ktoré označí za nízkoemisné zóny. Pravidlá pre zákazd vjazdu však budú musieť zohľadňovať metodické pokyny vydané mestom.

Aký je nový R33 BlueDiesel? Nová nafta môže zmeniť všetko

Benzín a nafta to ešte nemajú zrátané, nahradiť by ich mohli umelé palivá a palivá získané z obnoviteľných zdrojov. Napríklad tento R33 BlueDiesel z Nemecka.

Automobily budú eventuálne vybavené farebnými nálepkami, ktoré budú jednoznačne identifikovať emisnú normu ich motorov. Zatiaľ však dizajn týchto nálepiek, ani spôsob ich získavania nie sú ozrejmené verejnosti. Emisnú normu má každé auto zapísané v osvedčení o evidencii už od roku 2003. Nové opatrenie, ktoré má pomôcť skvalitniť ovzdušie v meste, bolo schválené, ale do platnosti vojde až v priebehu budúceho roka, teda spoločne s novou parkovacou politikou mesta Bratislavy. RTVS síce uviedlo, že sa Bratislava zakáže vjazd naftových áut, zatiaľ však informácie hovoria o obmedzeniach pre automobily spĺňajúce staršie emisné normy ako také, teda okrem naftových áut by sa mohli nové opatrenia vzťahovať aj na staršie autá s benzínovými motormi.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Servis

Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?

  • Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.

     Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie. 
  • Rozhovor

    Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?

  • Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.

     V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.